longeren met bijzet -- paard doet hoofd tussen voorbenen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

longeren met bijzet -- paard doet hoofd tussen voorbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 08:19

En je kan werkelijk helemaal niks meer...
Voorheen werd mijn paard altijd zeer fijn van minstens 1 keer per week longeren met touwtjes, maar nu sinds korte tijd (een maandje ofzo) kruipt ze er helemaal achter; Ze doet haar hoofd tussen haar voorbenen en je kan echt niks meer doen!
Ik heb dit dier al dik 5 jaar en dit heeft ze nog nooit gedaan. Voorheen had ze er wel een handje van om diep te lopen, maar dit deed ze nooit.
Het tegenstrijdige is ook dat het rijden juist wel sterk verbeterd de laatste tijd, ze is losser in dr lichaam en bewegen gaat dr steeds makkelijker af....

Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen en nog beter; hoe ik er vanaf kan komen?

Ik weet overigens niet of het hier goed staat, maar ik zie het als aanvulling op het rijtechnische stuk, dus heb het hier geplaatst!

Sim

Re: longeren met bijzet -- paard doet hoofd tussen voorbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:22

RT P -> GVL

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:25

mijn eerste gedachte is dat je de touwtjes te strak hebt waardoor je dier niet meer voorwaarts neerwaarts kan ,maar alleen maar neerwaarts?.

filmpje is denk ik wel handig ter verduidelijking.
hoe heb je de touwtjes bevestigd?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 08:29

Vergeten erbij te zetten... het maakt niet uit hoe strak of hoe los de touwtjes zitten, ze blijft dr hoofd tussen dr benen steken...

De touwtjes zitten aan de zijkanten gevestigd, van het 2de ringetje aan de zijkant, naar het ringetje eronder... er loopt dus geen lijn van bovenaf of tussen de benen naar de mond, ze zitten allebei aan de zeikant (waar ze het voorheen echt superfijn op deed)...

Ik heb nu geen filmpje en weet niet wanneer ik in de gelegenheid ben dit te doen, maar ik zal eens kijken :)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:31

Gebit in orde? Geen haken, wolfskiezen of wisselen? Lijkt me dat ze er alles aan doet om het bit niet aan te hoeven nemen.....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 08:34

Dat bit is wel een goede... ze is de laatste tijd wel iets opstandiger tegen het bit. Ik rij echter al wel vanaf haar derde daarmee, maar zou het kunnen dat ze daar nu ineens moeite mee heeft? Het is een dubbelgebroken argentaan bit... ze zeggen het meest fijne bit voor paarden... Ik zal mijn instructeur eens vragen ernaar te kijken :)

Tanden zijn ruim 9 maanden geleden nog gecheckt en toen was alles in orde... op haar negende zal ze niet meer binnen die tijd ineens onwijze veranderingen krijgen lijkt mij, of wel?

Bedankt :)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:29

Het wil soms wel dat haken binnen 6 maanden weer aangroeien en je dus i.p.v. een keer per jaar twee keer per jaar moet laten vijlen, vooral op latere leeftijd. Zou het toch na laten kijken door een goede paarden tandarts. Ik heb zelf ook een dubbel gebroken argentaan, is inderdaad een fijn bit dus je zou zeggen dat dit het niet wezen kan. Hoe zit het met haar rug en hals? daar missschien gevoelig waardoor ze niet wil "stretchen" naar voren?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:36

BKS schreef:
Het wil soms wel dat haken binnen 6 maanden weer aangroeien en je dus i.p.v. een keer per jaar twee keer per jaar moet laten vijlen, vooral op latere leeftijd. Zou het toch na laten kijken door een goede paarden tandarts. Ik heb zelf ook een dubbel gebroken argentaan, is inderdaad een fijn bit dus je zou zeggen dat dit het niet wezen kan. Hoe zit het met haar rug en hals? daar missschien gevoelig waardoor ze niet wil "stretchen" naar voren?

Dank je wel voor je antwoord!
Ik ga idd denk toch nog maar even een tandarts erbij halen :)
Haar hals en rug zijn laatst onder handen genomen door een masseur (van happy athlete)... ze is sindsdien een stuk losser in haar lijf en als ze zelf los beweegt strekt ze juist erg graag haar hals en rug spieren... ze is ook weer in vrije beweging flink gaan bokken, wat ik zie als een goed teken dat het aan het loskomen is...
Het zou in dat opzicht dus wel verband kunnen houden, doordat er veranderingen in haar lichaam aan het optreden zijn, maar ik denk persoonlijk niet echt dat dat ermee te maken heeft... ze is losser dan ooit tevoren in haar lichaam :)

Ik ga iig even een goed paardentandarts inschakelen :)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:34

Hoe reageert ze als je haar flink voorwaarts drijft? Komt de neus er dan wel weer uit?
Is ze wel goed voorwaarts en goed aan de (voorwaartse) hulpen, kun je makkelijk schakelen?