Paard trekt tijdens draf en galop aan de long.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiesLotjee

Paard trekt tijdens draf en galop aan de long.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:29

Hallo allemaal,

Een vz pony van mijn vriendin trekt heel erg aan de long in galop,
Ze longeert haar met halster, omdat er geen hoofdstel is op dit momend, en het ook graag met halster wilt leren longeren, met draf heeft ze soms ook wel is dat ze trekt, we moeten gewoon in een weiland longeren het kan niet anders, en we kunnen ook niet een stuk af zetten of paaltjes bij zetten ofz, wie o wie kan haar helpen.

xmarliez

Re: Paard trekt tijdens draf en galop aan de long.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:10

Zonder een bepaalde grote is het voor je paard moeilijk in te schatten hoe ver hij mag gaan. Daarom is een cirkel of vierkant op gepaste grote erg fijn, dan hebben ze geen uitweg en kun jij je paard corrigeren met je lichaamstaal. In een groot weiland neemt hij alle ruimte omdat hij dat ook kan. Ik zou zeggen, insteekpaaltjes kopen en draad, zet een stukje af 20x20 ofzo en begin met los longeren. Met je lichaamstaal. Als jij goed met je lichaamstaal werkt weet hij hoe groot hij de volte mag maken, daar heb je baat bij als hij eenmaal aan de lijn zit ;) .

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:21

Ja, het lijkt mij ook belangrijk om toch een stukje af te zetten en of een hoofdstel aan te schaffen. Wanneer je dit hebt kun je natuurlijk het afwisselen en zo het de pony ook aan een halster leren. Op stal bij ons stond een tijd geleden ook een draak met longeren. Hij kon je alle kanten op trekken of recht op je af rennen. Door veel oefenen met altijd minstens 2 man, waarvan een met de zweep of juist even er naast rennen, werd hij braver. Het ging pas echt goed toen hij een beetje ingereden was en er ook iemand op kon zitten tijdens het longeren. Misschien is dat de oplossing, of mag ze (nog) niet rijden?

LiesLotjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 08:26

Okee heel erg bedankt voor de reactie's :D ik dacht nu ook aan om een longeerlijn aan het hek temaken naar de andere kant dat is ook ongeveer 20x20, als het mag in een ander weidje, dan is het nog wel vierkant maar loopt die vast ook normaal :P..

NIV; Ze mag idd al bereden worden. Maar ze wou zelf graag eerst het longeren leren, want er is al heel lang niks met haar gedaan en zoveel manieren kent ze nog niet XD :P Ze is erg opdringerig enz, maar wel een goeie optie :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:06

Ik zou zeggen probeer het is een een ander weitje :) !
Niv, ik ben het niet eens met jou, als je gaat rijden los je het niet op maar vind je allemaal uit wegen om zo de confrontatie aan te gaan, het is juist goed om aan het probleem te werken :) !

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:52

Ja ik vind ook niet dat je moet gaan 'rijden', het gaat er om dat er iemand op zit tijdens het logeren.. je hoeft geen teugels in je handen te hebben maar je kunt met je buitenbeen en gewicht net iets helpen om het paard te laten snappen wat de bedoeling is. Heeft bij ons toen geholpen om ook zonder ruiter een pony uiteindelijk aan de longe te kunnen laten werken, zonder getrek en gevechten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:01

En als je dan 1 keer wil longeren zonder iemand erop? Dan snapt je paard het alsnog niet. Vermeid het probleem niet maar los het op :) .

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:18

Hm tja ik geloof dat we hier van mening verschillen.

Volgens mij zit het zo, het paard is onrustig met longeren en snapt waarschijnlijk niet echt wat de bedoeling is. Wanneer er een extra hulpmiddel (iemand erop) wordt gebruikt, verduidelijkt dit voor het paard wat de bedoeling is.

De 'ruiter' doet zo min mogelijk -alle comando's worden door de persoon om de grond gegeven-. Na een aantal keer oefenen zal er ook geen extra hulp meer nodig zijn. Het paard snap wat er verwacht wordt en de ruiter kan weg blijven.

Ik zeg niet dat je het ook niet op een andere manier kunt oefenen maar dit kán werken..

LiesLotjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 21:13

We hebben een manier gevonden :D
We vonden nog draad en haak in de schuur liggen dus hebben we stuk afgezet zo hadden we een vierkant weidje :D Dit was erg fijn en ging al stuk beter :P Heel erg bedankt voor de reactie ;)

Rosalie_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:58

Hallo, ik Heb een paard, en ik longeer regelmatig, maar als ik longeer trekt ze ontzettend veel. Ik longeer met hoofdstel, maar ik doe het wel in de binnenbak, omdat de longeerkraal dan helemaal klets van het water is. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze niet meer zo gaat trekken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:20

Paard moet de kromming van de volte door het hele lijf gaan volgen en zich dus als het ware om de longeur heen vouwen. Paard moet dus de aanwijzingen van halster/bit gaan volgen net als dat met rijden de bedoeling is. Weg willen/uitbreken op de volte komt deels door communicatiefouten en deels door stijfheid/gebrek aan bespiering.

Een afzetting te grootte van de gewenste volte is zeker in het begin erg makkelijk. Het kan ook helpen om langzamer (voornamelijk in stap) op een kleinere volte te beginnen aangezien afstand netjes luisteren ook moeilijker kan maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:54

Oud topic.