de zoveelste longeervraag. (A)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annnn

de zoveelste longeervraag. (A)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:36

ik longeer altijd mijn verzorgpony los,
het ging altijd redelijk goed, alleen de laatste tijd reageerd ze erg slecht op de hulpen of ze loopt naar binnen.
mn vraag is eingelijk,:wat kan ik doen zodat ze weer beter op mijn hulpen reageerd?
of zou ik misschien weer met een lijn moeten gaan longeren?
ze is 3 jaar trouwens, dus ik verwacht nog niet te veel met longeren.
alvast bedankt!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:57

Bij het los longeren is jou positie heel belangrijk.
Jij moet zowel de merrie als de hengst zijn. De merrie in de kudde loopt voorop en wijst de weg (ze remt ook af als het moet) de hengst drijft de kudde vooruit, bepaald het tempo en zorgt dat alle paarden lopen. De hengst weet nooit welke richting ze op gaan aangezien hij achteraan loopt. Hij heeft dus een drijvende functie. De merrie heeft een remmende functie en ze wijst de weg. Jij moet dat dus gaan na spelen.

Als men bij de achterhand van een paard staat gaat het paard lopen als je bij de voorhand gaat staan veranderen ze van richting of remmen ze af (aan jou de taak om duidelijk aan te geven of je hem/haar wil remmen of van richting wil veranderen).
Ik sta in het begin in het midden met enkel een lang touw. De 'haak' van het touw heb ik in mijn 'wijzende' hand de hand waar ik dus richting mee aan geef. Het uiteinde van de touw heb ik lichtjes in mijn andere hand en daar voer ik samen met mijn lichaam het tempo mee op. Als ik sta concentreer ik me op haar achterhand, ik loop opzij om zo in een rechte lijn met haar achterhand te komen. Nu gaat ze in stap, het uiteinde van het touw is bedoeld om je energie in los te laten (samen met je lichaam) als je dus wil dat jou paard naar draf gaat maak je lichte rondjes met je touw - geen reactie - feller met je touw (dat het touw geluid maakt maar nog wel met een soepele pols en 'opene' vingers) en de laatste fase is het touw naar de achterhand gooien zonder aan te raken (denk aan: oren in de nek bij paarden en uitstekende 'bijna bijtende' mond richting achterhand als ze moeten versnellen maar ze reageren niet).
Ik loop altijd met haar mee aangezien het kan zijn als ik blijf staan dat ik per ongelijk ik haar voorhand 'veld' terecht kom en haar zo af rem. Als ik haar dus wil afremmen stap ik opzij (naar de andere kant) om zo in een rechte lijn te komen met haar voorhand (of haar hoofd alleen). Dat doe ik ook als ik van hand wil veranderen maar dan neem ik de haak van het touw in mijn andere hand en WIJS naar de richting die ik wil dat ze heen loopt. Zo is het duidelijk voor haar.

Ik hoop dat je het snapt :) .

marrlinde

Re: de zoveelste longeervraag. (A)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:00

inderdaad wat xmarliez zegt :j

je kan evt. ook longeerles nemen, kan je ook veel een hebben ;)

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:47

ik heb even meegelezen.
zo lijkt het allemaalr best simpel. maar mijn paard gaat helemaal uit zijn plaat als hij eenmaal de galop heeft gevondne. dan zit er voor mij maar een ding op en dat is mijn hakken in het zand en "wachten" tot hij is uitgeraasd.
vandaag is hij zelfs 3 keer hard onderuit gegaan maar is daar neit van onder de indruk.

heb je hier ook nog raad voor/

ts, het is niet de bedoeling om je topic over te nemen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:14

Remmen :) .
Ik heb hier boven een stukje geschreven over drijvend en remmend. Jij moet in dit geval de merrie zijn en spring er maar voor (waarschijnlijk schrikt je pony, draait om een galoppeert verder). Nou en? Dan spring je er weer voor en ga zo maar door. Dan gaat het op een spelletje lijken maar op een gegeven moment heeft jou paard heel goed door dat dit serieus is en dat jij verwacht dat hij een of 2 gangen terug gaat. En als dat niet helpt dan ga je in het midden staan, kijk naar de grond en besteed er geen aandacht aan, pas als hij is uitgeraasd pak je het weer op alsof er niks is gebeurt. Beloon het goede gedrag - de draf of stap - pak de training weer op maar met een lief stemmetje om even aan te geven dat dit gedrag HEEL GOED IS. Straf het foute niet af dat maakt jou paard alleen maar onzeker. Kijk naar je eigen lichaamstaal en houding en kijk hoe jou paard daarop reageert (film jezelf en kijk het terug kijk naar jou signalen en de reactie van jou paard daarop). Zoek de fout eerst bij jezelf voordat je je paard straft. Jij bent immers de gene die het hem uitlegt :) .
De laatste aanpak is laten galopperen en zelf ook al je energie erin gooien en hem pas laten draven als JIJ dat aangeeft. Dus als hij terug gaat naar draf maar jij wil dat niet, hup naar galop en pas terug als jij hem terug neemt (sluit jezelf in, hoofd omlaag, ontspannen schouders, handen naar je toe).

pimmela

Re: de zoveelste longeervraag. (A)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:18

bedankt, zal dit morgen eens gaan proberen