pessoa tuig !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

pessoa tuig !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:46

Hooi Bokkers ! :9
Ik heb een half jaar een eigen pony en is bij de vorige eigenaar heel strak gereden dus nageven is voor gaar heel moeilijk, daarom hebben me moeder en ik nu een pessoatuig voor haar gekocht.
Dat is een tuig waarmee heet paard leert om laag te lopen, na te geven en de achterhand er onder te zetten.
Nu heb ik een vraagje: Wat vind jij van het pessoa tuig? :D
Gr Ivanka & Fenomeen

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:50

Oefen 1-2 X In de week het is een goeie oefening :)

kwien_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:39

ik heb er een wisselende mening over maar ik vind dat je met zo´n tuig je paard vast rijd in de rug je kanbeter goed les nemen en je paard eerst in balans (het recht richten van een paar) en later naar beneden te werken. Het heeft geen zin om je paard naar beneden te zetten zolang je paard nog niet recht is. zoek is op bokt naar topics over rechtrichten!! en oefen daar mee.

gr. :D

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:51

marjorie94 schreef:
ik heb er een wisselende mening over maar ik vind dat je met zo´n tuig je paard vast rijd in de rug je kanbeter goed les nemen en je paard eerst in balans (het recht richten van een paar) en later naar beneden te werken. Het heeft geen zin om je paard naar beneden te zetten zolang je paard nog niet recht is. zoek is op bokt naar topics over rechtrichten!! en oefen daar mee.

gr. :D

Je kan met de pessoa je paard prima rechtrichten en het paard loopt juist over de rug. Met de pessoa kan je kleine verschillen instellen en doordat de achterhand er goed onder wordt gebracht loopt het paard vanzelf nageeflijk. Ik heb de touwtjes meestal op het langst of op de middellengte. Nooit heb ik de touwtjes strak zien staan, mijn merrie vind het heerlijk. Door de vering en katrollen wordt er gezorgd dat de soepele ruiterhand wordt nagebootst en geen rukken in de mond onstaan. Mijn merrie zweeft, loopt heerlijk over de rug en zoekt zelf de nageeflijkheid op. Soms moet ik wel eens lachen als de touwtjes los hangen en ze overdreven de nageeflijkheid opzoekt. Met het rijden ben ik wel eens onrustig in mijn handen maar met de pessoa beweegt haar hoofd geen cm. Met de lange zweep boots ik mijn binnenbeen na. Als ik haar longeer met de pessoa zie ik een en al ontspanning en nageeflijkheid uit het paard zelf, heerlijk om te zien. Ik nodig mensen uit die beweren dat het gedwongen is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:59

AP --> GVL

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:54

ik ben het helemaal met Joceline eens!
maar wat je ook doet begin nooit te strak, want dat levert een hele hoop spierpijn op, gewoon lekker los beginnen.

Bo_Y

Re: pessoa tuig !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:56

ik moet hem ook 1 á 2 keer in week gebruiken om de rug te ontspannen. Op dierenartsadvies.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:21

Ik vind het een prettige vorm van bijzetten. Wel er natuurlijk opletten dat je je pony niet te strak zet en vooral op de lang en laag stand.

Mijn paard vind dit ook echt leuk, ze loopt dat echt haar best te doen en kan er juist heerlijk op nageven, dus echt lekker los in haar hals en rug.

miranda19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:42

ze worden er lekker los van, je kunt het met rijden ook goed vernemen als ze een paar keer gelongeerd zijn met de pasoa en ze hebben wel alle vrijheid om te bewegen dat vindt ik het mooie ervan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:49

Ik gebruik zelf ook het tuig, maar het liefst niet op de volte en als ik dat toch doe maak ik die enorm groot en lang (bij de galop zoal). Ik gebruik het zelf omdat mijn pony een weke rug heeft en haar rug spieren goed zal moeten gebruiken. daarbij zit ik nu met een slecht passend zadel ;( In stap en draf gebruik ik het vaak op de lange zijde, zo leert ze toch haar rug te gebruiken maar niet te veel haar pezen te belasten.Zelf ben ik wel erg tevreden met het tuig omdat het enorm veel hulp geeft, je kan niet alles zelf doen.

Groetjes

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:17

ik vind hem geweldig maar gebruik hem maar 1x per week.

MisteryHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:16

Ik vind hem erg goed! Je paard loopt er veel lekkerder door!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:45

Ik vind hem geweldig :D mijn paard loopt er een stuk lekkerder mee en zelfs mijn jonge merrie die normaal 1 brok spanning is loopt er mooi ontspannen mee :) . Ik gebruik het een paar keer per maand een half uurtje omdat het nogal intensief is, meestal op de laagste stand aangezien mijn paard wel spanning durft geven als ik de pessoa hoger instel. Ik ben er in ieder geval een zeer tevreden klant :D

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:11

ik ben er vorige week DA advies mee begonnen. Mijn merrie vondt het bontje achter haar benen zo eng. Dat werd wel beter, maar iedere keer dat ze haar hoofd naar beneden deed, schrok ze toch weer van dat bontje. Ik hoop dat dat wel beter wordt.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:31

Sinelia schreef:
ik ben er vorige week DA advies mee begonnen. Mijn merrie vondt het bontje achter haar benen zo eng. Dat werd wel beter, maar iedere keer dat ze haar hoofd naar beneden deed, schrok ze toch weer van dat bontje. Ik hoop dat dat wel beter wordt.

Gewoon even wennen aan het gevoel denk ik.
Paard dat ik ken had dat in het begin ook, maar na een paar keer lette hij er niet meer op en ontspande hij ook meer. :)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 07:50

Mits goed gebruikt is het een perfect hulpmiddel :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:15

Natje_Spirit schreef:
Ik vind hem geweldig :D mijn paard loopt er een stuk lekkerder mee en zelfs mijn jonge merrie die normaal 1 brok spanning is loopt er mooi ontspannen mee :) . Ik gebruik het een paar keer per maand een half uurtje omdat het nogal intensief is, meestal op de laagste stand aangezien mijn paard wel spanning durft geven als ik de pessoa hoger instel. Ik ben er in ieder geval een zeer tevreden klant :D

Vind ik ook als ik die dag daarvoor heb gelongeert loopt ze stukke beter :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:17

Sinelia schreef:

Mijn pony stoof de 1e keer ook ineen keer weg maar nu maakt het haar allemaal niet meer uit ;)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:06

ik heb vandaag weer geoefend en het ging een stuk beter.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 17:10

Sinelia schreef:
ik heb vandaag weer geoefend en het ging een stuk beter.

ja uiteindelijk raken ze er ook aan gewend ik ben blij voor je dar het zo goed gaat maar op welk gaatje heb jij hem ik heb hem nu op de laagste .

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:11

ik heb hem ook op het laagst, tussen de voorbenen door. Ze vindt het nog wel lastig op te zakken, maar dat is niet zo gek. Ze is ee tuiger en ik heb haar altijd iets te hoog laten lopen denk ik.