Bijzetstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Bijzetstanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:58

Ik ben op zoek naar meer info over de standen waarop je een paard kunt bijzetten zoals je die bijvoorbeeld hebt bij de pessoa. Maar ik bedoel het dan voor gewone bijzetteugels, enkele of dubbele. Welke standen dienen waarvoor, en welke standen zijn erg zwaar voor het paard? Mijn instructeur zegt dat je een paard niet laag mag bijzetten, maar ik zie het wel veel gebeuren. Wat is jullie mening daarover?

Een hoe zit het met van die dubbele bijzetteugels die met een katrol aan het bit zitten, als een halve pessoa? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?

Judje

Re: Bijzetstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:21

De voor en nadelen van dubbele bijzetteugels weet ik verder niet, aangezien ik daar geen ervaring mee heb.

Het laag bijzetten van een paard hoeft geen probleem te zijn, als het maar verantwoord gebeurd. Het paard moet natuurlijk eerst goed los gestapt en gedraafd worden en het paard moet niet te laag bijgezet worden, zodat hij zijn hals nog wel kan gebruiken voor het evenwicht.
Imo is het laag bijzetten juist een hele goede. Wanneer het paard gaat stofzuigen is het direct verplicht om zijn buikspieren aan te spannen. Wanneer het paard 'normaal' laag bijgezet wordt, zal het ook leren de rug beter te gebruiken. Bij hoger bijzetten kunnen ze de rug nog wegdrukken en toch afbuigen, dat zal bij lager bijzetten lastiger worden/niet lukken.
Doordat je een paard zijn achterhand traint zal hij steeds meer oprichting aankunnen. Wanneer het paard klaar is voor meer oprichting zal hij dit zelf aangeven. Hij zal namelijk van achter zakken, waardoor hij van voor meer zal stijgen.

Met gewone bijzetteugels zal je voornamelijk in stap en galop een los-vast-verbinding krijgen, door de natuurlijke beweging van het paardenhoofd en hals in die gangen.

De gewone standen van gewone bijzetteugels zijn puur om te bepalen hoe kort of lang je je paard bijgezet wilt hebben.
Er zijn er bij die de binnenkant strakker zetten dan de buitenkant om het paard naar binnen te laten kijken, maar je kan juist ook de buitenkant iets strakker zetten en hem dan met lichte kneepjes met je longe naar binnen vragen. Zo houd je namelijk een goede begrenzing aan de buitenkant.
Het specifiek laag bijzetten met standaard bijzetteugels zal niet al te makkelijk zijn, of je moet ze tussen de voorbenen bevestigen, maar als je ze dan te lang heb krijg je het gevaar dat ze er in kunnen gaan staan.

Zelf zou ik gaan voor het longeren met touwtjes of de Gogue. De laatste begrenst echt alleen wanneer het paard te hoog komt met zijn hoofd.

(Oeps... weer behoorlijk wat tekst geworden. :+ )

saskiakefie

Re: Bijzetstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:35

te laag is niet goed, maar te hoog al zeker niet :n
gewoon bijzetten vind ik tamelijk nutteloos. Uiteindelijk moet het toch van achter komen :) Dan zou ik kiezen of voor niks, en anders dubbele longe, omdat dan je zelf kan instellen, hoe hoog of hoe laag, je kunt stelling vragen etc. en de achterhand wel eronder blijft. En anders de pessoa, maarja, daar krijgt ie bij elke stap een klein trekje in de mond. ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 21:18

Ik krijg over het algemeen het idee dat die standen allemaal niet zo veel uitmaken. Zolang het niet extreem te hoog of te laag is, is het goed. Ik heb het natuurlijk ook aan een aantal mensen op stal gevraagd, en niemand heeft een heel duidelijke mening.

Ik heb altijd gelongeerd met dubbele lijnen, maar dat werkt niet zo goed bij dit paard. Dat is waarschijnlijk een combinatie van mijn eigen onkunde en dat dit paard totaal niet wegloopt voor een lijn tegen zijn achterbenen. Hij vindt het allemaal wel best. Stelling vind ik niet zo belangrijk bij het longeren en het is ook geen issue bij dit paard. Hij is behoorlijk recht.

Pessoa heb ik ook overwogen, maar die rukjes in de mond vond ik inderdaad ook niet ideaal. Het lijkt me heel moeilijk om zo'n ding ideaal te bevestigen zodat hij wel werkt, maar het paard er geen hinder van ondervindt op het moment dat hij doet wat hij moet doen.

Ik heb nu een constructie gemaakt als de voorkant van een pessoa. Het werkt heel goed. Ik ben er van de week een keer opgestapt na het longeren en voelde duidelijk veel meer rug. De drijvende kracht die ik zelf uitoefen bij het longeren is dus blijkbaar genoeg om de achterhand eronder te krijgen.

Ik denk dat ik al weet wat mijn instructeur bedoeld heeft. Ik rijd namelijk western pleasure en daarbij wordt een hele lage hoofdhouding gevraagd (puntjes van de oren op schofthoogte, neus iets naar voren eruit). Dat is bij sommige paarden nogal moeilijk te bereiken. Ik denk dat mijn instructeur bedoeld heeft dat je een paard niet mag bijzetten om die houding te 'eisen'. Die houding komt nl als het goed is vanzelf bij een goede balans (en bouw natuurlijk). Als je een paard in die houding zou dwingen door hem zo laag bij te zetten, valt hij alleen maar op de voorhand.