paard wil INEENS niet meer longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

paard wil INEENS niet meer longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 12:45

Mijn 12 jarige Andalusier was altijd super braaf met longeren. Met 1 of 2 teugels, met de pessoa of gewoon aan het halster, niets aan de hand.

Hij is kreupel geweest en heeft drie weken stilgestaan. Ik ben met hem naar de DA geweest waar ze hem hebben gelongeerd. Hij moest flink doorrennen van de da en dat vond ie niet leuk maar er is niets geks gebeurd.

Nu loopt ie weer goed en wilde ik het longeren weer gaan beginnen. De eerste keer aan z'n halster.
Dat lukte dus niet. Hij kwam zowat in me staan en ik kreeg m echt niet weg.
Normaal blijft ie in de bak vooraan staan maar ik klikte m los en hij bleef achter me aan lopen, zelfs in draf rondjes kunnen rennen met hem op mn hiel.

Besloot enkele dagen later te proberen met de pessoa, dan zou ie wel snappen wat de bedoeling was, nou niet dus, hij kwam weer tegen me aan staan.
M'n verorgster erop gezet. Toen deed ie het wel. Zij er af en weer niet.
Haar mee laten lopen werkt, totdat ze stopt dan komt ie weeer direct naar binnen.

Met dubbele longe geprobeerd, eindelijk een oplossing want dat deed ie wel. 1 longe eraf en hij kwam weer direct bij me staan.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat ie bang is geworden bij de DA want hij was altijd probleemloos te longeren.
Ik ga nu nog wel freestyle proberen (zonder longe dus) maar weet het verder ook niet. Snap er niets van, gek paard!

ik krijg m gewoon echt niet bij me weg, wat ik ook doe. Ik wil het natuurlijk niet nog vervelender maken voor m als dat het al is.

Iemand een idee??
thanks!

groetjes, anja

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:43

Bang paard denk ik niet, ik denk eerder aan een slim paard. :D
Blijkbaar heb jij je zweep er niet goed bij, als je niet in een goede driehoek staat met je zweep en lijn kan een paard makkeljk gaan klieren. :)

Prinslover

Re: paard wil INEENS niet meer longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:56

Hey Anja,

Wat vreemd dat Aad dat opeens doet? Vreemd zeg... Maar is hij echt bang, of neemt ie de boel in de maling?

Ik zou toch echt even doorzetten nog.. Tenzij je ziet dat ie echt heel bang is (of lichamelijk pijn aan de longe?), maar ik denk denk ie doorheeft dat als die naar je toe komt, dat ie dan niet hoeft te lopen :D .

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:04

Slim is ie zeker maar dat is het echt niet. Ik longeer juist altijd met mijn houding en erg weinig met de teugels en zweep. En ik denk ook niet dat ik dan ineens niet meer kan longeren.
Of slim paard dom baasje hahaha :-)

Maar Ilona daar ben ik dus ook bang voor. Normaal stop ik echt niet en ga ik door totdat iets lukt, zodat hij dus idd niet het idee krijgt dat ie zich er makkelijk vanaf kan maken. Maar hier kan ik gewoon echt niets mee, hij komt helemaal in me staan en ik krijg m echt niet weg.. pfff moeilijk.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:04

Vreemd zeg Anja... Als ik het zo hoor zou ik idd bijna gaan denken dat ie ergens last van krijgt tijdens het longeren? Als ik weer op stal ben zou ik het wel eens willen zien..!

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:08

ja, maar je zegt dat hij het wel doet met 2 longes...
vreemd! waarom blijf je hem niet een poosje longeren met die 2 longes? en dan zien wat hij na een poos doet zonder die 2de longe...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 12:40

Zeker vreemd. Ik ga het nu dus idd met 2 longes doen.
Sta sinds gister op een nieuwe stal, daar heb ik een mooie kleine losgooibak, daar ga ik ook maar via freestyle proberen.
Hoopt dat het werkt want wil m graag longeren, da's natuurlijk super voor zijn spieren!

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:28

ja, maar als hij het kon dan zal hij het wel weer doen met tijd...
veel succes!!!
groetjes...
:)

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:52

Ik denk dat hij er een beetje een spelletje van maakt...en naar een paar keer geprobeerd te hebben, hebben ze het als snel door. Ik zou gewoon een duidelijk naar hem toe zijn en ook consequent zodat hij gewoon niet meer anders weet. En als die bang zou zijn of zo dat moet je hellemaal consequent zijn en doorgaan zodat hij weet dat het hellemaal niet eng is. Als die zo bij je bllijft, blijft die onzeker, en duurt het alleenmaar langer voordat die weer normaal aan het werk gaat. succes