tips gezocht bij het longeren, aanvallende pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

tips gezocht bij het longeren, aanvallende pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 08:08

Mijn pony valt prima te rijden en is leuk in de omgang. Ze is met haar 19 jaar geen makkelijke pony te noemen, maar dat vind ik zelf nooit een probleem.

Nu is het zo dat deze pony normaal erg trouw is, maar zodra ze gelongeert moet worden gevaarlijk wordt doormiddel van op je afrennen, gericht steigeren en bokken etc.
En geen zweep die haar van koers laat wijken.

Nu waren deze problemen er al voordat ik haar kreeg en weet ook niet hoe ze zijn ontstaan.
Wel weet ik dat deze pony te behandelen valt, ik heb haar immers al eerder zo ver gekregen dat ze enigzinds te longeren viel.
Helaas wilde mijn ex-instructrice toen even komen voordoen hoe het beter kon, deze mevrouw was te hardhandig en heeft de zweep helaas ook een aantal keer wat te hard gebruikt... :(
Na deze keer viel er niks meer te beginnen met mijn pony qua longeren, ze werd écht gevaarlijk.

Nu ben ik inmiddels een aantal jaar verder en heb door het beleren van jonge paarden ook flink wat meer ervaring qua longeren, dusdanig dat ik de poging weer wil gaan wagen.
Ik kan er hulp bij krijgen in de vorm van instructie, maar ik moet het écht zelf gaan doen, mijn pony is namelijk ook nog eens erg eenkennig, en ik voorspel dat ze geen stap zal verzetten op dit punt voor een ander.

Nu ben ik van plan om haar zeker de eerste paar keer te longeren met iets dat haar kan beperken in haar aanvallen, een hulpteugel of ander mechanisme.
Zodra de spreekwoordelijke stoom eraf is, gaan deze er af, we moeten allebei even door de zure appel heenbijten en dan zal er geen probleem meer zijn en kan ik haar opnieuw het longeren gaan leren.

Maar welke hulpteugels kunnen hier van pas zijn.
En natuurlijk zijn alle tips verder welkom!

guccio

Re: tips gezocht bij het longeren, aanvallende pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:14

Ik zou met dit paard gaan loswerken op de grond, even helemaal niets eraan en op de natuurlijke manier je paard laten lopen. Daarna kan je langzaam de longe eraan binden en met dezelfde comando's je paard laten lopen..
Met hulpteugels en zwepen is het meer een kwestie van je paard tot iets dwingen dan het op een leuke manier voor beide vragen.

Toevallig ben ik nu ook op deze maniet bezig met een fjord bijons op stal. Die had er een handje van om heel hard weg te rennen of recht tegenover je te gaan staan, ook omdraaien aan de longe was een favoriet. Nu na een paar keer grondwerk kan hij iig al normaal stappen en draven aan de longe. We gaan iedere keer weer een stapje verder.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:21

Ik vind eerst een stukje grondwerk zoals guccio zegt ook nog niet zo verkeerd!
Je zou ook bijvoorbeeld zo een stukje af kunnen zetten en haar bij wijze van los longeren. En vanuit daar gaan opbouwen! Je krijgt dan ook geen longeerlijn die je vast moet houden met een steigerend paard eraan enz :P

Je zegt ook dat de pony naar binnen kwam/komt rennen en op je af komt. Let er dan op dat je zelf ook goed staat ten op zichte van het paard! Dus niet gericht op de schouder, maar dat jij haar met je lichaam ook vanuit achteren naar voren drijft met longeren zodat naar voren blijft lopen. Zelf check ik dat altijd door te kijken of mijn navel op het paard der flank is gericht :)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:29

guccio schreef:
Toevallig ben ik nu ook op deze maniet bezig met een fjord bijons op stal. Die had er een handje van om heel hard weg te rennen of recht tegenover je te gaan staan, ook omdraaien aan de longe was een favoriet. Nu na een paar keer grondwerk kan hij iig al normaal stappen en draven aan de longe. We gaan iedere keer weer een stapje verder.

Ik begrijp dat deze methode bij jou goed werkt, maar ik ben bang dat het bij dit paard gevaarlijk zou worden. De gedragingen die jij beschrijft klinken meer alsof het paard het longeren gewoon niet goed begrepen heeft. Het paard van TS valt aan.

Mijn paard was in het begin met longeren ook vrij pittig zal maar zeggen. Ik heb een paar aanpassingen gedaan. Bij haar was het vaak het begin van het longeren dat ze uit haar dak ging dus het begin gaat bij mij erg rustig. Ik loop rustig met haar naar de buitenkant, en loop dan rustig van haar af. Ik voorkom dat ze weer naar me toe komt door het uiteinde van de longeerlijn iets te bewegen richting haar achterhand. Dan vertel ik haar te gaan stappen en pas als ik helemaal in het midden sta pak ik de zweep erbij. Wat bij haar ook heeft geholpen is het gebruik van een pessoateugel. Hiermee had ik wat meer controle over haar en heeft ze rustiger leren lopen.

Ik denk dat het bij jouw paard ook erg belangrijk is dat je een rustige houding hebt en het paard niet opjaagt. Daar werd de mijne in het begin ook erg boos van. Nu begrijpt ze veel beter wat ik van haar wil en doet ze dat meestal braaf.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:35

Heb mijn eigen paard ook zo geleerd te longeren. Ook deze knaap viel aan om je dood te trappen.
Ik blijf erbij dat een paard wat zich zo gedraagt aan de longe/hand/onder het zadel ergens een link mist met de ruiter/begeleider. En die link kun je krijgen door grondwerken met je paard.

Jij zegt zelf ook 'nu begrijpt ze beter wat ik wil'. dat betekend dat jouw paard eigenlijk ook niet goed doorhad wat de bedoeling nou precies was.

Ik blijf erbij, problemen met je paard? Terug naar de basis..

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:07

Klopt, mijn paard begreep het niet goed. Maar zij uitte dit in gericht bokken, naar je toe (lees; door je heen) rennen. Omdat ze er boos van werd. En dan vind ik het toch een ander verhaal dan wanneer een paar 'alleen maar' wegrent, stil gaat staan of omdraait aan de longe.

Dat grondwerken goed is, ben ik helemaal met je eens!

Alleen los longeren zou ik persoonlijk bij zo'n paard juist even niet doen. Maar dat is mijn mening.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:12

RT P -> GVL

Faro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:21

Mij lijkt eigenlijk dat je paardje een dominantie-probleem heeft. Mij is altijd geleerd dat als een paard op je af komt rennen en je aanvalt hij de baas over je wil spelen. Je kunt het vergelijken met hoe paarden onderling met elkaar omgaan. In de wei zie je dat de dominante paarden hetzelfde gedrag vertonen naar andere paarden. Ik zou hem dus voorlopig niet los longeren (lijkt me eigenlijk best gevaarlijk) en eerst zorgen dat hij goed weet wie er de baas is. Vraag anders eens advies van iemand die wat meer weet van natural horsemanship.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:31

Al eens informatie gezocht over/contact opgenomen met Lammert Haanstra? Hij is zo'n beetje de longeergoeroe (in positieve zin!) van Nederland en de clinics die hij geeft zijn goed te begrijpen en erg leerzaam. Zijn boeken zijn op dezelfde duidelijke manier geschreven.

Als je paard verder braaf is, dus aan de hand en onder het zadel, heb ik meer het idee dat ze het longeren gewoon niet zo goed snapt en d'r frustratie uit door te gaan rennen en "gek" te doen.

Probeer de tip die iemand anders al geeft eens uit: rustig beginnen met naast haar te stappen, gewoon de baan rond en dan de afstand tussen jullie steeds groter te maken, aan de longeerlijn uiteraard. Bewaar vooral zelf je rust en bedenk ook dat je krijgt wat je verwacht ...
Als "longeren" in het begin inhoudt dat je samen inderdaad rustig de baan rond stapt aan de longeerlijn is dat toch een mooi begin?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:36

Roosje1987 schreef:
Klopt, mijn paard begreep het niet goed. Maar zij uitte dit in gericht bokken, naar je toe (lees; door je heen) rennen. Omdat ze er boos van werd. En dan vind ik het toch een ander verhaal dan wanneer een paar 'alleen maar' wegrent, stil gaat staan of omdraait aan de longe.

Dat grondwerken goed is, ben ik helemaal met je eens!

Alleen los longeren zou ik persoonlijk bij zo'n paard juist even niet doen. Maar dat is mijn mening.

Ik ga hier in mee.
Ik zou het leiden aan de hand uitbouwen naar echt wijken voor druk en dat weer uitbouwen richting 'cicling' en uiteindelijk longeren. Evt aan de dubbele longe.

Loswerken zou ik echt bewaren tot de verhoudingen op de grond goed duidelijk zijn. Dat geldt ook voor het longeren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:44

Op mijn oude werk was een welsh die ik echt niet vertrouwde in het begin.
Het klinkt heel stom, maar k heb haar aan de longe gedaan en in de bak en ben zelf buiten de bak gebleven.
Hier moet je dus wel een bakrand voor hebben die dit toelaat...
Gewoon aan de buitenkant van de bakrand meegelopen en grondwerk gedaan.... halt, vooruit, pasje achteruit, stukje draven, weer halt enz. Kon prima vanachter het hek.
Toen ik dacht dat de grootste spanning eraf was en ik mijn leven zeker was, ben ik in de bak gegaan en gaan longeren.

Ik weet niet hoe dit paard op een stroomdraadje reageert, maar anders zou je ook nog iets met een draadje kunnen bouwen in de bak.

Het klinkt misschien erg voorzichtig, maar als het echt gevaarlijk is, dan moet je aan je eigen veiligheid denken.

Ik ga er wel in mee dat het paard het misschien niet begrijpt en daardoor dit gedrag vertoont, maar dit neemt nog niet weg dat je in alle gevallen voor je eigen veiligheid moet kiezen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:45

Wat ik iig niet zou doen is werken met hulpteugels en ander materiaal. Daarmee bevestig je alleen de mening van het paard dat longeren ellende betekent.

Ik ga mee met enkele voorgangers. Begin met ontspannen grondwerk. Maak het leuk en leer het paard te reageren op minimale signalen. Agressiviteit is vaak een gevolg van te grof zijn met signalen. Minimaal dus en veel rust en beloning.
Vandaaruit (na bv leiden vanuit allerlei zones, incl vanuit de achterhand, wegsturen voorhand, ed) kun je het rustig laten overvloeien in het circelen, liefst gewoon aan het halster zonder zweepgebruik (hooguit stick voor aanwijzingen)