Hoe clickertraining aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Hoe clickertraining aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:37

Hoi

Mijn paard is, als ik bezig ben met vd heel erg op snoepjes gericht, dus wil ik met clickertraining beginnen. Maar hoe leer je dat aan? Eerst klikken en dan een snoepje en later steeds vaker het snoepje weglaten? :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:55

De click vervangt het lekkers niet. De click is bedoeld om te 'timen' je kan het snoepje namelijk nooit op het moment geven wanneer jou paard de oefening correct uitvoert en daarvoor is juist die click, om er voor te zorgen dat jou paard weet wanneer hij het goed doet. En na die click volgt iets lekkers (dus als de oefening al uitgevoerd is). Dat snoepje motiveert jou paard en als je dat weg gaat halen ziet hij de clicker niet meer als beloning want er volgt niks en dat is toch echt waar ze het voor doen ,voor dat snoepje. Als je pony alleen maar aan het eten denkt moet je daar eerst aan gaan werken.

Kijk hier eens op en misschien wordt je zo wat wijzer op het gebied van clickertraining :) .
http://www.pink-horizon.nl/

DinaLove

Re: Hoe clickertraining aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:17

Ik heb toen ook zo'n clicker gekocht en het lijkt me zo leuk om te doen, maar ik vind ga eerst maar eens wat meer info verzamelen voordat ik ermee begin.

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 01:02

Ik kan je het boek Vrijheidsdressuur van Apporteren tot Zitten aanbevelen! Die is via internet te bestellen. Ik ben erin begonnen en heb vandaag voor het eerst ´geoefend´ met mijn friesje! Heel erg leuk om te zien hoe slim je paard is :D

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:47

Vandaag na 3 dagen clickertraining een filmpje gemaakt met 1 van de trucjes... filmpje staat op wikke404.hyves.nl

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:30

He wat goed zeg, hij/zij leert wel snel.
Ik heb vandaag het boek binnen gekregen ''Vrijheidsdressuur van Apporteren tot Zitten''. maar ik ben erg benieuwd hoe die van mij het gaat doen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:18

Het paard moet snappen dat Click betekent dat hij het goed doet en er een snoepje aankomt. Altijd!
De meeste paarden hebben het heeeeeel snel door. Je kunt het gewoon in stilstand aan leren, maar ook bijvoorbeeld door een stapje achteruit te vragen en zodra hij een achterwaartse beweging ( al is het maar gewicht verplaatsing) maakt click en het snoepje.
Ik zelf geef het snoepje laag, zo raakt hij niet gefixeert op je zakken en volgt hij je hand, met zijn hoofd laag kan hij ook lastiger happen (een tip van Natalie Penquitt herself ;) )

Een volgende stap kan targetten zijn, met zijn neus een bal op een stokje aanraken en click.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:38

dorientje, ik heb met veel plezier naar je fimpje gekeken. Ik ben net 1 dag begonnen met clickertraining. Ze heeft nu door wat de clicker betekend, en loopt 3 pasjes achteruit. Hoop ook snel een filmpje te kunnen laten zien.

ps Wees er de eerste keer dat je de clicker gebruikt op voorbereid dat je paard erg kan schikken, die van mij vloog de bak door. Het beste is om het op stal te oefenen de eerste keer, met staldeur ertussen :)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:47

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:59

Oh schattig :) Gaan jullie tijdens het clickertrainen/vrijheidsdressuur ook gewoon verder met het andere werk?

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:19

Ik niet, want mijn hengstje is nog maar 20 maanden. Die moet nog even wachten :D

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:00

Ahhhhhh vandaag ging het helemaal mis, Shanti is zo gefixeerd op het belonen, dat ze alleen maar loopt te bedellen.
Het begon juist heel goed, ze deed al snel 7 hele passen achteruit, maar daarna was het mis en liep ze alleen maar met haar neus in mijn voer (jas) zak. Ik krijg het parkeren (stilstaan) ook niet voor elkaar.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:36

geduld geduld en consequent blijven. Tis normaal dat je nu uitgeprobeerd wordt. Eigenlijk zelfs goed, want ze kijkt wat ze allemaal voor mekaar kan krijgen haha.

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:40

Essie73 schreef:
Ahhhhhh vandaag ging het helemaal mis, Shanti is zo gefixeerd op het belonen, dat ze alleen maar loopt te bedellen.
Het begon juist heel goed, ze deed al snel 7 hele passen achteruit, maar daarna was het mis en liep ze alleen maar met haar neus in mijn voer (jas) zak. Ik krijg het parkeren (stilstaan) ook niet voor elkaar.

Ik gebruik een tas voor het voer, om duidelijk het verschil te maken. Als ik de tas om heb, gaan we aan het werk met de clicker. Ze is ook nog geen 1 keer naar mijn zak gedoken.
Wat betreft het parkeren, moet je misschien even een stapje terug doen en van voren af aan proberen en daarbij alle (ook al is hetde kleinste) vooruitgang te belonen.
Het gaat je vast lukken, hou ons op de hoogte!
Ik ben intussen ook verder gegaan Jelka kan nu op mijn commando 'blijf' op haar plaats blijven, terwijl ik achter haar ga staan en vanaf daar het commando 'terug' geef en dan loopt ze achteruit tegen mijn uitgestoken zweep aan. Echt super! :D
Succes en bovenal veel plezier allemaal!