Mijn paard zit ontzettend vast op rechts. Hoe te longeren? Welke oefeningen zijn goed? Moet ik meer op de rechterhand oefenen of linksom? Ervaringen/ advies? Ik heb een longeersingel + hulpteugels ( geen uitgebreide pessoa tuig)
Zit hij vast op rechts? Of kan hij op de rechterhand juist moeilijk buigen?
Wanneer een paard aan één kant vast zit zou ik hem eerst na laten kijken en/of laten masseren, om te voorkomen dat je met te vaste spieren gaat proberen te trainen.
Daarna zou ik gaan rechtrichten. Dat is dat je een paard recht maakt en dus niet meer links/rechtshandig, zoals wij dat zelf ook hebben. Veel info daarover is te vinden op www.paardenbegrijpen.nl.
Het is dus de bedoeling dat je je paard lekker soepel maakt links en rechts om. Onder het zadel is het daarbij belangrijk dat je het paard lekker lang en laag rijdt en hem veel voltes laat rijden.
Ik zou juist niet te veel één kant doen of juist meer de andere kant, want dan loop je het risico dat je paard straks weer aan de andere kant vast zit.
Ik zou kiezen voor de dubbele longe als je daar ervaring mee hebt of iemand kent die jou dat goed kan leren. Anders zou ik kiezen voor longeren met touwtjes en dan net buiten het midden vast maken aan de longeersingel, zodat je steeds de buitenkant goed begrenst, zodat je paardje zich echt rond moet maken en niet over de buitenschouder weg kan vallen. Met hele lichte kneepjes in de longe zou het paard dan wel de goede stelling aan kunnen laten nemen. Vooral de kant waar het paard vast zit, kan het vastzetten van de touwtjes erg goed helpen, omdat hij waarschijnlijk naar binnen zou willen vallen.
Maar zit hij nu rechts vast? Of zit hij vast op de rechterhand? Wanneer hij namelijk op de rechterhand niet in wilt buigen, komt dat omdat hij links dus niet kan verlengen in zijn spieren en zit hij dus links vast.
Lonny_89
Geplaatst: 12-03-09 18:54
"Moet ik meer op de rechterhand oefenen of linksom?" Beide evenveel, blijven afwisselen
sharontjee1
Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-09 20:05
het is een linksgebogen paard. Korte spieren aan links, dus moeilijk stelling aan rechts te krijgen,
Is hij vast op rechts, of is het juist dat hij de linkerkant niet aan wil nemen? Zo is het vaak...
Ruth_
Geplaatst: 22-03-09 12:55
Heeft mijn verzorgpony ook, ook die kant ze heeft daarom heel erg de neiging om naar links in te buigen. Ik doe gewoon oefeningetjes aan de dubbele longe die je ook onder het zadel kant doen, lekker lang instappen, veel draaien maken, en dan langzaam draf oppakken.