Niets meer te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clim_bling

Niets meer te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 18:59

Hallo bokkers,

Mijn vriendin heeft een Shetlander (nu 2 jaar oud). Hij leert erg snel en onthoud alles ook... Hij eigenlijk nooit bang als zij in de buurt is maar als andere in de buurt zijn (aaien ofzo) en op het terrein valt iets(planken bijv.) dan schrikt ie wel...
Ze longeert hem al maar wel rustig met veel stappen en soms even draven. Galopperen doen we nog niet vanwege zijn leeftijd. Ze heeft hem al schouderbinnenwaarts geleerd (Buiging maken ook) en springen kan hij ook al... Maar dat komt haar een beetje de strot uit... Dus zoeken we nu eigenlijk iets om te doen dat lekker uitdagend is voor de pony.(En waar Zij zich ook even mee bezig kan houden)
Hij heeft ook nog een vriendinnetje in de wei staan (ook shet) en daar loop ik meestal mee. Die kan ook al een beetje springen(maar schrik erg snel en is erg nieuwsgierig) Maar die leert wat minder snel en daar ben ik dan ook wat langer mee bezig.
dus eigenlijk zoeken we wat dingetjes om te doen met Rocky (De pony van mijn vriendin)
alvast bedankt voor de Tips :D

Anoniem

Re: Niets meer te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:01

Uhh ga eens over de weg lopen, als het kan oefenen met trailerladen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:03

Spijt me zeer, maar 2 jaar en longeren? Springen? Oké, misschien kijken wat hij kan, maar lijkt me eenmalig.. Zou ze hem niet gewoon lekker in de wei laten staan en de beginnelingen leren zoals voetje geven etc. Laat haar maar bezig met een ouder paard, misschien de andere shet, als die nog veel moet leren besteed ze gelijk meer tijd etc.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Inderdaad, dat nog liever dan longeren.
Ik weet niet precies hoe oud hij is, bijna 3 of net 2? Als hij bijna 3 is mag longeren wel, anders zou ik het toch maar laten.

En buiging is ook nog best moeilijk, ga dan liever targetten. :)

X_Linz_X

hmm.. vrijheidsdressuur dus... achter je aan laten lopen, voetballen, liggen, rondje lopen, wachten-terug-komen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:06

Twee, schouderbinnenwaarts, longeren, springen, en het komt je vriendin de keel uit?? Joh, die pony is twee jaar, nog even en het komt de pony de keel uit, die kan zich nog niet langer focussen dan een paar minuten. Zet dat dier alsjeblieft in de wei en wacht een jaartje....

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:07

@Joolien Ze hebben daar geen trailer, ze wou eigenlijk volgend. week zondag de weg op gaan maar mocht niet...
Het andere shetje word in april 2 jaar

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:28

Nog geen eens twee dus, schandalig.. echt :n
Je gaat een baby toch ook aan het werk zetten? Echt zet dat beestje nog ruim 1 jaar op het land, en begin daarna pas met opvoeden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:05

Ik had begrepen dat het beestje bijna 3 zou worden. Ook dit vind ik te jong om hier van alles mee te doen, zeker dingen zoals (vrij?)springen zou ik niet te veel doen, want anders kunnen/willen ze niks meer over een paar jaar...

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 15:19

Ze longeert hem nu nog maar max. 1 keer per week ,anders raakt ie zijn enegie niet kwijt. Hij rent namelijk bijna niet uit zichzelf maar juist wel als je dan met hem wil gaan stappen dan hij steeds harder dan jijzelf lopen.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:09

vind 2 jaar ook erg jong om nu al te longeren vrij springen zo af ,een balkje lopen oke

de weg op gaan en hem een beetje aan het verkeer en dat soort laten wennen zou ik eerder doen

succes

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:04

Wil je vriendin zijn pezen verpesten? Het is namelijk erg slecht voor de pezen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:16

Als de pony naast je niet normaal kan lopen, oftewel voor je uit loopt/rent of achter je..kan je daar dus mee gaan werken. Ik vind springen eigenlijk veel erger dan het longeren. Begin met basisdingen en maak er een rustig leerproces van zonder overspanning en laat je vriendin iets anders te doen zoeken wat niets met die jonkies te maken heeft

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:24

begin met een boel grondwerk waarmee je haar vertrouwen kunt krijgen, maar doe geen oefeningen waar je al haar spieren en pezen e.d. mee kunt verpesten.. ik zal zo even een site opzoeken waar grondwerk oefeningen instaan, maar doe alsjeblieft voorzichtig en doe geen dingen waardoor je je pony kapot maakt.. daar krijg je later spijt van.. ga met het shetje wandelen en als hij je voorbij wil gaan, loop dan een kleine volte, dat vinden paarden/pony's lastig om te doen, en daardoor leren ze het af.. het heeft bij mij shetje perfect gewerkt en naar veel oefenen, bleef ze netjes naast/achter me lopen.
maar ik zal even de site opzoeken

http://www.mensenpaard.nl/rijden_in_evenwicht.pdf

dit is de site.. lees het goed door, zodat je het niet verkeerd aanpakt.. anders kan het juist helemaal fout gaan.. lees het liever 2 keer door zodat je het goed doet, dan dat je het 1 keer vlug doorleest en daarmee je shetje verpest
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-03-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Als je vlak na het plaatsen nog wat toe wilt voegen kan dat via de Wijzig-knop.

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 09:53

@ Mythee : Bedankt voor de site we hebben er veel aan gehad (Vooral de leidersposities ed.).

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:35

je zou wel oefeningen kunnen doen zoals met een paraplu of een balon dingen die hij eng vind. dan laat je hem een beetje wennen aan enge dingen.