Paard staat steeds stil tijdens longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paard staat steeds stil tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:01

Hoi,

m'n haflinger is een echte staker. Onder het zadel durft ze eens gewoon stil te gaan staan zonder reden. Nu tijdens het longeren ook.

Eerst gaat ze er als een speer vandoor, als ze haar energie eruitgecrosst heeft, gaat ze wat draven en als we dan echt aan het werk willen aan de longe, draait ze haar kont naar buiten en gaat ze met haar hoofd naar jou staan, en je krijgt haar dan niet meer weg... Binnenkort gaan we de piste in 2 verdelen zodat we los kunnen longeren, nu moeten we het nog even mét longe doen, dus ik wil dit probleem wel van de baan...

Wie heeft er een idee?

1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:10

Hoi,

Je geeft waarschijnlijk de verkeerde signalen waardoor je paardje niet meer wat wat hij moet doen. Let op waar je staat als je longeert, dit is heel belangrijk. Je mag niet teveel richting hoofd staan van je paard want dan rem je hem af en nodig je hem uit dat hij zich naar je toe draait. Probeer eens wat meer aan de achterhand van het paard te staan zodat je een drijvende kracht bent.
Longeren is niet zo gemakkelijk als het lijkt, stimuleer het paard van achter uit, dan lukt het je wel. Veel oefenen !!

Mi_Amore

Re: Paard staat steeds stil tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:11

dan zal ik het onbewust doen... Heb al tig boeken over longeren gelezen, ben nu bezig op de Emiel Voestmethode, die naar mijn gevoel super is. Dan denk ik echt dat ik iets teveel voor mijn paard ga staan...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:20

Ik denk ook dat je haar blokkeert met je lichaamstaal. Wat erg verhelderend kan werken is als iemand een filmpje van jou en je paard maakt tijdens het longeren.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:41

Mijn paard doet dit ook, meestal doet hij dit omdat ik niet oplet of omdat ik teveel voor mijn paard ga staan. Eigenlijk moet je je paard 'opsluiten' in een driehoek, eerst je paard dan jij en dan de zweep die gericht is op de achterhand. Zo doe ik het altijd, helaas voor mij is mijn paard nogal een uitbreker en moet ik er steeds met mijn hoofd bij zijn anders is hij weg...

Als jouw paard ervan door gaat, kun je haar dan nog houden of trekt ze zich los? Mijn paard trekt zich los omdat hij een hekel heeft om gelongeerd te worden en het erg leuk vind om dan uit te breken.

Als je haf haar kont naar buiten draait moet je vlugger zijn dan haar, dus als je ziet dat ze begint te draaien moet je zo rap mogelijk eens zwaaien of dreigen met de zweep naar haar kont zodat ze moet doorlopen, als ze dan doorloopt moet je uiteraard belonen. Je moet wel heel veel oefenen en consequent zijn voordat je resultaat ziet maar het werkt wel :)

Ik heb vanalles geprobeerd met mijn paard, ik heb de piste al verkleind, hem los gelongeerd (wat absoluut geen effect had omdat hij weigerde te lopen), een longeerkraal gemaakt zodat hij niet kon uitbreken, op verschillende longeermethode's,... en de methode hierboven is het enigste die werkt als ik rap genoeg ben natuurlijk.

Veel succes :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 20:53

Ze durft zich inderdaad gewoon lostrekken en het op een lopen zetten. Als ik de piste afzet gaat ze er gewoon overheen.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:39

Ook als je niet los in een round pen werkt, is lichaamstaal nog steeds heel erg belangrijk.
Mijn paardje was 3 jaar geleden werkelijk een drama om te longeren.. ik hing er als het ware achteraan, hij longeerde mij eigenlijk en veranderde bruusk van richting als hij maar wou.
Stappen aan de lounge was uitgesloten, als ik er zo aan terug denk zijn we toch enorm vooruitgegaan.

Nu longeer ik in een round ben, zonder touw, volledig op lichaamstaal .. ik stuur hem achteruit en laat hem vertrekken in de richting die ik aanwijs (zonder zweep) ... ik laat hem stappen, draven, galopperen, stoppen, versnellen in draf, vertragen in draf en wisselen van kant... maar ook in de grote piste kan ik hem (wel met touw, maar zonder druk) bijna alles laten doen wat ik wil.

Dit is niet op 1,2,3 gelukt en het gaat ook niet met alleen boeken lezen.
Ik zou zeggen : laat je assisteren door iemand die ervaring heeft met longeren.
Dat heeft mij toch veel geholpen, en ik laat mij regelmatig nog bijsturen, er zijn altijd dingen die je vergeet. Die persoon die ik je vorige keer heb aangeraden zou je daar bij kunnen helpen, maar ik wil je nergens toe verplichten natuurlijk ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:57

@Sin: ik heb dat adresje nog liggen :D Zondag komt er iemand langs van slechts 5km verderop. Als die het niet weet bel ik toch echt jouw persoon op :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:00

idd niet blokkeren met je lichaam, ze moet naar voren kunnen.
en als het uitdagen is, even een tik met de longeerzweep (verlengstuk van je arm dus). jij bent de baas, ze mag niet in jouw denkbeeldige cirkel komen.

ik ben niet snel van de tikken, maar mijn fjord kon er in het begin ook wat van en na 1 keer eens flink streng zijn met paar flinke tikken tegen de bil was het wel over hoor. hup naar buiten jij!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:04

hihihi jouw paard is geen echte staker............ jouw paard steekt gewoon keihard haar middelvinger op naar je :D :D :D

Als je problemen hebt met je paard, dan moet je jezelf bedenken dat een paard alleen gebruik maakt van de mogelijkheden die jij hem bied.....

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:07

chipieke schreef:
@Sin: ik heb dat adresje nog liggen :D Zondag komt er iemand langs van slechts 5km verderop. Als die het niet weet bel ik toch echt jouw persoon op :')

Hehe .. wie weet kennen alle mensen van die streek er wel iets van :p

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:24

Ik zit meestal met torenhoge voorrijkosten snap je :+ Er zijn ook veel mensen 'van over het water' die meestal niet kunnen wanneer ik wel kan en die dan ook niet graag tijdens de spits naar hier komen gereden.