vrijspringen shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

vrijspringen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:25

Ik wil mn shet graag leren vrijspringen. We beschikken nu nog niet over echte hindernissen en daarom gebruiken we rieten manden. (echte palen hebben we wel) Nu doen we dit met een longeertouw en springt, ie springt nou 65 cm (voor zn 85 cm best hoog!) maar hij kan stukken hoger dat zien we, het probleem is dat we nu de hele tijd het touw omhoog moeten zwiepen (aan zn halster) om het over de hindernis te krijgen! (het touw hoor :P )
We kunnen in een bak maar dat is heel onhandig over een druk verkeerspunt met stoplichten.
iemand tips om in de wei te oefenen?

zo ziet de wei er ong. uit geen enkel stuk is kort genoeg om er een longeerlijn tussen te spannen:

Afbeelding

Sim

Re: vrijspringen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:40

RT P -> GVL
Omdat dit geen rijtechnisch probleem is heb ik het topic verplaatst.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:03

Ik zou dan toch dat kruispunt maar oversteken of aan de longeerlijn laten springen. Wel oppassen dat de wei niet al te glad is door regen o.i.d. ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:51

Het is erg gevaarlijk om een pony te leren springen over een vast geknoopte longeerlijn. Wanneer de pony namelijk fout springt kan hij over de kop vliegen.

Daarnaast denk ik inderdaad ook dat oversteken de beste manier is, alleen als jij en/of de pony nog weinig ervaring heeft met het wandelen langs de openbare weg zou ik vragen of iemand met meer ervaring mee wilt. :)

Veel plezier en succes!

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:53

Ze laat de pony niet over het touw springen maar over manden, De pony zit aan het touw vast en ze bedoelt volgens mij dat ze het touw heel hoog moet doen omdat die anders achter de hindernis blijft haken.

TS: mischien een idee om 2 longeerlijnen aan elkaar te knopen?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:03

Ik dacht dat ze de manden gebruikten & de longeerlijn om over te springen, aangezien ze aangeeft dat ze niet kan longeren in de wei, omdat ze er geen longeerlijn tussen kan spannen.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:49

volgens mij bedoelt ze niet dat ze niet kan longeren, maar dat ze een touw ergens langs wil spannen zodat ze een stukje kan afzetten zodat de pony niet meteen een heel stuk wegrent. En dat de pony gewoon over de hindernis gaat ipv er langs.

kimmx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:34

Ik ben het totaal niet met je eens dat je dit over een longeerlijn doet, dit is echt het gevaarlijkste wat ik me zo kan bedenken. ;) Dan ga naar hornbach of de boerenbond en haal je wat goedkope palen, of kijk eens op MP daar zijn ook vast mensen die der vanaf willen.

Ten 2de;
Je ziet dat de pony hoger KAN, maar wie zegt dat de pony hoger WIL. Je moet ook rekening houden met de pony, ik heb er zelf ene die is 76 Cm schoft, hij KAN 80 Cm maar daar heeft hij niet altijd genoeg energie voor of gewoon geen zin dan hoeft het ook niet, maar als hij goed op dreef is en hij heeft zin & tijd (dus hij WIL dat) dan springt hij ze. Maar je moet hem niet dwingen met vrijspringen, dan hebben zij er geen lol meer in.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 11:40

1. ik laat hem niet over een touw springen maar over manden met springbalken erop
2. hij heeft geleerd zelf te springen, je rent een stukje mee hij springt, en keert na de hindernis om om een brokje te ontvangen

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:45

bij de welkoop prikpaaltjes kopen die in de grond prikken met een draadje of lintje met elkaar verbinden...klaar