heel dom geweest, hoe nu steigeren afleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike_lotte

heel dom geweest, hoe nu steigeren afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:53

Hallo allemaal,

ik heb een hele lieve shet met de naam vera, ik heb alleen een probleempje.

ik ben een tijdje geleden heel dom geweest... Ik was al een hele tijd bezig met grondwerk, en dat ging erg goed...Ik had helemaal de basis door gewerkt, en mijn shet kon al op een blokje staan. (na de basis natuurlijk). ik was er al de hele tijd over aan het denken of ik vera steigeren ging leren, en heb het uiteindelijk toch gedaan...ik ben heel rustig te werk gegaan, en heb precies de stappen gevolgd die iedereen je aanraad enzo. en vera deed eigenlijk alles volgens plan. tussendoor heb ik steeds geprobeerd om haar voetjes ook gewoon op te tillen om ze uit te krabben, en dat ging gewoon...(daar heb ik haar ook voor beloond.) na een poosje oefenen van het steigeren ben ik ook even een poosje gestopt...ik moest op vakantie enzo...en ik had gewoon even geen tijd. nu mijn probleem:

vanmiddag wou ik haar hoefjes gewoon uitkrabben, en toen ik haar voorhoeven optilde begon ze zo te steigeren, zonder dat ik het commando daarvoor gaf... ze deed dit niet uitgemenigheid want toen ik haar iets strafte raakte ze in paniek en was ze in de war/.

wat kan ik doen?

alvast bedankt..

belle_boef

Re: heel dom geweest, hoe nu steigeren afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:54

terug naar de basis gaan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:55

Duidelijkere hulpen geven en goed op je beweggingen letten zodat zij ze niet aanziet als hulp voor steigeren. En als je denkt dat ze steigert uit paniek negeer het dan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:00

Dat is dus het nadeel van het aanleren van steigeren eenmaal aangeleerd kunnen ze het ook anders gaan gebruiken als je onduidelijk bent.

Of het af te leren is, ik vermoed het eigenlijk niet. Wat je wel kunt doen is sowieso nooit meer laten steigeren op commando en als ze dat wel doet negeren.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:01

Leuk dat je al van jezelf vind dat je dom bent geweest om dat gedrag aan te leren... Dat is al een mooi begin :).

Verder zou ik zoals Thats_Me al heeft gezegd het dier niet meer laten steigeren... En als hij steigert duidelijk laten merken dat dit niet de bedoeling is...

Succes!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:18

Ik zou het "foute" gedrag negeren en opnieuw een voet vragen. Pas als ze voetje geeft heel uitbundig belonen. Zo leert ze vast snel het onderscheid tussen de commando's voor steigeren en voor voet geven.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:14

Verplaatst: OPG --> GVL

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:16

En daarom moet steigeren 1 van de laatste oefeningen zijn die je aanleert en niet 1 van de eerste. Ik vraag me eigenlijk ook af hoe ze het voetje geven kan verwarren met steigeren> Heb je het haar geleerd door haar aan d'r voeten omhoog te trekken ofzo? Want dat is ook niet de correcte methode...
Maar goed, dat is nu natuurlijk achteraf gepraat. Voorlopig geen steigeren meer vragen en al helemaal geen steigeren vanuit het voet optillen vragen. Als ze bij het voetjes geven toch omhoog komt dan geef je duidelijk te kennen dat je niet wil dat ze dat doet. Hoe ligt aan je pony, bij Jauke is een NEE al meer dan voldoende. En op het moment dat ze wel een voetje geeft dan prijs je haar uitbundig.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:19

Afleren zal moeilijker zijn en veel meer tijd kosten dan het aanleren. Idd niet boos worden, want dan raakt ze in de war.

ik heb mijn pony (die ik zo'n 10 jaar al heb) Flamen op commando aangeleerd, als ik nu hier bij ons de stallen inloop staan alle paarden rustig te kijken en in zijn stal zie ik alleen een grote bovenlip! hihi, moet er wel altijd om lachen, maar dat zal ze ook nooit meer afleren..

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:29

Je kan natuurlijk proberen als je de hoeven gaat uitkrabben, dat je bij de achterhoeven begint en daarna pas de voorhoeven. Dan heeft ze op den duur wel door dat je dan de hoeven gaat uitkrabben en dat ze op dat moment niet moet steigeren.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:00

Werk je met clickertraining ?
Dan dus de oefening omgooien, ze wordt alleen nog beloond als ze braaf een voetje geeft! Om dit duidelijker te maken moet je er voor zorgen dat je het steigeren niet meer vraagt. :)

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:22

Terug naar de basis gaan is het beste denk ik.

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:24

je moet haar echt niet straffen!
daardoor raakt ze in de war, en weet ze niet meer wat wel en niet goed is.
wat je wel moet doen is haar voetjes blijven vragen voor het uitkrabben, en elke keer als ze het voetje goed geeft (al is het maar een paar seconden, zonder dat je de hoefjes hebt uitgekrabt) beloon je haar en doe je alsof ze de beste pony van de wereld is.
als ze gaat steigeren negeer je haar, en ga je haar niet slaan of een tik geven ofzo..
negeren werkt veel beter, want daar kunnen pony's echt niet tegen.
pas als ze zich weer normaal gedraagd geef je haar weer aandacht.
succes ermee!

je moet haar dan even later trouwens niet meer een teken geven om te steigeren, want dan denkt ze weer dat het goed is wat ze doet
Laatst bijgewerkt door Judje op 26-02-09 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de wijzig-knop.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:28

Sorry hoor... Maar als een paard ongevraagd steigert mag je inkomen... Dat hoef je niet te pikken... Goed gedrag moet je uiteraard belonen, daar ben ik het 100 procent mee eens.

Daarnaast gewoon nooit meer gevraagd laten steigeren... Da's voor niets goed tenzij als je echt heel goed weet waar je mee bezig bent.

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:31

ja maar als je pony eerst leert dat het goed is wat hij doet en dan ineens krijgt hij er een tik voor dan snapt je pony het ook niet meer he... ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:34

Ze zal waarschijnlijk wel ander commando geven voor het steigeren dan voor voetjes geven... Niets verwarrend aan dus.

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:36

nee dan niet, daar heb je gelijk in :P

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:42

nikkigioa schreef:
Ik zou het "foute" gedrag negeren en opnieuw een voet vragen. Pas als ze voetje geeft heel uitbundig belonen. Zo leert ze vast snel het onderscheid tussen de commando's voor steigeren en voor voet geven.

ja mee eens. en ik vind het wel jammer dt iedereen het leren steigeren als fout ervaard. ik doe vrijheidsdressuur met mun shet en hij kan ook steigeren. en hij doet het alleen als ik het zeg. nou ken ik ook een meisje die omdat die van mij kon steigeren die van haar dat ook zo snel mogelijk heeft geleerd, en dat arme beestje liep daarna wel heel erg veel op de achterbenen. haar verzorgstertje kon er niks meer mee doen dus heb ik geprobeerd haar een beetje op nieuw op te voeden. en dat is wel gelukt. elke keer als ze ging steigeren negeren en wegdraaien. verder veel andere dingen mee doen zoas o.a. voetjes pakken zoals je zelf zegt. wat ik persoonlijk wel zou doen is het steigeren niet helemaal niks mee te doen, want dit kan nadelige gevolgen hebben met andere "trucjes".. dus : goed belonen als ze moet steigeren en dat vooral niet te vaak doen. en als ze uit zich zelf steigert negeren. blijft ze dit doen een keertje goed voor op der fl*kker geven. bij mij is dit goed gelukt.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:48

Probleem is dat veel mensen kunstjes aanleren maar niet duidelijk genoeg zijn óf als een pony het kunstje uit eigen beweging laat zien hem er nog voor belonen ook. Zoals je een pony leert iets GOED te doen moet je ze ook leren begrijpen wanneer ze iets FOUT doen.
Dit doe je niet door ze op hun lazer te geven! Leer je pony evenals BRAAF ook een woordje als bijvoorbeeld NEE. Zeg dit kort en duidelijk. Als ze ongevraagd het kunstje blijven herhalen blijf jij NEE zeggen, geeft geen snoepje, aai of aandacht. Je pony zal dan zelf wel gaan nadenken waarom het zijn beloning niet krijgt en gaat wat anders doen of helemaal niets en wacht rustig af.

Je zal versteld staan hoe snel ze het woordje NEE leren begrijpen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:59

Ging ze 'emotioneel' steigeren of dacht ze echt dat je dit vroeg? Merrie waarmee ik werk geeft ook vaak een fout antwoord of biedt gewoon een andere oefening aan omdat ze die leuker vindt.
Zeg op zo'n moment gewoon duidelijk NEEN en vraag de tegengestelde oefening (hoofd laag) en vraag daarn,ee weer een voetje. Zorg dat je commando's makkelijk te onderscheiden zijn.