problemen met longeren (3 jarige merrie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

problemen met longeren (3 jarige merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:23

Hallo,

Op stage ben ik gevraagd om een (bijna) 3 jarige merrie de beginselen van het longeren en van het zadel en hoofdstel aan te leren. Ze gaat deze zomer naar de keuring en er moet dus wat meer bespiering op. Maar omdat de eigenaar haar nog niet onder het zadel wil hebben houden we het bij longeren en word er dit jaar nog niet op gereden. In het begin ging het allemaal heel goed. Ik ben begonnen in een afgezette cirkel zodat ze snel doorhad dat ze in een rondje om mij heen moest lopen. Toen dit genoeg bevestigd was ben ik haar in een half afgezette bak gaan longeren, en toen dit goed ging gewoon in de hele bak. Inmiddels ben ik zover dat ze aan het hoofdstel en de longeersingel gewend is.
Sinds afgelopen week lopen we tegen een probleem aan die ik even zo goed mogelijk zal proberen uit te leggen. Als ik begin met longeren is ze heel braaf, ze stapt netjes om mij heen en ook het eerste drafje verloopt goed en rustig. Na een paar rondjes te hebben gedraaft neem ik haar weer terug naar stap om een paar overgangen te maken (zodat haar achterhand wat sterker word en ze snel leert reageren), dan begint het, ik laat haar na een paar rondjes gestapt te hebben weer aandraven, na een paar passen galoppeert ze dan aan gaat dan na een paar passen galop stil staan draait zich om zodat ze met haar hoofd naar mij toe staat (wel op 5 meter afstand, ze komt dus niet naar mij toe) en begint te steigeren. Dit gaat daarna iedere keer zo als ik haar wil laten draven. In stap loopt ze nog wel braaf maar zodra ze moet draven gaat de knop weer om.

Vandaag had ik haar weer gelongeerd en ik ben er toen op gaan letten wat ik deed wanneer zij dit ging doen. Ik sta tijdens het longeren netjes recht op in het midden en een beetje richting haar kont (in een drijvende positie dus), ik geef het commando drrraf! en doe mijn hand iets omhoog, dan draaft ze netjes aan. Ik beloon haar voor dat ze netjes aandraaft en daarna doet ze het.
Het is dus niet zo dat ik teveel voor haar ga staan of op een andere manier ineens van positie of houding verander, of terwijl ze reageert eigenlijk op niets.
Wanneer ze van plan is zich om te draaien probeer ik haar goed voorwaarts te houden om haar die kans niet te geven ook laat ik met mijn stem duidelijk merken dat ze door moet lopen en blijf in die drijvende positie staan. Als het haar toch weer gelukt is haal ik haar een stukje naar mij toe en stuur ik haar zonder haar aan te raken weer de volte op en probeer het opnieuw.
Wanneer het me na een aantal keer nog niet gelukt is om haar normaal te laten draven laat ik haar beide kanten op nog even om mij heen stappen (om het toch positief af te sluiten) en stop er dan mee. (het is een jong paard dus ik wil er niet te lang mee bezig zijn op 1 dag).

Het gaat om een grote (1.72m) kwpn merrie die dus bijna 3 jaar oud is. Toen ik net met haar bezig ging was ze tijdens het longeren altijd wat onzeker, dit is er nu aardig uit. Ze is naar mensen toe niet erg dominant. Op stal en aan de hand gaat het heel goed, ze luistert goed naar me en accepteert mij als haar leider. Naar andere paarden kan ze wel dominant zijn. Ook is ze heel erg slim.

Ik denk zelf dat ik iets fout doe waardoor ze die reactie geeft, ik weet alleen dus niet wat ik fout doe. Het lijkt mij niet dat ze pijn heeft aangezien ze absoluut niet moeilijk doet als ik het hoofdstel in doe en de longeersingel om doe en ze de eerste paar rondjes wel braaf is.

Ik heb het met mijn stagebegeleider besproken en we hebben in ieder geval besloten weer een stap terug te doen, dus in de bak een rondje afzetten zodat ze geen kant op kan en zonder hoofdstel en longeersingel. Ook ga ik denk ik weer wat grondwerk met haar doen.
Dit heb ik al een aantal keer met haar gedaan maar aangezien ik maar 1 keer in de week daar ben voor stage is het meestal het 1 of het ander. Op het moment bestaat er voor mij geen mogelijkheid om er veel vaker heen te gaan, misschien 1 keer vaker maar veel meer lukt nu niet ivm school en mijn eigen paard.

Ik zou graag tips willen hoe ik dit in de toekomst zou kunnen voorkomen.
Ik heb genoeg ervaring met jonge paarden dus daar ligt het in ieder geval niet aan ;)

Groetjes Hilde

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:25

Hee Hilde

Zelf heb ik ook een paard van 3 jaar. Ze begon eerst ook goed en daarna kreeg ze ook problemen met steigeren enzo. Ik ben toen zonder longeerlijn gaan longeren en als ze wou gaan steigeren of als ze het had gedaan heb ik haar om mij heen laten galopperen. Bij mij werkte zonder longeerlijn perfect!

Groetjes Nina

feliciaa

Re: problemen met longeren (3 jarige merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 08:13

Ik denk niet dat ze daar last van heeft, ik heb de longeerlijn nooit heel strak, de longeerlijn zit nog aan haar halster vast. Dus zou er als het goed is vrijwel geen last van moeten hebben, ze voelt alleen dat ze vast zit als ze iets verder bij me weg gaat. Ik denk zelf dat ze gewoon heel speels is. Of ik doe onbewust iets waardoor ze zo reageert. Ze word niet kwaad of angstig.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:30

Je moet er ook rekening mee houden dat je paard je nu uit gaat proberen eerst was alles nog nieuw dus deed ze alles netjes nu weet ze hoe het werkt en gaat ze jou uitproberen. Ze krijgt nu meer conditie en meer kracht om lekker dingen uit te proberen, ik zou haar een keer flink laten rennen als ze dat doet, ik heb het idee dat ze je gewoon in het ootje neemt.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 09:58

Dat zou best eens kunnen, het probleem is, wat ik ook doe ik krijg haar met geen mogelijkheid in de ronte wanneer ze het probeert. Ik heb haar wel eens goed laten rennen maar aangezien het hier wel om een paard van 1,72 gaat en ze in galop nog niet een goede balans is kan ik haar dan bijna niet houden en word ik de hele bak door gesleurd als ik niet uit kijk.

Ik moet haar dus op de 1 of andere manier toch slimmer af weten te zijn, maar hoe, want ik sta voldoende achter haar en ik reageer al zodra ze ook maar iets langzamer gaat.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:22

Hoi
Klinkt bekend en volgens mij is ze je aan het uit proberen.
Ik ben ook met het longeren met m'n jonge merrie begonnen. Haar vorige eigenaar had 'r ook wat in het weiland gelongeerd en toen we haar gingen bekijken zag ik haar bij hem precies hetzelfde doen.
Dus ik was voorbereid (en ken het ook al van andere jongen paarden).
Bak inderdaad afgezet en super alert zijn op het punt dat ze terug komt in draf en wil omdraaien. Inderdaad in drijvende positie blijven staan, ook al moet je daarvoor een beetje meelopen met de achterhand ipv netjes in het midden blijven staan (niet teveel natuurlijk).
Op moment dat ze het wil doen, en de mijne is ook erg snel, toch proberen haar die halve seconde voor te zijn en voorwaarts! of dat nu in draf of galop is, maakt me niet uit hoe, als ze maar reageert en voorwaarts gaan. Als ze weg galopeert vanuit galop prima, daarna weer rustig naar draf terug, maar de enige weg is naar voren, niet draaien, stilstaan en al helemaal niet omhoog! liever bokken in galop, als ze maar naar voren gaat.
Zolang als dit nog speelt zou ik nog zeker niet de hele bak gaan gebruiken. Maar mooi op een afgezet stuk longeren. Niet alleen voor jullie eigen veiligheid, maar waarom zou je het moeilijker maken dan hoeft?
Natuurlijk wil je positief afsluiten, maar door te stoppen met het draven en positief af te sluiten in stap heeft ze wel gewonnen. Bij mij is positief afsluiten rustig draven tot ik zeg dat ze mag stappen of stoppen. Ook al is dit maar een rondje. Vaak is een kant moeilijk dan de andere. Sluit dan even af met een klein stukje goed draven op de makkelijke hand.
En natuurlijk met stem en lichaamshouding rust brengen en belonen als ze het wel goed doet.

O, ja, als ik zelf zo stom ben om 1 sec. m'n aandacht op iets anders te richten en ze draait dan om, breng ik 'r ook weer rustig in positie, zonder aan te kijken of aan te halen enw eer naar voren. Maar probeer zo geconcentreerd mogelijk te zijn en dit te voorkomen.
Raadt je wel aan het snel heel consequent aan te pakken, want anders wordt dit spelletje steeds lastiger voor degene die haar longeert. Even paar keer heel streng voor jezelf zijn met longeren, en dit afleren ;)
succes!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:31

Wat Jolo zegt zou ik inderdaad maar eens uitproberen. Ik denk ook dat hij je echt aan het uitproberen is. Als maar rondjes draven word natuurlijk best wel saai, teminste dat vond mijn 3 jarige wel.. probeer veel te schakelen en van kant te wisselen.. ook tempo wisselingen.. harder en zachter draven om haar meer aan het werk te zetten. En als ze stopt, een keertje met de zweep er achter.. dat ze toch wel echt in de gaten heeft dat dit 'grapje' niet meer kan.

En wat Jolo nog zegt over die concentratie! dat heeft die van mij ook.. zo gouw ik afgeleid ben door iemand aan de kant of tegen iemand anders ga praten staat mijn paard stil..

succes er mee!!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:34

Probeer zelf goed geconcentreerd te blijven en sluit haar echt op met je zweep en longeerlijn.
Dus gewoon continu die zweep erachter houden zodat ze die in haar ooghoeken ziet.
Daarnaast heb ik altijd geleerd dat je een drijvende houding hebt door je eigen bovenlijf naar haar schouders te draaien. Je staat er dus wel schuin achter maar meer richting de schouder dan haar kont.
Weet even niet hoe ik dit beter uit moet leggen.
Als je merkt dat ze twijfelt of dat ze in verzet gaat komen zorgen dat je gelijk met de zweep erbij bent, even dr kont aanraken of alleen zwaaien, eventueel een tik als ze er verder geen respect voor heeft. Probeer zelf goed op te letten zodat je gaat herkennen wanneer ze je in de maling wil nemen. Op die manier kun je haar voor zijn wanneer ze wil gaan klieren.
En verder wat Kaaaren ook zegt, lekker afwisselen ook eens wat anders doen dan alleen rondjes laten draven.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:44

Nog even een 'oudere ervaring' van mij. Toen ik 15 was met hulp van een goede instructeur een paardje zadelmak gemaakt en ingereden. Intensieve begeleiding bij gehad en paardje deed het super (omdat ik daarvoor alleen pony's had gereden en zadelmak gemaakt en dit een pittige tante was, reed ik elke dag met m'n instructuer erbij).
Na een tijdje bouw je die intensieve begeleiding dan af;
eerste dag dat ik 'r alleen longeerde, was alleen in de buitenbak. Ze had op gegeven moment niet zoveel zin meer, beetje doorgedreven, tot mevrouw zich ineens omdraait en richting mij steigert. Ik, als broekie van 15 :o , schrok me kapot, maar werd ook zo boos, want ze was echt aan het uitproberen. Voordat ze alweer landde had ik in reflex de zweep opgetild, een stap uit haar 'looppad' gezet en heb 'r toch een opdonder verkocht en naar voren gejaagd; lopen jij!!! Galoppeerde natuurlijk als een gek rond. Na stuk rondgalopperen weer rustig naar draf en nog even gelongeerd tot ik het gevoel had dat ze zich er echt bij neerlegde. Toen beloond.
(en even heel diep adem gehaald met trillende knietjes :o )
heb dit paard daarna nog 11 jaar gereden en heeft nooit 1 pas meer verkeerd gezet aan de longe!

Soms is het even nodig om door te pakken en duidelijk te maken dat de enige weg naar voren is. Als ze de kans krijgen dit te lang te doen wordt het steeds moeilijker om het af te leren.

Bij m'n jonge merrie nu ben ik zelf beter voorbereidt (ouder en wijzer, ahum...) en ga nog altijd uit van rust en belonen, maar sommige dingen moet je voor je eigen veiligheid en het plezier wat je later aan het paard wil beleven even snel de kop indrukken.

toevoeging;
wat Babel bedoelt met de 'drijvende' houding is wat ik in m'n eerste post bedoelde met dat je soms even van je 'nette' plek in het midden af moet komen om meer drijvend op te kunnen treden zodat het makkelijker wordt haar voor te zijn.

Hoe lang longeer je trouwens? ik werk met m'n eigen merrie nu zo'n 15 a 20 minuten aan de longe. Dan hebbenw e meestal inderdaad de brave rondjes, dan even proberen te klieren en dan het erbij neerleggen, nog even gehoorzaam zijn en dan belonen gehad.

En wat babel en Kaaaren zeggen; veel afwisseling. Probeer d'r zo bezig te houden dat ze geen tijd heeft eigen spelletjes te bedenken (lukt niet in 1 keer, weet ik wel hoor!)
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-04-09 00:50, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Je kan nog Editten vlak na het plaatsen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:53

Ik lees dat je uiteindelijk stopt nadat de draf niet meer is gelukt.
Dat is wel het slechtste wat je kunt doen.

Probeer haar voor te zijn, gaat ze de rem in, zorg dan dat je ze zweep duidelijk bij haar achterhand laat zien, wil ze het omdraaien doorzetten of afremmen, geef haar maar een keer een tik op die billen.
Galopeert ze aan, prima, vandaar weer terug naar die draf. Maar ze moet naar voren. Hoe maakt dan even niet uit, dat komt later wel weer.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:55

Jolo, dat bedoel ik inderdaad!
Ik moest op mn opleiding in Barneveld altijd in het midden netjes stil blijven staan. Maar vind het zelf toch fijner om een stukje mee te lopen. Dan kun je ook je longeerlijn wat korter houden maar toch je paard zo groot mogelijke cirkels laten lopen. Is wel fijn om je paard dichterbij te hebben als je zoals ik, niet zo groot bent en dus korte armen hebt.
Ik longeer mijn 3 jarige nu ook een kwartiertje. Probeer altijd te eindigen met een stukje dat ontspannen gaat, is hij na 5 minuten al braaf dan stop ik ook wel eens na 5 min al als beloning.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:06

Babel schreef:
Maar vind het zelf toch fijner om een stukje mee te lopen. Dan kun je ook je longeerlijn wat korter houden maar toch je paard zo groot mogelijke cirkels laten lopen.

inderdaad!
Netjes in het midden staan lukt inderdaad wel bij m'n 'ervaren' M-paard.
Maar bij zo'n jonge snelle draaikont heb je net even iets meer buffer in het voorwaarts houden als je een beetje meer van achter opdrijft met je positie.

en even belangrijk om dan in je achterhoofd te houden; als je daar staat en je geeft d'r eens op d'r donder om naar voren te gaan, houdt dan even rekening mee de longe goed vast te houden, zodat je kan voorkomen dat ze met d'r hoofd naar buiten en kont naar binnen weg rent/ draait als ze bokkend in galop weg gaat. Is niet erg dat ze dat doet, eerste prioriteit is 'naar voren, naar voren en nog eens naar voren' maakt niet uit hoe, maar als jij zorgt dat d'r hoofd niet naar buiten kan, zorg je er ook voor dat ie achterbenen bij jou weg blijven ;-)
en daarom dus ook op een afgezette cirkel doen, niet in een grote bak waar ze er tussenuit zou kunnen met jou op de buik er achteraan....

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 06:49

Dank jullie wel voor de tips, ik ga er komende dinsdag eens mee bezig :)

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 06:53

En anders kun je zorgen dat er ie,iemand bij is die misschien even als drijver kan spelen zonder dat jij ver van je plek afkomt.
Of voor dat zei het trucje weer uithaalt,succes ermee altijd lastig!