Dressuur in vrijheid leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Dressuur in vrijheid leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 23:04

Ik wil toewerken naar het 'dressuur in vrijheid' idee. De manier waarop ik dat veel heb gezien is dat het paard de ruiter (op de grond) volgt, dus als de ruiter 'piaffe' doet, gaat het paard dat ook doen. Nu vraag ik me af, hoe leer je dit aan als concept? Als ik naast haar loopt stopt ze wanneer ik stop, gaat draven wanneer ik ga 'draven', en achteruit zijn we mee aan het werk. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het niet allemaal afzonderlijke kunstjes worden, maar dat ze het als geheel gaat zien? Of kan je dit pas gaan doen als ze het onder het zadel ook al beheersen?

Als ik overigens fout zit, en je dit op een totáál andere manier aanleert, hoor ik het ook graag.

Alicia2u

Re: Dressuur in vrijheid leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:19

Buiten het volgen zul je je paard ook moeten leren om over de rug te gaan en in de ontspanning te bewegen voordat je al die fancy dingen als piaffe en verzamelde galop kan doen. Daarvoor heb je op z'n minst toch een cordeo nodig, al is het maar voor het aanleren.
Verder denk ik dat je een heleboel informatie nodig zult hebben over hoe paarden leren en over dressuur in het algemeen. Wil je hier meer over weten verwijs ik je naar Parelli, Hempfling, Karen Rolf en Nevzorov. Dit zijn mensen die hun paarden dressuur in vrijheid hebben aangeleerd en de methode die ze daarvoor hebben gebruikt beschikbaar hebben gemaakt voor het grote publiek.
Verwacht echter geen wonderen: je paard zal niet binnen 2 jaar gaan piafferen. Alleen al fysiek gezien is zo'n oefening een zeer lang proces, zelfs mét trainingsattributen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 16:42

Oh, die piaffe was echt alleen maar als voorbeeld hoor, ik verwacht absoluut niet dat ik dat binnen een maandje er wel even in krijg. :)

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:49

Het wordt pas 1 geheel als de dominantieverhouding in orde is, dus het respect en vertrouwen. Als het paard achteruit loopt omdat jij achteruit loopt is omdat het paard niet in je persoonlijke ruimte wil komen. Een paard met respect zal dus voor je wijken. Hetzelfde geld voor de draf, als jij gaat rennen en het paard volgt zit het vertrouwen er dus goed in.
Om nog even de piaffe als voorbeeld te noemen kan ik me voorstellen dat je dus een teken geeft van voorwaarts maar je hem tegelijktijd ook opvangt. (ik heb hier overigens geen ervaring mee ;) ) En alweer, een paard met vertrouwen en respect volgt de aanwijzingen. Hoe je dat van je paard kan verlangen kan ik niet hier uitleggen, maar moet je je, net zoals Alicia al zegt, meer verdiepen in verschillende methodes. Ik kan Chris Irwin sterk aanraden, ik heb er erg veel aan gehad!