nikkigioa schreef:Ik zou het "foute" gedrag negeren en opnieuw een voet vragen. Pas als ze voetje geeft heel uitbundig belonen. Zo leert ze vast snel het onderscheid tussen de commando's voor steigeren en voor voet geven.
ja mee eens. en ik vind het wel jammer dt iedereen het leren steigeren als fout ervaard. ik doe vrijheidsdressuur met mun shet en hij kan ook steigeren. en hij doet het alleen als ik het zeg. nou ken ik ook een meisje die omdat die van mij kon steigeren die van haar dat ook zo snel mogelijk heeft geleerd, en dat arme beestje liep daarna wel heel erg veel op de achterbenen. haar verzorgstertje kon er niks meer mee doen dus heb ik geprobeerd haar een beetje op nieuw op te voeden. en dat is wel gelukt. elke keer als ze ging steigeren negeren en wegdraaien. verder veel andere dingen mee doen zoas o.a. voetjes pakken zoals je zelf zegt. wat ik persoonlijk wel zou doen is het steigeren niet helemaal niks mee te doen, want dit kan nadelige gevolgen hebben met andere "trucjes".. dus : goed belonen als ze moet steigeren en dat vooral niet te vaak doen. en als ze uit zich zelf steigert negeren. blijft ze dit doen een keertje goed voor op der fl*kker geven. bij mij is dit goed gelukt.