Nu is het zo dat deze pony normaal erg trouw is, maar zodra ze gelongeert moet worden gevaarlijk wordt doormiddel van op je afrennen, gericht steigeren en bokken etc.
En geen zweep die haar van koers laat wijken.
Nu waren deze problemen er al voordat ik haar kreeg en weet ook niet hoe ze zijn ontstaan.
Wel weet ik dat deze pony te behandelen valt, ik heb haar immers al eerder zo ver gekregen dat ze enigzinds te longeren viel.
Helaas wilde mijn ex-instructrice toen even komen voordoen hoe het beter kon, deze mevrouw was te hardhandig en heeft de zweep helaas ook een aantal keer wat te hard gebruikt...
Na deze keer viel er niks meer te beginnen met mijn pony qua longeren, ze werd écht gevaarlijk.
Nu ben ik inmiddels een aantal jaar verder en heb door het beleren van jonge paarden ook flink wat meer ervaring qua longeren, dusdanig dat ik de poging weer wil gaan wagen.
Ik kan er hulp bij krijgen in de vorm van instructie, maar ik moet het écht zelf gaan doen, mijn pony is namelijk ook nog eens erg eenkennig, en ik voorspel dat ze geen stap zal verzetten op dit punt voor een ander.
Nu ben ik van plan om haar zeker de eerste paar keer te longeren met iets dat haar kan beperken in haar aanvallen, een hulpteugel of ander mechanisme.
Zodra de spreekwoordelijke stoom eraf is, gaan deze er af, we moeten allebei even door de zure appel heenbijten en dan zal er geen probleem meer zijn en kan ik haar opnieuw het longeren gaan leren.
Maar welke hulpteugels kunnen hier van pas zijn.
En natuurlijk zijn alle tips verder welkom!