Ik heb een paar vragen.. die wel met elkaar te maken hebben.
Het gaat namelijk om mijn verzorgpony, die ik nu een paar keer per week beweging geef door te longeren aan de dubbele longe. Dit gaat erg goed, ook al heb ik hiervoor er nog nooit mee gewerkt.
Maar nu het probleem.
Tijdens de galop, krijgt ze elke sprong een (volgens mij) enorme ruk in haar mond, omdat de buitenlonge achter de benen langs gaat. Hier heb ik het over gehad met de eigenaresse, met het voorstel de buitenlonge over de rug te laten lopen, waardoor ze minder schokken krijgt.
Maar de eigenaresse zegt dat de achterhand er meer onder moet komen, en dat dat ook een doel is van de buitenlonge. Maar is dat wel zo? Volgens mij niet namelijk, maar ze gelooft me niet. En ik kan niet uitleggen waarom ik dat denk. Dus, argumenteer!
Op het moment doe ik stap en draf met de longe achter de benen langs, en in de galop doe ik de buitenlonge over de rug. Héél stiekem
maar als de eigenaresse erbij is, doet ze het wél op haar manier.. en ik vind het zielig. Elke pas wordt dat hoofd schuin naar buiten getrokken. Lijkt me niet prettig.
(goed dat je het ziet!) Voor erg fijn dressuurmatig werken vind ik het fijner met de buitenlonge over de rug: de buitenteugel hoort belangrijker te zijn dus daar wil ik een heel fijn contact op. echter, met een hele verende hand, kun je ook achter de kont door hoor, maar dan moet het contact echt losser imo.