vrijheidsdressuur met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izi

vrijheidsdressuur met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 08:36

ik heb gister het boek vrijheidsdressuur gekocht en al tot halverwege gelezen.
ik heb een 2,5 jarige merrie die voorlopig nog niet aan het werk hoeft,maar het lijkt me toch erg leuk om op een andere manier met haar bezig te zijn.

hoe kan ik het best beginnen met het aanleren van de clicker?
ik weet wel dat ze behoorlijk opdringerig kan zijn als er voer in het spel is,en omdat ik haar niet onnodig wil straffen dacht ik om het clicksignaal van achter een hek aan te leren (zo kan ze zich niet te veel opdringen) en dat als ze eenmaal weet wat het signaal betekend om dan meteen daar achter aan het "niet eten" aan te leren.
of is dit te moeilijk en zouden jullie eerst een simpele oefening aanleren waarop je altijd even terug kan vallen?
hoe kan ik de betekenis van de click het beste aanleren?
ik heb ervaring met clickertraining bij honden,maar niet bij paarden,dus tips zijn welkom!

Amable

Re: vrijheidsdressuur met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:10

De manier die je zelf al aangeeft, vanachter een hek werkt prima. Zelf zou ik niet al te lang enkel "click"+ belonen doen. Het duurt dan lang voor ze het snappen. Door al vrij snel over te gaan op wachten tot de click gaan ze de click sneller koppelen aan de beloning.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:22

Amable schreef:
De manier die je zelf al aangeeft, vanachter een hek werkt prima. Zelf zou ik niet al te lang enkel "click"+ belonen doen. Het duurt dan lang voor ze het snappen. Door al vrij snel over te gaan op wachten tot de click gaan ze de click sneller koppelen aan de beloning.

hoe bedoel je dit precies?

ik had in gedachten om eerst een aantal keer gewoon te clicken en daarna direct wat lekker te geven,zodat ze doorkrijgt dat er na de click wat lekkers komt,en daarna misschien een simpele oefening er aan toe te voegen zoals bijv iets aanraken-click-beloning

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:29

Paarden hebben een goed gehoor, ze vangen dus heel veel geluiden op, er zijn continu geluiden. Dat er een klikkend geluid bij komt, so be it. Maar het baasje is vandaag wel erg gul! Er blijft maar voer uit die zak komen! Gevolg, een paard wat overfocust raakt op je zak met voer en totaal geen aandacht schenkt aan de clicker, waarom zou 'ie?

Wat doe ik? Eerst 2 a 3 keer clicken en direct iets lekkers, meer om aan te geven dat er lekkers in de buurt is en dat ik dus interessant ben en om de reactie op de clicker te peilen. Sommige paarden kunnen er even van verschieten bijv. Vervolgens ga ik al heel rap het niet eten uitvoeren. Hoe je dit doet staat op mijn site http://www.dse.nl/~dca81/ beschreven onder het kopje "hoe beginnen". Beetje onzinnig om dat helemaal over te schrijven ;)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:42

een oefening waardoor ze de clicker heel snel doorhebben is de target oefening. Dus het aanraken van de hand + klikken + beloning. Deze staat ook in het boek vrijheidsdressuur.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 12:18

westernjo schreef:
een oefening waardoor ze de clicker heel snel doorhebben is de target oefening. Dus het aanraken van de hand + klikken + beloning. Deze staat ook in het boek vrijheidsdressuur.

ja dat had ik ook al begrepen,om dit zeg maar als eerste oefening aan te leren,maar ik ken mn paard een beetje en krijg het idee dat hij dan nog wel eens over enthousiast wil gaan aanraken (happen met de lippen bijv) dit kan ik dan denk ik het beste maar negeren.

wat is dan verstandig om eerst aan te leren?het niet eten? dan leren ze wel meteen dat ze niet opdringerig mogen zijn.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:34

Precies, eerst niet eten, daarna targetten. Dat kan overigens prima in 1 trainingssessie, maar het niet eten gaat ook direct over in beleefdheid, anders krijg je dat paarden eigenlijk vrijwel continu op de zak voer gefocust blijven wat alle oefeningen weer vermoeilijkt.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 18:46

Amable schreef:
Precies, eerst niet eten, daarna targetten. Dat kan overigens prima in 1 trainingssessie, maar het niet eten gaat ook direct over in beleefdheid, anders krijg je dat paarden eigenlijk vrijwel continu op de zak voer gefocust blijven wat alle oefeningen weer vermoeilijkt.

ik heb vanmiddag een begin gemaakt met het clickeren.
heb een paar keer click=wat lekkers gedaan en daarna heb ik haar verschillende dingen laten targetten.
eerst mn hand en dat ging al snel goed,toen een deksel van een emmer,ook dat had ze snel door,toen ik hem boven mn hoofd hield vond ze het erg eng,(ze houd niet zo van dingen die zich boven haar bevinden)

eerst keek ze naar mn jaszak waar het lekkers in zat,toen naar het deksel,snuffelen aan mn jaszak,even nadenken en ja hoor,ze raakte het deksel aan met haar neus!
ik zag haar echt denken van hoe moet ik nou dat lekkers krijgen als ze dat ding zo eng hoog houdt?!
ik heb haar daarop natuurlijk extra beloont en ben toen gestopt.
ze had wel door waar het voer vandaan kwam,maar als ze aan mn zak rook negeerde ik haar,dus ze had door dat dat niks opleverde en dan zag je echt die radartjes draaien bij haar om te bedenken hoe ze het lekkers kan verdienen.
in 1 woord geweldig! kan ik nu al een woord gaan koppelen aan het targetten?
ze volgt de target ook als ik hem verder weg hou en ze er een stukje voor moet lopen,ook al hou ik hem hoog of laag,ze raakt hem zonder aarzeling aan.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 15:16

ik ben helemaal overdondert!
wat leert dat paard ontzettend snel zeg!
ben nu voor de tweede keer bezig geweest met haar,gister een kwartiertje,vandaag een half uurtje.
ze kent nu al het targetten van een deksel,ook als ik hem aan de andere kant van de bak neerleg en ik zeg "zoek" tegen haar loopt ze erheen en raakt hem aan.
ik klick dan en dan komt ze helemaal blij haar beloning halen.
ze kan nu ook mn hand al volgen als ik in mn vingers knip,ook van een afstandje komt ze dan naar mn hand toe.
ook had ze na 3x oefenen het niet eten al door,eerst wilde ze het pakken,dus ik zei nee,en gaf n duwtje tegen haar mond met mn hand.
na 3x had ze dat door en als ik nee zei draaide ze haar hoofd weg,even later ging ze met haar neus naast mn hand staan te wachten totdat ik klickte en toen pakte ze het netjes.
mijn paard is een beetje te slim!
ik was er nog helemaal niet op voorbereid dat het zo snel zou gaan,moet nu maar gauw gaan bedenken hoe ik deze oefeningen verder uit ga bouwen.
iemand leuke ideeën?
ik zie mn paard helemaal opbloeien als ik zo met haar bezig ben,echt geweldig leuk!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:49

leuk he dat targetten.. ik deed het met mijn fjord.. die vind niks leuk van dat VD (die wil alleen het eten en ik krijg hem niet verder in de kunstjes.. )
Maar het dekseltje van de snoep pot "zoeken" vind hij erg leuk.

Ook idd als ik hem weg leg in de bak.
Toen hij dat spelletje beetje doorhad dee dhij op n gegeven moment dat ik zei: "Zoek" 2 a 3 passen richting de deksel en meer wijzen met zn neus van "ja daar issie, nou snoep!" en dan ging hij m uiteindelijk toch aantikken.. erg leuk

Ga morgen ook met mijn 2,5 jarige stoeie met de clicker.. wil het longeren ook aanleren dmv de clicker ( op de "normale" manier wil t niet echt lukken.. )

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:05

Izi, alles wat je je paard nu al geleerd hebt, heb je gedaan mbv dat boek??? Wil ik ook!!!!! ;)
Ik heb ook een dominante, slimme merrie. En wilde aan VD gaan doen, om haar te stimuleren en om samen te "spelen"ipv altijd trainen op prestaties enz.(doe heus wel aan longeren en bosritjes enz. Maar dan ben je toch bijna altijd in rol van ruiter of trainer. Zie de VD meer als spel tussen ons en wil mezelf meer als leider naar voren laten komen...)
Maar het is dus te doen met dat boek als leidraad?? En waar haal je een clicker vandaan? Gewoon in de dierenzaak, bv bij de hondenspullen?

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:10

Als je dat boek van vrijheidsdressuur van Mirjam, krijg je dr een clicker bij geloof ik. Even googlen, dan kom je wel op die site.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:55

Heb het boek besteld met clicker! Nu straks thuis snel geld overmaken en dan bij de brievenbus gaan liggen! :D

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:21

succes! Ben benieuwd naar je vorderingen!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:58

Hoop dat het boek deze of volgende week binnen is, want ik ga 6 mrt op vakantie. Dan wilde ik het boek meenemen, om me vast in te lezen op de theorie! En dan bij thuiskomst aan de slag!
Ik vind het verbazend om te lezen op Bokt, hoe snel paarden het oppakken.... Ben echt reuzebenieuwd of mijn paard net zo enthousiast is! En wat het effect zal zijn op onze communicatie....

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:06

Oh wat leuk dat je het boek heb besteld. Ik doe het ook met mijn bijna 2 jarige ruin. Hij vindt het geweldig. Wij doen nu ook zo nu en dan voetballen met zo'n hele grote gymbal, vindt hij ook echt leuk. Wellicht is dat ook een leuke oefening voor jullie. Ik ben ook begonnen gelijk met schriktraining, paraplu, stuk wapperend plastic en dat soort dingen, hij pakt het heel goed op. Ik denk dat ze het juist heel goed oppakken omdat ze nog zo fris en jong zijn, geen negatieve ervaringen hebben.
Geniet er lekker van, er is niets leuker dan op deze manier een band op te bouwen met je paardje!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:10

Abbeltje, dat klinkt leuk! Schriktraining is altijd nuttig! En mijn paard is behoorlijk heet en sensibel, en we zijn nu 3x in een binnenbak geweest. De 1e keer heb ik het verkeerd aangepakt: Longeren en erop. Ze is gigantisch ontploft.... (ben wel blijven zitten). De 2e keer heb ik haar opgezadeld en ben aan de hand gaan wandelen en heb haar op haar tempo alle dingen laten onderzoeken. Wilde ze van iets weglopen, dan hield ik haar niet tegen, maar zette haar een paar mtr verderop stil, stelde haar gerust en samen liepen we nog een keer naar het enge ding. Het viel me op dat ze op zo'n momente gewoon heel erg op mij let en het "samen"wil doen. Toen heb ik ook lekker gereden. De 3e binnenbak was geeneens een probleem meer. Tuurlijk keek ze haar ogen uit, maar ze liep achter me aan en vertrouwde me.
Dat ze zo op mij gericht is, vind ik geweldig!!! Daar moeten we iets mee doen! :D

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:00

Oh wat gaaf om dit allemaal te lezen, wil het ook met mijn paardje gaan testen maar sommige mensen zeggen dat het heel moeilijk is... maar als ik nou gewoon eens mijn efficiente-knopje aanzet en alle stoute dingen negeer dan kan ik mijn paard misschien ook zo enthousiast krijgen.
wil hem voor lange ritten ook aanleren om te plassen op commando, word een lange weg denk ik, maar hij durft het alleen in de stal en op lange ritten of wedstrijden is dat helemaal niet fijn...

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:47

haha plassen op commando! maar waarom ook niet he!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:09

Ja! Het boek en de clicker zijn binnen!!!! :D
Heb nog ongeveer 1.5 week en dan is mijn paard 3 wkn van mij verlost en mag ze even back to basic: Lekker in de wei, op tijd naar stal en haar natje en droogje. (ben zelf op vakantie, en dan heeft mijn paard ook vakantie)
Omdat het boek er toch al is :o wilde ik vast beginnen met aanleren wat de clicker is. Haar stal is samen met 3 andere stallen in een schuur. In het midden is de "poetsplaats" waar je je paard vast kan zetten en kan poetsen, zadelen enz. Mag ik het aanleren van de clicker als beloningssignaal aanleren wanneer zij daar vast staat? Of is dat ook beter voor haar om te doen wanneer zij zich vrij kan bewegen in bv de longeerbak?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:21

Ik zou nooit, maar dan ook nooit trainen op de poetsplaats. Je wil daar geen eigen initiatief van je paard maar gewoon passief stil staan en laten poetsen. Ga je daar trainen dan gaat ze zich bij alles afvragen "wat zou ik moeten doen voor een beloning" en krijg je dus paarden die met voorbenen uitslaan tijdens het poetsen enzo. Dus lekker in de longeerbak, als jij snoep bij hebt ben je toch wel interessant genoeg om bij te blijven hoor ;)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 07:30

Ok, thanx! Dan wachten we tot het weekend is, en dan gaan we rustig eens kijken in de longeerbak...

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:57

ben benieuwd hoe het gaat! wel laten weten he!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:16

Ik zou bijna zeggen dat ik baal dat ik volgende week op vakantie ga! ;)
Maar niet heus. Zondag wil ik vast beginnen met wat wennen aan de clicker en verder kijk ik wel hoe ze het vindt op dat moment en wat ze aanbied....
Ik vind vooral de oefening van komen als je met je hand klapt, en het parkeren enz erg interessant...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:10

Nou... Mijn eerste poging gedaan vandaag!
Maar volgens mij moet er eerst iemand met mij VD doen, om de kronkel uit mijn hoofd te halen. Ik zal even uitleggen: Ik heb het gevoel dat ik iets "doms"doe, dat andere mensen het zien en dan denken: Oh, die denk zeker dat ze een paardenfluisteraar is. Ik heb 13 jr (met veel plezier) op een stal gestaan, waar ze altijd een eigen mening hadden over zaken. En dan ook niet schroomden om die mening te verkondigen. Dus alles wat zij niks vonden, was ook niks. Ik heb mijn nieuwe paardje daar mee naar toe genomen, maar die kon daar absoluut niet aarden (dat heeft zo moeten zijn volgens mij). Nu sta ik bij de ex eigenaar en mijn instructrice op stal. En hun motto is: Zolang het het welzijn van het paard niet schaad en jullie hebben er plezier in: Doen! Mijn stalgenoot rijdt een paard van hen, en die neemt dat paard regelmatig mee naar trainingsweken van bv Ballingehof.We zijn vrij om te doen en laten! Dus toen ik vertelde van mijn idee van clickertraining vonden ze dat ook goed, en een leuk idee. Maar toch heb ik dan het idee dat ze me bezig zien en denken: Druif, wat ben je toch voor nutteloos iets aan het doen? En ik moet het knopje in mijn hoofd omzetten. Ik heb het gevoel dat ik niet getraind heb. Is ook zo, maar ik ben wel met mijn paardje bezig geweest...

Ik had mijn paardje meegenomen in de longeerbak en haar daar los gelaten. Wist eigenlijk niet of ik haar aan het touw moest houden of los moest laten?

Dan mijn paard. Die had 10 sec zoiets van: Ik schrik van die klik en wat wil je? Maar na 10 sec was het "klik"en ze keek meteen naar mijn hand waar ik het lekkers mee gaf. Even testen: Paard is afgeleid en kijkt in verte, klik en ze kijkt meteen naar mijn "beloningshand". Ze liep wat te drentelen in de bak en het was duidelijk dat ze zoiets had van: Ik moet haar wel in de gaten houden, want ik sta hier niet zomaar... Binnen een minuut kon ik in mijn vingers klikken, arm uitstrekken en ze kwam er naar toe gelopen en duwde haar neus tegen mijn hand. Ik kon niet geloven dat ze het begrepen had. Dus haar even laten scharrelen, allebei een andere kant uit en arm uitsteken en klikken met mijn vingers. En zij stond te plukken aan en grasje en reageerde meteen! Ik had zoiets: Hoe kan dat nou zo snel???? Toen wilde ik haar het touw laten targetten. Ook dat ging snel. Maar toen ik het touw een stukje verder op de grond neerlegde wist ze het niet meer. Ze kwam naar me te gelopen,keek naar mijn arm en zag dat ik mijn arm had hangen (dus ik had haar niet mijn hand laten targetten, dat snapte ze) en keek me een beetje zielig aan "vrouwtje, ik weet het niet!". Ze liep wat naar links en naar rechts en kwam uiteindelijk bij mij staan. Dus nog een paar keer touwtje in de hand. Van dichtbij targetten, wat verder weg houden. Maar lag hij op de grond dan wist ze het niet meer. Toen begon helaas de buuf te rommelen in het kreupelkout en haar hond blaftte. Dus mijn paard verloor de aandacht voor mij. Heb geprobeerd haar terug te krijgen, maar ze was te opgewonden. Omdat ik toen een beetje sjaggie werd, en in het boek stond dat het paard vrij moest zijn om aan te kunnen geven "het is genoeg"ben ik er maar mee gestopt. Heb haar daarna gepoetst en het was duidelijk dat ze zoiets had van: Nog meer spelletjes?? Ze keek me aan met haar oren naar voren en een blik van "heb je nog een spelletje"????

Nog een vraag: Als ze de opdracht snapt en ze kan hem uitvoeren loopt ze met haar oren naar voren blij op me af. Target ze dan mijn hand zoals gevraagd, komt de klik. En dan doet ze haar oren naar achter. Niet boos, dreigend. Met rijden doet ze het ook als ik een hulp geef, dan is het concentratie en aandacht bij mij. Is dat bij VD ook zo? Ik zag nl in het boek dat de paarden op de foto's ook de oren naar achter hadden.