Hulpen galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

priekjuh

Hulpen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:59

Hallo bokkers.

Ik longeer mijn haflinger zo'n 3 a 4 keer per week,, en ze luistert erg goed, alleen de galop is nog een probleem.
Als ik 'ja' zeg of 'drrrraf' dan draaft ze netjes weg, maar in galop krijg ik haar echt alleen door veel op te jagen tot ze er in valt.

Dat wil ik dus graag veranderen, maar ik weet ook niet precies wat nou echt de goede hulp is, want ze gaat nu alleen maar hard draven.

Ik longeer alleen met een touw en zweep, soms met hoofdstel, soms halster, maar wil dat wel zo houden :)

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Marieke
:)

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:00

Je moet wel duidelijk zijn in je stemhulpen. Galop is galop. Doe het enthousiast en als ze eenmaal in galop is heel erg belonen!

Succes!

priekjuh

Re: Hulpen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:28

Alleen stemhulpen?

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:15

Is je cirkel wel groot genoeg? Misschien heeft ze wel gewoon moeite om op dat formaat cirkel aan te springen in galop...
Voor de rest zou ik gewoon het opjagen combineren met het stemcommando "gaaalop" (zo zeg ik het altijd) en probeer het anders ook tijdens het rijden te doen. Ik neem aan dat je haar onder het zadel met hulpen wel in de galop krijgt. Probeer dan ook het commando erbij te gebruiken, misschien begrijpt ze dan aan de longe beter wat je wilt.
En natuurlijk altijd uitgebreid belonen!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:22

Ik denk idd dat ze je hulpen niet begrijpt. Duidelijk aangeven dat galop galop is, oefen dit idd ook tijdens het rijden zodra je aandrijf voor het galoperen dit roepen gaalop en als ze dit doet direct belonen en terug naar draf. En spring weer aan naar galop met woordje gaalop en doet ze dit weer belonen (niet door op der hals te slaan, maar door haar de hemel in te prijzen). Je paard zal beter op je stem reageren dan op je 'schouderklopje' .Doe dit een paar keer en ze snapt wat je bedoelt. En dan kan je et ook tijdens het longeren toepassen. Succes!

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:22

oke, bedankt.
onder het zadel gaat het juist moeilijk,, daarom ben ik nu aan het longeren, om te kijken of het aan het zadel ligt, of aan mij ofzo, maar het ging vandaag al veel beter ;)
Ze heeft supergoed gegaloppeert, over allebei de kanten :)

onder het zadel gaat het nog wel heel moeilijk, maarja.