Het moet niet moeten zijn maar willen.
Als jij je pony moet smeken is er echt iets mis... Ik zou dan wat anders gaan zoeken want dan is VD gewoon niet geschikt voor jou pony. Misschien blijf je te lang door hameren op een trucje.
Met het bijten... Hij respecteerd jou eigen ruimte niet.
Citaat:
Probeer jou eigen ruimte duidelijk te maken aan hem zodat hij weet tot hoever hij kan gaan. Als jij daar niet duidelijk in bent gaat hij net zolang door totdat hij met 1 hoef op jou staat en jij op de grond ligt, bij wijze van spreken.
Als hij dus in jou ruimte gaat kun je bvb, de vogeltjes dans doen (eerste reactie van de pony = Schrik, pfoe die had ik niet verwacht, nogmaals proberen) jij reageert daar dus weer direct op en deze keer ga je bijvoorbeeld jezelf uitrekken. Wat je niet moet doen is de ene keer wel toestaan als hij ONGEVRAAGT jou ruimte in komt en de andere keer niet. Ongevraagd daar bedoel ik mee dat jij het niet vraagt, als jij het wel vraagt en dus toestemming geeft mag hij wel komen om te knuffel oid. Blijf dus altijd consequent. Op een geven moment hebben ze heel snel door dat ze eerst toestemming moeten krijgen en dan blijft hij ook netjes wacht buiten jou ruimte. Jou ruimte kun je zo groot en klein maken als je zelf wilt, maar geef het wel goed aan.
Als hij bijvoorbeeld in je jas bijt ga je gewoon ritmisch met je arm op en neer (en dat hij 'per ongelijk' tegen zijn neus aan komt zodat ze boodschap duidelijk is). Denk nou niet dat is zielig, nee paarden in het wilt doen het ook maar dan nog erger. Kijk maar eens als je pony in de wei staat met vriendjes en hij plaagt ze en komt ongevraagd in hun ruimte. Oren naar achter, boze blik, en TRAP. Die trap is dan dus jou vogeltjes dans . Je moet er ook niet bij gaan staan lachen want een paard lacht ook niet als hij een trap uitdeelt maar kijkt vaak streng en boos.