Draver schiet er vandoor in longeerbak rechtom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kr0elkip

Draver schiet er vandoor in longeerbak rechtom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:07

ik verzorg sinds kort een draver
met longeren gaat het prima stap draf alles gaat goed linksom gaat galop ook iets beter
maar dan rechts om gaat stap prima draf word al wat minder maar galop is een DRAMA |o
hij lijkt wel stijf aan die kant??? Maar hij word toch zeker 2/3 keer per week gelongeerd
zodra die in galop zit gaat het wel al beter.
zodra die 3 rondjes gegalopeerd heeft schiet die er vandoor en rent die gewoon bijna over me heen hij is dan moeilijk te stoppen en luisterd nietmeer op stem geluid comando's enz
heb al geprobeerd om een zweep voor hem te houden om heb afteremen lukt ook niet (Lukt wel met linksom)

wie kan mij helpen :(

Alicia2u

Re: Draver schiet er vandoor in longeerbak rechtom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:34

Waar staat je paard? Je kunt dit het beste oplossen met goede begeleiding. Meestal is dit soort gedrag binnen een paar sessies verholpen als het paard even consequent met de juiste hulpen geconfronteerd wordt.

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:53

Eeehm een vriendin zei... mischien heeft hij/zij last aan de rechterkant...
En anders moet je een keer met hulp proberen ofzo ;)

mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:00

Gewoon een keer met hulp proberen inderdaad!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:01

En als je hem gewoon even een paar rondjes uit laat razen?? hij zal vanzelf weer vaart minderen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:15

dravers lopen op de drafbaan vaak alleen maar linksom, dus het is niet vreemd dat hij moeite heeft met rechtsom. en dan helemaal met galoperen dat zijn ze natuurlijk ook niet gewend.
ik zou het met veel geduld proberen en vooral niet boos worden als het niet lukt. en zodra hij het goed doet belonen. je kan hem ook met dubbele lijnen doen dan heb je ook wat meer te zeggen over de buitenkant van je paard, kan je hem iets bijsturen.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:25

volgens mij lopen dravers inderdaad alleen maar linksom op de drafbaan.
toen ik mijn draver net had toen kon hij niet eens galoperen op de rechterhand!

WildRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:34

2 man in de ring en de zweep erbij ..
lukt dit je zelf niet zou ik iemand erbij halen met ervaring met dit probleem

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:36

schiet er iets niet in zijn lijf op slot? ik heb een paard gereden waarbij knieen achter op slot ging. eerst 1, rijden ging goed. tot het op slot schoot ging hij de hele bak door als een debiel en ook bijna geen rem op te vinden! en werd daar helemaal gek van. wij denke, maar paard kan niet denke he.! dus die weet niet wat er gebeurt als hij in 1x niet verder kan!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:40

Laat 'm nakijken door DA of fysiotherapeut. Er kan heel goed fysiek iets aan de hand zijn.
Het klopt dat dravers op de baan linksom lopen, maar in de training worden ze ook veel rechtsom gereden. Dat gaat dan niet om de snelheid maar conditie (kwikkeltraining... dus rustigaan draven)
En sommige goede trainers ontwikkelen de paarden ook tweezijdig (maar dat terzijde)

Wat kan helpen om het paard te gymnastiseren, is werken met balkjes (als je het paard alleen maar kunt longeren en er niet op kunt rijden) Dat is natuurlijk vooral in stap en draf. Houd het speels, zodat je paard er plezier aan krijgt/houdt.

Als er niks fysieks aan te wijzen is: lijkt het erop dat je paard in paniek raakt. Misschien door eerdere vervelende/slechte ervaringen. (een draver mag niet gallopperen op de baan... sommige trainers gebruiken wonderlijke correctiemiddelen.... )
Probeer te voorkomen dat dat moment van paniek komt, door langzaamaan op te bouwen.
Dus paar passen gallopperen... dan stappen en volop belonen. Stop gauw na een 'goed moment'. Dat is de beste beloning die je kunt geven.
En dan heel rustig aan iedere dag opbouwen.
Wat ook kan is werken met dubbele lijnen. (dan kun je beter controle uitoefenen) Maar dan wel door iemand die er ervaring mee heeft.

p.s. Veel dravers hebben geleerd dat de zweep er is om 'harder te gaan'... dus in de training zal dat misschien niet het handigste middel zijn voor correctie en ondersteuning.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 22:03

@ Roof uitrazen is geen goed idee dat heb ik namelijk al geprobeerd alleen hij word zo gek dat hij over alles heen gaat dus ook over mij,

@ Senna21 hij is pas geleden helmaal nagekeken hij heeft voor de rest niks het kan best zijn dat er een paniek reactie is maar met draf heeft hij er geen last van, vanmiddag was het helemaal drama we hebben eerst links en rechtsom gestapt en gedraaft ging allemaal goed allee nhet galop is niet goed
zover ik weet heeft hij geen slechte ervaringen met een longeerbak

ik beloon hem altijd met me stem en uiteindelijk ook met een snoepje en wissel het altijd af 2 rondjes drafen en dan stappen 2 rondjes galoperen rondje draven enz

ik gebruik ook geen zweep hij luisterd namelijk op stem enz zweep heb k eigelijk uit voorzorg bij me omdat hij altijd zo wild doet en hem als het wel fout gaat hem iets uit de buurt te houden (Als ze gaan dan gaan ze toch wel weet ik ook wel maar ja)

iedergeval bedankt voor de tips

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:20

Ik zou, als het paard op andere manieren wel prettig loopt in de training, maar niet teveel nadruk leggen op dit probleem in galop.
Als je er veel aandacht aan dit probleem besteedt, zonder dat je tot een oplossing komt, kan het gedrag zichzelf ook gaan versterken door herhaling. Dan gaat het van kwaad tot erger. Slecht gedrag wordt ook vaak aangeleerd/bevestigd als je het niet consequent kunt oplossen.
Als je verder bent in de training, kun je kijken of je je weer een stap verder kunt komen.
Een adequate aanpak lijkt nodig door een ervaren trainer.
Zeker omdat het paard zo 'blind over je heen loopt' in galop. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.
Rijd je hem ook onder zadel of voor een karretje? Gaat dat wel goed?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:46

Stap 1: zoek een goede instructeur die je longeerles kan geven

Stap 2: indien een goede instructeur geen oplossing weet voor het probleem, of lichamelijke klachten aanvoelt bij het paard... Moet je het paardenlijf laten controleren.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:40

OPG-->GVL

Feija

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:18

doet hij al sje erop zit ook zo?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:39

Klinkt alsof ie vast zit op links. Dus dat zijn spieren daar wat korter zijn dan aan de rechterkant, door de training, en dat vind ie vast moeilijk.
Dat kun je proberen recht te trekken door veel buigoefeningen te doen aan de rechterhand maar probeer wel voor een paar keer begeleiding te zoeken aub.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:49

ik snap een ding niet (sorry maar als iemand het me uitlegt heb ik weer wat geleerd :o ) hij gaat toch juist heel veel rennen op de rechter hand, als zijn spieren wat korter zijn op de rechterhand/hij weinig gewend is op de rechterhand dan is lopen op de rechter hand en al helemaal galopperen op de rechter hand toch juist vervelend? waarom zou hij dat dan doen? Nog even zitten nadenken, wat ik dan zou denken is: het paard moet galloperen, dat vind hij vervelend. Na c.a. drie rondjes wordt hij dat zat en ter protest gaat hij als een gek rond scheuren om het werk te ontlopen?

Goed nu om de TS even te helpen:
Je zegt dat hij c.a. drie rondjes goedloopt, dan is het duidelijk dat je het dan daarbij even moet laten. Goed kijken naar het paard en aanvoelen, mijn verzorgpony had de gewoonte om te keren, wanneer je goed kijkt zie je al wanneer een paard op het punt staat om iets uit te halen, dat is bijna met alle 'streken' zo. Dus extra goed opletten in de galop en kijk of je dat 'moment' kan vinden zodat je je paard voor kan zijn.
Kies er voor de zekerheid voor om één rondje nette galop (dus wel het goede been etc.) te laten lopen, daarna terugnemen en belonen. Even wat anders doen (stap draf overgangen e.d.) en vervolgens weer een rondje. Zo kun je uitbouwen, van 1 rondje, naar twee, naar drie enzovoorts. Veel blijven belonen en afwisselen! veel succes, maar het lijkt me een probleem waar je zelf met wat geduld prima uit kan komen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:12

Eternalty schreef:
ik snap een ding niet (sorry maar als iemand het me uitlegt heb ik weer wat geleerd :o ) hij gaat toch juist heel veel rennen op de rechter hand, als zijn spieren wat korter zijn op de rechterhand/hij weinig gewend is op de rechterhand dan is lopen op de rechter hand en al helemaal galopperen op de rechter hand toch juist vervelend? waarom zou hij dat dan doen? Nog even zitten nadenken, wat ik dan zou denken is: het paard moet galloperen, dat vind hij vervelend. Na c.a. drie rondjes wordt hij dat zat en ter protest gaat hij als een gek rond scheuren om het werk te ontlopen?
Oke ik heb je berichtje even gelezen en ik vind hem vrij ingewikkeld hahaha.
Kijk op de rechterhand buigt hij rechtsom, dan moet hij de spieren aan de linkerkant lang maken en de spieren aan de rechterzijde korter.
Als hij linksom loopt dan rekt zijn rechterkant juist en de spieren aan de linkerkant maakt ie korter.
Als hij linksom moeilijk wilt buigen en moeilijk stelling geeft ed zou het kunnen zijn dat ie rechts wat vast zit.

Snap je?

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:06

Ja! haha duurde even, maar ik snap hem dankjewel :)

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:22

mijn instructrice haar paard deed vroeger ook zulke dingen zei liet hem eerst gewoon bokken en daarna moest hij luisteren B-)
dus net wat Goof zei kan je wel proberen ;)