is een longe nodig voor het longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

is een longe nodig voor het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:39

Ik heb de luxe van een prachtige longeercirkel op onze stal. Mijn paard is bijzonder braaf en reageert goed op stemcommando's.
Ik heb nu een aantal keren 'gelongeerd' zonder longe, maar wel gewoon bijgezet met touwtjes. in de cirkel kan ze niet uitbreken, ze draait alleen om als ik daar de aanwijzingen voor geef en ook langzamer of halthouden gaat prima (als ik mijn voorhand opsteek en gewoon 1 x 'ho' zeg, staat ze keurig stil)

Waarom zou ik nog een longe gebruiken? Ik heb het idee dat dat alleen maar de ligging van het bit verslechtert.
Of heeft de longe nog een functie?

Romy18

Re: is een longe nodig voor het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:45

Opzich is er op deze manier weinig reden om er een longe te gebruiken, ikzelf vind het wel een fijn idee om een longe eraan vast te hebben just in case (paniek, beslissen om niet te luisteren, poort perongeluk niet helemaal goed dicht gedaan oid. ) allemaal dingen die je nooit gebeuren tot het wel een keer gebeurt en je denkt had ik maar...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 09:56

Dus 't is alleen voor het uitbreken? Nou, dat heeft Jody echt niet nodig!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:00

Ik heb een draver, die zijn balans nog erg moet vinden en dan nog wel eens uitbreekt. Dus ik vind het zelf prettiger om zonder longeerlijn te longeren en dat gaat eigenlijk heel goed!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:02

Ik longeer ook zonder longeerlijn met mijn draver.. Zelf sta ik gewoon in het midden en mn paard loopt in een rondje om mij heen. Ik noem het altijd meer het 'stapmolen effect'.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:53

Op mijn huidige stal heb ik geen longeecirkel maar als aik die wel heb wissel ik het af, belangrijk daarbij is of je paard de lengte buiging goed maakt. Als je paard geneigd is bijv, maar buiten te buigen op de cirkel is een longeerlijn wel belangrijk om stelling te vragen en als je de lijn bevestigd over het hoofd kun je wat neerwaarts inwerken. Wat de ligging van het bit betreft dat is geen probleem, zeker niet op een longeercirkel omdat je alleen maar licht contact hebt via de longeerlijn en je kunt zelf kijken welke bevestigingsmethode je het fijnst vindt. Je moet het zien als een soort teugel waarmee je contact heb met je paard en dus ook ophoudingen mee kunt maken. In iedergeval is het niet bedoeld tegen het uitbreken, iets was in een longeercirkel trouwens toch al moeilijk is, een longeerlijn moet contact houden en er moet geen druk op staan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:03

Mijn paard reageert het fijnst aan de longe als ik hem op de Lammert-Haanstramanier bevestig, dus door de bitring, aan de neusriem vast. Daarmee komen de ophoudingen niet op het bit, maar op de neusriem.
En nu zonder longe lijkt er minder verstoring te zijn.

Trouwens de lengtebuiging kan je toch ook regelen met de hulpteugel? Door die aan de buitenkant wat langer te maken?

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:58

Ja dat klopt alleen heeft dat niet mijn voorkeur omdat het dan dwingend is. Ik longeer met touwtjes met een zgn open verbinding daardoor zal het touwtje aan de buitenkant (als het paard stelling neemt door vraag of vanzelf) automatisch iets langer worden en je dus hetzelfde effect krijgt zonder "vast" te zetten.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:28

Ik longeer ook wel eens zonder longeerlijn en ik vind dat vaak wel prettig rijden. Alleen dit paard heeft de neiging om op de rechterhand heel erg naar buiten te kijken dus dan doe ik meestal wel weer de longeerlijn eraan. Als ik met dubbele lijnen longer dan moet ik natuurlijk wel met longeerlijnen longeren, maar het is maar net op welke manier ik longeer.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:55

Mijn paard kan ik best zonder longe longeren, alleen als de pessoa eraan zit, doe ik toch een longe eraan vast. Hiermee kan ik dan wat extra stelling naar binnen vragen mocht dit nodig zijn of hem op een kleinere volte zetten.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:01

beantsje schreef:
Mijn paard reageert het fijnst aan de longe als ik hem op de Lammert-Haanstramanier bevestig, dus door de bitring, aan de neusriem vast. Daarmee komen de ophoudingen niet op het bit, maar op de neusriem.
En nu zonder longe lijkt er minder verstoring te zijn.

Trouwens de lengtebuiging kan je toch ook regelen met de hulpteugel? Door die aan de buitenkant wat langer te maken?

Ik heb net geleerd om de hulpteugel aan de buitenkant net korter te maken.
Net zoals ik bij 't rijden het meeste "druk" neem op de buitenteugel.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:22

Ik vind een longe een noodzakelijkheid :) Ik heb nooit echt begrepen waarom men die zou willen weglaten. Zoals sommige eerder al gezegd hebben, heb je gewoon een longe nodig voor als je eens wat meer stelling en buiging wil vragen op de geschikte momenten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:07

Utan schreef:
Ik vind een longe een noodzakelijkheid :) Ik heb nooit echt begrepen waarom men die zou willen weglaten. Zoals sommige eerder al gezegd hebben, heb je gewoon een longe nodig voor als je eens wat meer stelling en buiging wil vragen op de geschikte momenten.

Da's een leuk discussiepunt; je gebruikt iets omdat je geen argument hebt om het weg te laten?

maar goed, inhoudelijk; stelling en buiging kan je toch veel beter regelen met de hulpteugels? De longe werkt wel onder een heel vreemde hoek in.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:10

Ik gebruik geen lijn, ik 'longeer' (loswerken) in een vierkante 15x15 bak zonder iets, dus ook geen bijzet ofzo. Ik wil dat mijn paard goed op dr eigen benen leert lopen, en met een longeerlijn erbij, gaat ze daar toch eerder op steunen (ze is nog jong). Ik vind het een fijn idee zonder touw, dus ongedwongen in vrijheid. Ik denk niet dat dat argument helemaal een argument is waar je naar zocht, maargoed. :)

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:44

beantsje schreef:
Da's een leuk discussiepunt; je gebruikt iets omdat je geen argument hebt om het weg te laten?

Stelling kan idd een leuke discussie opleveren maar in dit geval gaat het voor mij niet op. Ik geef nl al 2 argumenten waarom het niet weg te laten ;)
Maar als het niet je doel is je paard te werken, geen stelling/buiging/contact wenst te vragen, in dat geval kan je natuurlijk best je longe weglaten. Wat mij betreft mag je zelfs buiten de cirkel gaan staan, een koffietje drinken, en af en toe 'juu' roepen. Als dat werkt voor je paard, alleen maar zo makkelijk :D

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:05

Ik longeer m'n verzorgpony ook altijd zonder longe,
De nageeflijkheid is bij hem ver te zoeken (Ook met rijden) dus meestal longeer ik gewoon met een halstertje.
Verder reageert ze echt super op m'n stem en het gaat prima zo ;)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:10

Ik vind het fijne van een longeerlijn dat je inderdaad wat meer stelling kunt vragen, zonder gelijk de stelling te eisen.
want ik longeer eigelijk altijd met touwtje, maar wil niet dwingen, dus hangen ze 9 vd 10 keer redelijk los en dan neemt mijn paard gelijk verkeerde buiging aan.

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:38

Ik probeer nu te longeren zonder longe in een gewone rijbak. Als ik haar los laat loopt ze natuurlijk recht door maar met mijn lichaamstaal kan ik haar nu in stap rond sturen en langzaam lukt het ook in draf. Dan heb ik inderdaad geen longe nodig want ze loopt keuring netjes in de stelling. In een longeerring zonder longe zou ze waarschijnlijk allang weggevlucht zijn als er geen omheining omheen staat. Je kan zeggen; ik los de stelling op door hulpteugels, door lichaamstaal of door de longe. Als het dus om stelling en buiging gaat ben ik eerder voorstander van dubbele longe dan een enkele.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:58

Natuurlijk kan je stelling al krijgen door het gebruik van een hulpteugel. Maar een eigenwijs paard kan dan alsnog contrastelling aannemen. Met een longe kan je zelf door middel van een ophouding eraan je paard even kort extra in stelling nemen, mocht het nodig zijn

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:23

Ik longeer mijn paardje sinds kort ook zonder longe en dat gaat prima. Hij is super eigenwijs en dan draait hij zich wel eens zomaar om of hij maakt een bokkesprongetje als ik hem aanspoor. Maar hij gaat er nooit vandoor en let wel op dat hij niks of niemand raakt als hij rare sprongen maakt :P

Ik doe het dus zonder longe en zonder zweep. K gebruik alleen een touw en aan hem maak ik ook niks vast..

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:26

Heb eens meegemaakt met iemand die ook ging longeren en hem ook bij had gezet. Uiteindelijk aardig wat hechtingen late zetten. Ik raad het echt niet aan. dat paard deed ook nooit raar, maar struikelde of schrok dat weet ik niet en knalde zo in het hek.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:06

wij hebben gewoon een bak. van 20 x 40
daar kan ik mijn paard ook zonder longe longeren.
tuurlijk is het even aanleren.
maar kan best.
met bijzet zou ik tog opassen.
je weet nooit wat er dan gebeurd.
al doet iemand die ik ken het wel.
en daar is nog nooit iets mee mis gegaan