Leren appoteren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DruifJ

Leren appoteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:25

Hoihoi,

Hoe kan je een paard het beste leren apporteren, en heeft dit ook negatieve gevolgen zoals bijv. bij steigeren.
Het lijkt mij wel minder gevaarlijk! :+

Danku alvast :D

QuintyKellyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:27

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:29

Danku :D

Lis_anne

Re: Leren appoteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:20

Haha! heel leuk om je paard te leren apporteren..
Ik had daarom ook nog een idee.. met een frisbee, schijnt heel leuk te zijn..
Ik had daar een filmpje van gevonden op Youtube;
http://www.youtube.com/watch?v=37cnbH2Urmk
Ook nog een idee misschien?
Gr.

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 15:34

Jaa, ziet er echt leuk uit.
Dankjewel Lisanne! :D

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:15

Hey

Ben ook bezig met apport aan te leren: nu loopt ze al achter het 'apportje' en neemt ze het al tussen dr tanden. De volgende stap is dat ze het me terug komt brengen.
Eigenlijk doe ik het zo: ik neem een longeerzakje (zo dat zakje dat je krijgt als je een longe gekocht hebt) en daar steek ik een wortel in. Ik laat ze eraan snuffelen en dan gooi ik het weg, uit nieuwsgierigheid gaat ze er achteraan en ruikt en tast het ding af met haar lippen: direct belonen en een stuk wortel geven (niet de wortel uit de zak ;)). Zo gaje verder tot ze er echt begint in te bijten --> dubbel belonen. Als ze er dan nog wat aan duwt, krijgt ze geen beloning meer. Enkel betere pogingen worden beloond.

Het longeerzakje vind ik heel goed, het is alleen wat moeilijk voor het paard om zijn/haar tanden in te zetten, omdat het zo glad is. MAar al bij al valt het wel mee

Liefs en hoop dat je er wat aan hebt.
Babette

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:21

Mijn pony had altijd een borstel waar hij graag mee speelde.
Dat was er toevallig zoeen met plastic hengsel die hij makkelijk vast kon pakken.
Ik ben dat spelen gaan belonen (met clicker). Hij kon al targetten, heb hem leren targetten op de borstel.
Dat bouwde hij zelf al snel uit naar de borstel pakken.
Zo zijn we heel langzaam een stapje verder gegaan dat hij steeds iets verder moest lopen om de borstel te kunnen gaan pakken, en toen dat ging vroeg ik hem de borstel ook terug te brengen.

Nu kan hij het vooral met smurfen :+ maar als hij aandacht wil komt hij alles brengen :)

Het hele proces heeft toch wel een hele tijd geduurd trouwens. Zoals ook in het vrijheidsdressuurboek (Apporteren tot Zitten) staat beschreven zijn het eigenlijk een set kunstjes bij elkaar, en moet je ze dus ook eerst afzonderlijk behandelen.