Galop aan de dubbele longe / functie buitenlonge

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Galop aan de dubbele longe / functie buitenlonge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:59

Hallo!

Ik heb een paar vragen.. die wel met elkaar te maken hebben.
Het gaat namelijk om mijn verzorgpony, die ik nu een paar keer per week beweging geef door te longeren aan de dubbele longe. Dit gaat erg goed, ook al heb ik hiervoor er nog nooit mee gewerkt.

Maar nu het probleem.
Tijdens de galop, krijgt ze elke sprong een (volgens mij) enorme ruk in haar mond, omdat de buitenlonge achter de benen langs gaat. Hier heb ik het over gehad met de eigenaresse, met het voorstel de buitenlonge over de rug te laten lopen, waardoor ze minder schokken krijgt.

Maar de eigenaresse zegt dat de achterhand er meer onder moet komen, en dat dat ook een doel is van de buitenlonge. Maar is dat wel zo? Volgens mij niet namelijk, maar ze gelooft me niet. En ik kan niet uitleggen waarom ik dat denk. Dus, argumenteer!

Op het moment doe ik stap en draf met de longe achter de benen langs, en in de galop doe ik de buitenlonge over de rug. Héél stiekem :o maar als de eigenaresse erbij is, doet ze het wél op haar manier.. en ik vind het zielig. Elke pas wordt dat hoofd schuin naar buiten getrokken. Lijkt me niet prettig.

poes

Re: Galop aan de dubbele longe / functie buitenlonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:40

Je haalt een goed punt aan :j (goed dat je het ziet!) Voor erg fijn dressuurmatig werken vind ik het fijner met de buitenlonge over de rug: de buitenteugel hoort belangrijker te zijn dus daar wil ik een heel fijn contact op. echter, met een hele verende hand, kun je ook achter de kont door hoor, maar dan moet het contact echt losser imo.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:43

Je moet de lijnen ook door laten hangen, als je lijn zwaar genoeg is blijft het lichte contact met de mond en trekt die niet iedere pas aan het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:13

Ik doe nauwelijks galop aan de dubbele longe, meer stap en draf, veel overgangen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:59

Je kunt de buitenlonge ook altijd laten doorhangen als je vindt dat het trekt. Maar over de rug heen vind ik wel fijn met galop.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 19:49

Dank jullie wel!
Bij mij hangen de lijnen altijd, het is bijna nooit dat ik een strak contact heb, behalve als ze langzamer moet en niet wil xP
Ik doe het tijdens de galop wel over de rug heen. =) net als de vorige keren x)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:17

ik streef bij dubbele longewerk wel naar contact met het bit, maar je moet altijd uitkijken dat je niet te veel in je hand hebt, de motor moet vooral van achter komen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:27

Ik heb de buitenlonge altijd achterlangs en vind het nogal meevallen met de rukken in de mond.
In de galop houd ik 'm vaak wat hoger (pas op dat 'ie niet klem komt onder de staart) en dan is de beweeglijkheid van de achterbenen alweer minder. Verder heb ik 'm niet te strak, het gewicht van de lijn is m'n aanleuning, dus de beweging die er is wordt in de ruimte die in de lijn zit opgevangen zonder dat er direct spanning op komt. En als laatste heb ik 'm nooit direct op de mond, maar altijd via een katrolletje dat op de singel zit, ook dat dempt de beweging. Ik zie het bit eigenlijk nooit heen en weer "flossen" in de galop.

Ik heb een paard van 1.80 en vind de lijn over de rug echt heel erg onhandig werken, o.a. met van hand veranderen, maar ook met het tijdig kunnen lossen (minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker dan aannemen) zit er over de rug meer vertraging in dan achterlangs. Met een pony is het misschien makkelijker.