overkuist galopperen aan de longeerlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikilover

overkuist galopperen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:16

Sorry als het verkeerd staat,heb nog nooit eerder zo'n topic geopend..

Het zit zo: ik heb nu bijna 2,5 jaar een draverruin,Marius Leander
Het is een heerlijk dier,maar heeft af en toe van die fases...
Nu heeft hij weer iets wat hij een jaar geleden ook had.
Het longeren ging echt super goed (zonder bijzet e.d.)
en vooral de rechtergalop was 1 en al ontspanning.
Nu was ik gister aan het longeren,en ineens sprong hij tijdens het galopperen overkruist,om er daarna lekker vandoor te gaan,en linksom,dat normaal veel meer moeite kost,gaat nu zonder problemen.
Onder het rijden doet hij het niet,hij heeft geen lichamelijke problemen e.d.
Ook vind ik het frapant dat als ik hem vraag te verruimen dat hij gelijk aangaloppeert en dat het dan vlekkeloos gaat,maar wanneer ik het vraag word hij vervelend. Ik neem hem dan weer terug in draf...ik denk zelf dat hij het misschien als smoes gebruikt om weer te mogen dravem,maar ik wil hem ook niet overkuist door laten galopperen,dat lijkt me nou ook niet echt bevordelijk. Onder het rijden en zijn moeilijke ant,linksom,doet hij het niet.

Iemand ideeen,suggesties,oplossingen?

xxx jenelva

Olympia

Re: overkuist galopperen aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:29

je topic staat er pas net, niet iedereen heeft meteen tijd om te reageren ;)

Anyway, als je je paard longeert vraag je dan wel goed stelling als hij aan moet galopperen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:32

Leg eens een balkje neer en op het moment dat hij daar over heen moet laat je hem aangaloperen. Springt hij goed aan direct de hemel inprijzen (niet met braaaaf, want dan denkt hij vast o ik mag terug draven :P )

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 23:11

Olympia schreef:
je topic staat er pas net, niet iedereen heeft meteen tijd om te reageren ;)

Anyway, als je je paard longeert vraag je dan wel goed stelling als hij aan moet galopperen?

ja,dat doe ik,anders galoppeert hij vaak niet eens aan,dat vind ie nog net wat te lastig

Ineke2 schreef:
Leg eens een balkje neer en op het moment dat hij daar over heen moet laat je hem aangaloperen. Springt hij goed aan direct de hemel inprijzen (niet met braaaaf, want dan denkt hij vast o ik mag terug draven :P )

als hij een balkje ziet wilt hij er zo snel mogelijk overheen crossen,dus ik denk juist niet dat dit de juiste oplossing is haha. ik denk dat ik maar gewoon voorlopig rechtsom niet meer galoppeer aan de ...longeerlijn,dan voorkom ik spanning en dan werk ik er maar extra aan met rijden.
Als hij het met rijden ook gaat doen ben ik nergens meer ik weet uit ervaring dat je dit er niet snel uit hebt
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-03-09 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reacties samengevoegd, graag alles in 1 reactie plaatsen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 07:38

Dat is een kwestie van steeds opnieuw proberen hem normaal over de balk te laten gaan. Op deze manier ga je steeds je problemen maar uit de weg in plaats van dat je ze oplost. Zowel met de balk als met het overkruist galoperen.

Wat zegt je instructeur hiervan?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:34

OPG-->GVL

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:42

Meestal is het n vorm van slapte in combinatie met coördinatie. Gezien de leeftijd denk ik dat dit bij jouw paard ook het geval is. Mede omdat het n draver is (wat niet persé hoeft te betekenen dat hij moeilijk galoppeert).
Probeer em te helpen door stelling te vragen en hem door overgangen sterker te maken. Als hij overkruisd aanspringt, terug in draf, normaal tempo laten lopen en opnieuw proberen.
Succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:32

Hoezo? Hij is 10 jaar oud, dat lijkt mij niet zo'n heel jonkie meer ;)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:15

O? :+
Dan heb ik verkeerd gelezen, dacht dat hij nog jong was... :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:18

Mijn pony doet het ook nog wel eens. Dan vraag ik hem even terug naar een langzame draf, laat hem verruimen, vraag weer terug en vraag dán om aan te galloperen en dan zit hij altijd goed. Je moet het achterbeen activeren zodat hij met genoeg kracht goed kan springen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:25

Mijn pony doet het ook. Die is bijna 18 en heeft een erg slappe achterhand.
Als ze overkruist gaat (springt wel goed aan, maar gaat dan ineens terug op overkruist) laat ik haar even een recht stukje galopperen, vraag wat stelling en moedig haar aan, dan springt ze uit zichzelf weer terug naar het goede.

Als haar achterhand goed getraind is, wordt dit steeds minder.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 06:57

Lara_Silver schreef:
Mijn pony doet het ook nog wel eens. Dan vraag ik hem even terug naar een langzame draf, laat hem verruimen, vraag weer terug en vraag dán om aan te galloperen en dan zit hij altijd goed. Je moet het achterbeen activeren zodat hij met genoeg kracht goed kan springen.

je begrijpt het denk ik niet..hij springt goed aan,maar springt dan ineens over.

over die balk..mijn paard vind het niet leuk en word er boos om. Zou het wel goed zijn om hem tot iets te dwingen wat hij totaal niet leuk vind?? gisteren ging het trouwens weer goed,misschien lag het aan de bak,die lag onder water,en gisteravond was ie weer droog en deed hij het niet :? ik denk dat ik een vreemd paard heb,maar ben blij dat hij weer normaal doet

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:05

Het lijkt er op dat je iets moet doorbreken, ik zou de stukjes galop voorlopig kort houden, dus stel hij galoppeert goed aan en blijft 4 a 5 passen goed door galopperen dan neem je hem terug in draf en belonen, dan blijft wat je doet van jou. Dit dan meerdere keren herhalen en na een aantal longeer sessies (ga een beetje op je gevoel af)eens 1 of 2 galopsprongen en bij aan plakken en het zo langzaam opbouwen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:52

nikilover schreef:
Lara_Silver schreef:

je begrijpt het denk ik niet..hij springt goed aan,maar springt dan ineens over.

over die balk..mijn paard vind het niet leuk en word er boos om. Zou het wel goed zijn om hem tot iets te dwingen wat hij totaal niet leuk vind?? gisteren ging het trouwens weer goed,misschien lag het aan de bak,die lag onder water,en gisteravond was ie weer droog en deed hij het niet :? ik denk dat ik een vreemd paard heb,maar ben blij dat hij weer normaal doet

Ik denk dat je mijn post ook niet goed begrijpt, hij doet het beiden; of hij springt gekruist aan of hij gaat goed en kruist dan. In beide gevallen werkt de methode goed. ;)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 21:06

er kan een slotje op probleem is opgelost ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:49

Topics worden niet gesloten om die reden. Door niet meer te reageren zakt het topic vanzelf weg. Omdat de zoekfunctie veel gebruikt wordt kan het voor anderen zinvol zijn wanneer er nog meer adviezen worden geplaatst.

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:44

Hoe is het probleem dan opgelost?
Vaak helpt het om de volte groter te maken. Het binnenachterbeen is niet sterk genoeg om op een kleinere volte onder te brengen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:37

Qwek schreef:
Hoe is het probleem dan opgelost?
Vaak helpt het om de volte groter te maken. Het binnenachterbeen is niet sterk genoeg om op een kleinere volte onder te brengen.

dan moet je aan mijn pony vragen :+ nee hoor heb vorige week weer een paar keer gelongeerd en hij doet het gewoon weer super,het valt me op dat hij het doet als de bak verzopen is....