grondwerk / dominantie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gowgirl

grondwerk / dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 13:07

Ik ben met grondwerk bezig maar soms luisterd ze niet en walst dan bij wijze van spreke over mij heen,
ze komt dan in mijn ruimte zeg maar. Ook met poetsen kan ze zich opeens omdraaien als ze wat ziet of
onrustig is. Hoe kan ik dit op een eerlijke manier corrigeren? Ze hapt ook wel eens en kan geef ik bv. een elleboogje (niet hard hoor) maar dan is ze echt gepikeerd en voel ik me schuldig....en ben ik bang dat ze me niet vertrouwd.

LetsgoKelly

Re: grondwerk / dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:10

Ik heb pas les gehad in grondwerken en ik moest mijn paard achteruit zetten zodra ze in mijn ruimte kwam. Dit ook echt consequent volhouden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:43

Wat noem je op een eerlijke manier corrigeren?
Als ze hapt, mag je haar rustig 'laten botsen tegen je elleboog'. Dus niet uithalen, maar vooral niet laten zien dat jij die intentie had.

Persoonlijk vind ik trouwens happen veel te ver gaan, dan krijgen ze van mij dus echt een tik. Kunnen ze gepikeerd kijken, maar ze hebben het dan gewoon verdiend. Happen is 3 stappen te ver.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:46

Misschien moet je eens wat harder zijn. Over je heen walsen kan ik ook niet zachtzinnig gedrag van je paard vinden.
Zij lomp, jij ook (eventjes) lomp. Zij lief, jij ook lief.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:54

Bonny doet dit ook weleens.
Ik ga dan vaker op m'n tenen staan zodat ik groter ben.
En dan met een zware stem duidelijk maken dat ik de leider ben.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:58

Het klinkt heel gemeen, maar als ze zoiets doen kun je het beste een knijpende ronddraaiende beweging in haar nekvel maken (dus gewoon knijpen). Dat doen paarden bij elkaar namelijk ook en maakt ook niet kopschuw. Natuurlijk zal ze in het begin beledigd zijn, want ze was toch altijd de dominante merrie? Maar je daar echt niet schuldig over voelen hoor, een paard is echt beter af met een leider (want dat geeft rust) die heel duidelijk de grenzen aangeeft dan een wandelende aai- en snoepautomaat waar je op momenten van gevaar niks aan hebt.
Eis je ruimte op, want jij bent de leider. Ik maak zelf aanvankelijk karatekid bewegingen (ja, dat ziet er heel stom uit! :D ) maar is wel duidelijk. Is het niet duidelijk en een paard respecteert mij niet dan kan mijn reactie niet hard genoeg zijn (in het uiterste geval een keiharde trap). Dat klinkt heel grof, maar als het goed is is dat ook maar 1 keer nodig en das beter dan 100 keer een zacht elleboogje.
Dus; ben consequent, geef duidelijk je grenzen aan en je zult merken dat je er heel veel voor terug krijgt, namelijk respect!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:01

yildiz schreef:
Dus; ben consequent, geef duidelijk je grenzen aan en je zult merken dat je er heel veel voor terug krijgt, namelijk respect!

Helemaal mee eens :j

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 09:29

Ik zet haar nu steeds terug als ze in mijn ruimte komt, en dat gaat goed. Een goede tip om in velletje te knijpen als ze hapt want als ik een tikje geef kan ze idd kopschuw worden. Ze komt wel vaak met haar koppie naar me toe gedraaid. Moet ik haar dan weer rustig terugduwen?
Als ze in de zomer hengstig is is er helemaal respect meer naar mij toe. Heb haar ook wel eens een schop tegen haar kont verkocht maar zelfs dat had geen effect. Tegen die periode zie ik dan ook wel op. Als ik haar "straf" heb ik ook juist het gevoel dat onze relatie verstoord wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:13

Koppie idd rustig terugduwen :j Ze mag pas in jouw ruimte als jij haar uitnodigt.
Als je hier heel consequent in bent en blijft kan dit je enorm helpen, ook als mevrouw hengstig is...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:18

Koppie terugduwen zeer goed, 100 tikken maakt kopschuw, 1 zeer harde tik met serieus gebrul en dan gedaan helpt ook (klinkt hard maar beter 1 keer serieus reageren), nijpen in hals (is hetzelfde als bijten van paarden in de kudde) helpt ook goed maar je kan nooit zo hard nijpen als een paard bijt.
Je kan je relatie hiermee niet verstoren enkel een betere opbouwen waar jij de baas bent! madam zal misschien eventje beu doen dat ze in rangorde terug moet zakken maar dat zie in de weide ook. Kuddes paarden observeren daar leer je zeer veel van!