Opbouw conditie met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liesurt

Opbouw conditie met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 11:23

Hallo,

Met onze fjord zijn we bezig op de opbouw van haar conditie.
Naast het rijden longeren we haar ook (zonder lijn) maar hoe kunnen we dit het beste doen kwa opbouw?

Natuurlijk eerst netjes instappen dan losdraven op beide handen wat galopwerk en di t weer netjes afbouwen.
Heeft iemand hier misschien schema's voor hoe we dit kunnen uitbouwen?
Zo krijgt ze misschien ook meer bespiering.

Alvast bedankt!

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:33

Maak overgangen, dus bijv. 10 a 15min draven en dan weer 2 a 3min stappen. En dat kan je ook met de galop doen.

Chel_

Re: Opbouw conditie met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:42

Het lijkt me eerst de vraag wat je pony nu gewend is en hoeveel bespiering hij heeft. Een half uur longeren staat gelijk aan een uur intensief trainen onder het zadel. Longeren is een behoorlijke belasting. Daarnaast zou ik niet 10/15 minuten draven maar veel meer overgangen vragen. Zo wordt de achterhand sterker. De eerste paar keren longeren zou ik niet langer dan 10 minuten maken. Daarna opbouwen in hele rustige stappen naar max half uur mits de belasting niet teveel word voor de pony. Dit opbouwen mag gerust een aantal weken duren!! Na een aantal dagen bijv 2 minuten langer longeren. Hou die nieuwe tijd weer een aantal dagen aan en dan weer 2 minuten erbij. Niet elke dag longeren! Das teveel belasting. Doe afwisselingen. Je bouwt de conditie al op van je pony als ie 2 dagen in de week aan de slag gaat.

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:26

Chel_ schreef:
Het lijkt me eerst de vraag wat je pony nu gewend is en hoeveel bespiering hij heeft. Een half uur longeren staat gelijk aan een uur intensief trainen onder het zadel. Longeren is een behoorlijke belasting. Daarnaast zou ik niet 10/15 minuten draven maar veel meer overgangen vragen. Zo wordt de achterhand sterker. De eerste paar keren longeren zou ik niet langer dan 10 minuten maken. Daarna opbouwen in hele rustige stappen naar max half uur mits de belasting niet teveel word voor de pony. Dit opbouwen mag gerust een aantal weken duren!! Na een aantal dagen bijv 2 minuten langer longeren. Hou die nieuwe tijd weer een aantal dagen aan en dan weer 2 minuten erbij. Niet elke dag longeren! Das teveel belasting. Doe afwisselingen. Je bouwt de conditie al op van je pony als ie 2 dagen in de week aan de slag gaat.

Ja inderdaad dom van mij, het is inderdaad beter om meer overgangen te maken dus 3 rondjes draven dan weer stappen in het begin misschien 1 a 2 rondjes en daarna opbouwen naar een half rondje of gelijk weer aan laten draven.