Bij het los longeren is jou positie heel belangrijk.
Jij moet zowel de merrie als de hengst zijn. De merrie in de kudde loopt voorop en wijst de weg (ze remt ook af als het moet) de hengst drijft de kudde vooruit, bepaald het tempo en zorgt dat alle paarden lopen. De hengst weet nooit welke richting ze op gaan aangezien hij achteraan loopt. Hij heeft dus een drijvende functie. De merrie heeft een remmende functie en ze wijst de weg. Jij moet dat dus gaan na spelen.
Als men bij de achterhand van een paard staat gaat het paard lopen als je bij de voorhand gaat staan veranderen ze van richting of remmen ze af (aan jou de taak om duidelijk aan te geven of je hem/haar wil remmen of van richting wil veranderen).
Ik sta in het begin in het midden met enkel een lang touw. De 'haak' van het touw heb ik in mijn 'wijzende' hand de hand waar ik dus richting mee aan geef. Het uiteinde van de touw heb ik lichtjes in mijn andere hand en daar voer ik samen met mijn lichaam het tempo mee op. Als ik sta concentreer ik me op haar achterhand, ik loop opzij om zo in een rechte lijn met haar achterhand te komen. Nu gaat ze in stap, het uiteinde van het touw is bedoeld om je energie in los te laten (samen met je lichaam) als je dus wil dat jou paard naar draf gaat maak je lichte rondjes met je touw - geen reactie - feller met je touw (dat het touw geluid maakt maar nog wel met een soepele pols en 'opene' vingers) en de laatste fase is het touw naar de achterhand gooien zonder aan te raken (denk aan: oren in de nek bij paarden en uitstekende 'bijna bijtende' mond richting achterhand als ze moeten versnellen maar ze reageren niet).
Ik loop altijd met haar mee aangezien het kan zijn als ik blijf staan dat ik per ongelijk ik haar voorhand 'veld' terecht kom en haar zo af rem. Als ik haar dus wil afremmen stap ik opzij (naar de andere kant) om zo in een rechte lijn te komen met haar voorhand (of haar hoofd alleen). Dat doe ik ook als ik van hand wil veranderen maar dan neem ik de haak van het touw in mijn andere hand en WIJS naar de richting die ik wil dat ze heen loopt. Zo is het duidelijk voor haar.
Ik hoop dat je het snapt
.