Longeren, alleen op de ene hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SLover

Longeren, alleen op de ene hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:30

Hooi allemaal :D ,
Ik heb sinds een tijdje een VP. Het ging heel erg goed maar ze was een tijdje niet bereden en ik zou daar weer een start mee maken.
Zij vond het helemaal geweldig en ik ook maar ze was al oud en ze was een tijdje ook kreupel dus het is beter om niet meer op haar
te rijden. Ik wist niet zo goed wat ik nu wel met haar kon doen. Maar ik ga nu beginnen met vrijheidsdressuur. Superleuk want ik maar ook de pony heeft het nog nooit gedaan. Ik leen van iemand een boek maar die heeft hem nog niet meegenomen. Als het boek er is kan ik echt beginnen met vrijheidsdressuur, nu ben ik alvast een beetje aan het oefenen dat zij reageert op mij stem. Het gaat wel
goed, alleen als ze er echt zin in heeft }> . Ik sta dan in de longeercirkel en heb geen zweep maar ik heb een touw (om mijn hulpen duidelijker te maken) vast in mijn hand. Ik vraag haar dan om te gaan stappen, om naar mij toe te komen op commando, en om weer weg te gaan. Ik weet niet hoe dat heet wat ik doe(ik zeg maar longeren maar misschien wel NH?). Heeft iemand daar nog tips voor? Ik krijg haar heel vaak niet in stap en als ik wil dat zeg weg gaat doe ik mijn armen in de lucht, is dat een goed teken? verder heb ik NOG een probleem ze is blind aan een oog en wil dus alleen maar (als ik met haar aan het longeren ben) de ene kant op. Als ze de andere kant op gaat kan ze mij niet zien. Moet ik haar dwingen om de andere kant op te gaan? Of moet ik het zo laten? En heeft iemand nog tips om voor te bereiden op het vrijheidsdressuur? Het lijkt me superleuk om te doen. Vrijdag ga ik weer naar haar toe en als ik dan al wat tips heb zal ik die uitvoeren ;)

Ik ben HEEL erg blij als iemand mij wil helpen!!
Groetjes Slover *D

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:46

heey

een goede manier om met VD te beginnen is veel grondwerk doen. laten zien dat jij de leider bent. Het boek van VD geeft dit ook aan. Ook geeft het VD aan om een clicker te gebruiken. Je kunt je paard dit misschien ook aanleren.
Als het paard niet vertrouwt om de andere kant op te gaan omdat ze je niet kant zien, zou ik dat niet doen.
ik doen met mijn tinker alle oefeningen aan voor kant of zijkant van haar, meestal aan 1 kant.

hoe je los longeert moet jezelf weten, het kan op verschillende manieren. ikzelf heb een halstertouw in mijn handen en bepaal met mijn lichaam hoe snel ze mag. ik gebruik hierbij heel veel mijn stem.

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 15:40

Haaii!!
Ik doe het longeren bijna hetzelfde als jij doet maar moet ik haar dan allebei de kanten op laten lopen of alleen die ene kant?
Omdat ze blind is heeft ze wel een voorkeur voor de ene kant. Maar moet ik haar dan dwingen ook de andere kant op te gaan?
Bedankt voor je reactie!! *D
-xxx- Merel :D

Anoniem

Re: Longeren, alleen op de ene hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:42

Waarom wil je een kreupel paard longeren?

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 15:45

Dat is helemaal niet mijn bedoeling! Ze was kreupel omdat ik op haar reed.
Nu is ze gewoon weer goed laat maar zeggen ;) Dat zou ik nooit durven doen!! :o
-xxx- Slover! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:55

Dus met andere woorden, het dier werd kreupel van rijden. En nu wil je longeren, wat nog belastender voor de benen is dan rijden? Vreemd verhaal.....
Overigens moet je wat voor paard dan ook altijd twee kanten om longeren, anders haal je ze volledig uit balans.

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:01

Ik verzorg een oud paard. Ze heeft vier jaar niet meer gereden en toen ging ik weer proberen of het lukte maar ze heeft een ziekt en het is niet heel goed uit gepakt. Ik kan dus niet meer op haar zitten maar ze kan wel lopen. Natuurlijk niet intensief! Ik longeer ook niet intensief, soms laat ik haar niet eens draven. Dus wees gerust! Ik begin dus ook met VH omdat ze niet geweldig meer kan lopen. Maar ze is dus blind en als ik haar de ene kant op laat lopen ziet ze mij niet dus gaat ze stilstaan. Toen wist ik niet meer wat ik moest doen en dat zou ik graag willen weten.
-xxx- Slover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:07

Beest is dus niet gezond, waarom ga je er niet gewoon mee wandelen dan? Daarmee verniel je niks. Rondjes laten lopen moet je zowiezo niet doen, dat is veel te belastend.
Verder, wat mankeert het dier en hoe oud is het?

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:11

Het dier is in topconditie en heeft heel veel energie, volgens mij heeft ze atrose maar het kan ook wat anders zijn. Ze had dit ook al toen ze jong was en qwa beweging doe ik bijna niets met haar. Ik wil alleen graag weten wat ik moet doen. En natuurlijk loop ik ook met haar en ik longeer zoals je het eigenlijk niet eens kan noemen ik laat haar in stap naar mij toe komen laten weggaan en laten stappen. Verder ze ik haar in de paddock enz.
Groetjes! Slover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:11

Hoe oud is ze?

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:12

damn waarom gaan jullie gelijk over allerlei andere dingen praten.
jullie weten de achterliggende situatie niet
deze/dit mevrouw/meisje vraagt of ze haar paard zou moeten longeren
op de kant waar hij blind is, en waar het paard zelf aangeeft dat hij dit niet fijn vindt
waarom dan allemaal andere reacties geven.

@ topic
ik weet het zelf niet doe zelf geen vrijheidsdressuur maar misschien kan je wel beter
beginnen aan zn 'makkelijke' kant en als tie goed gewend is aan je stem even de andere kant proberen..

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:15

Dankje Mischelle :D ! Hierover wilde ik het ook eigenlijk hebben ;)
Ik wist niet hoe ik van het onderwerp af moest.
Is er nog iemand die weet hoe ik hier mee om kan gaan?
Groetjes Slover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:24

Michelle, de gemiddelde wat meer ervaren mensen in de paardenwereld zullen dit soort vragen automatisch stellen ;)
Verder moet je een paard altijd op beide zijden evenredig longeren, doe je het maar 1 kant om, dan haal je het hele paard uit balans.
Verder vind ik het onverantwoord om een paard met artrose te longeren, dat spreekt voor zich en is TS erg onvolledig met informatie, op de vraag hoe oud dit dier is wordt bijvoorbeeld niet gereageerd.
Tot slot, een paard wat blind is aan 1 oog zou je even een handje moeten helpen door er even een helper bij te halen.

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:27

zoals ik eerder zei, ik doe veel oefeningen aan de voorkant en zijkant van het paard. meestal sta ik linksvan haar. van daaruit doe ik oefeningen.
ik weet niet wat voor oefeningen je wilt doen.
wat had jezelf in gedachten.
wil je je heel graag helpen.

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:08

Sorry dat ik het vraag maar wat ik doe is niet veel en ze kan makkelijk lopen. Ik wil graag weer back to the topic, dankje suleilitha.

Back to the topic:

sophiatinker@
Lijkt mij een goed idee! Ik heb zelf niet veel ervaring met VH maar wil het wel heel graag leren. Weet jij misschien nog wat oefeningen? Dankje dat je me helpt! Groetjes Slover!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:12

Hoe oud is het paard, SLover? (derde keer dat ik dit vraag)
Verder heb je wel degelijk gezegd dat het om artrose ging maar nu ben ik benieuwd wat het dan wel was, en verder om wat voor soort paard het gaat. Ik probeer ook mee te denken en uit te vinden wat voor dit paard dan wel goed is, snap je?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:31

ik zou hoe dan ook allebei de kanten op longeren, hoe moeilijk het ook is, maar anders trek je inderdaad je paard uit balans. ik zou dan gewoon rustig aan de 'slechte'kant gaan trainen en goed belonen als ze het goed doet. dr oog kan dan mss slecht zijn maar de gehoor is nog prima dus met geduld meot dat toch geen problemen opleveren.

en heel even terug komende op de artose, mijn paard heeft er ook last van, maar dat wil neit zeggen dat je meteen nix meer kan doen. het heeft zn ups en downs, hangt ook heel erg van t weer af, maar als je paard aangeeft dat ie er geen last van heeft moet je gewoon lekker doortrainen, blijft ie juist soepel door. en als ie aangeeft dat ie er last van krijgt moet je het rustiger aan gaan doen.

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:17

Als je een paard alleen op 1 hand laat lopen (dus alleen links of alleen rechtsom) dan krijg je uiteindelijk een scheef paard.

Lijkt mij dan ook absoluut niet verstandig om dat te blijven doen, want hier kunnen alleen maar problemen door ontstaan die van kwaad tot erger kunnen gaan verlopen. Denk bijvoorbeeld aan rugproblemen.

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 11:01

Hallo allemaal!
Bedankt voor jullie reacties en ik heb geleerd dat ik haar gewoon twee kanten op moet laten gaan.
Ik ga ook beginnen met VD maar dit zal ik ook herhalen.
Heel erg bedankt! :D
Groetjes Slover! ;)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:51

Hey!

Ik heb nog een idee voor je! Heb het trouwens ook ergens in een boek over grondwerk gezien dat ze het deden met oudere paarden die niet meer bereden konden worden.

Werken met dubbele lijnen, maar dan geen toertjes laten crossen.. er gewoon de bak mee ingaan en zachtjes oefenen op wendingen, schouderbinnenwaarts, wijken etc.. Zou hou je het paard nog soepel zonder dat je er op zit.