grondwerk: van contact leggen tot zo weinig mogelijk ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duncie

grondwerk: van contact leggen tot zo weinig mogelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 16:51

Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met grondwerk met mijn verzorgpony (uit het boek grondwerk met paarden van inge teblick).
Het contact leggen snapt hij al aardig, als ik achter hem sta, draait hij zich al zo dat hij mij goed kan zien en na een tijdje kwam hij ook echt naar mij toe :D
Dit wil ik morgen gewoon weer gaan herhalen, maar ik zat de volgende oefening te lezen en daar was het de bedoeling dat je je paardje probeert weg te 'drijven' (zie het als van je weg laten bewegen in een rustig tempo) met zo weinig mogelijk druk. Dit om je paard te leren op de meest kleine aanwijzingen te reageren.

Nou mijn vraagjes:
1: Als hij naar mij toe gekomen is moet hij mij dan ook volgen? Of hoeft dit nog niet?

2: Raakt mijn verzorgpony niet in de war als hij eerst uit zichzelf naar mij toe moest komen en ik hem bij de volgende oefening weg zend?
En als hij het wel gewoon goed oppakt is er dan een kans dat als ik stop met 'wegzenden' dat hij dan weer naar mij toekomt?

Ik wacht op antwoord. :D

ps. als er onduidelijkheden zijn gewoon vragen hoor ;)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:16

Hoi,
Ik ben ook bezig met die oefeningen uit hetzelfde boek!
Ik heb mijn paardje eerst wat vrijheidsdressuur truckjes geleerd, dus nu zit ik met een probleem, want dat wegzenden dat snapt ie niet! Het enige wat ie wil is bij mij zijn (want daar komt steeds de beloning vandaan natuurlijk, ik werk trouwens met clicker). Dus ik loop hier ook een beetje op vast... iemand tips?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:25

1. Als jij vind dat jou pony jou op dat moment moet volgen dan moet dat. Als jij dat niet wil dan maak je dat hem duidelijk.
2. Jij vraag jou pony naar jou toe te komen om het vanuit daar weg te zenden (later kun je uitbreiden naar, jij gaat daar heen, blijf daar staan en nu zend ik jou daarheen oid). Hij raakt er niet van in de war als jij zelf de signalen begrijpt en ze goed overbrengt op de pony.

Over het weg drijven, het is de bedoeling dat jou paard bvb. zijn achterhand weg draait als jij alleen maar kijkt (heel subtiel dus). In het begin doe je het met fases (vaak 4) de fases van 'druk'. Zo leer je het hem en als je goed door de fases heen gaat leert jou pony te reageren op fase 1.
Ik hoop dat ik je vraag beantwoord heb, als je nog meer vragen hebt kun je ze altijd stellen :) . Zelf werk ik niet met dat boek maar op de Parelli/Emiel Voest manier.

Westernjo, Misschien een idee om de beloning weg te laten als je met grondwerk bezig bent. Dus dat je onderscheid maakt tussen VD en Grondwerk. Komt jou pony ook ongevraagd jou ruimte in lopen? Geef aan wat jou ruimte is (doe bijvoorbeeld de vogeltjesdans) dan heeft hij in de gaten, 'hee ik mag daar niet komen' daarna zullen ze het vast nog vaker proberen maar als je consequent bent weet hij wanneer hij wel en niet mag komen (niet = strenger kijken, wel = lachen) Ik vergelijk het altijd met een deur. Als er iemand voor de deur staat die je leuk vind maak je hem lachend open, als er iemand voor de deur staat die jij niet aardig vind laat je hem dicht met een boos/streng gezicht (denk aan lichaamstaal bij paarden) kijken ze naar je, dus hun nek beweegt + ogen in jou richting dan is de deur open maar als ze door blijven gaan met eten/kijken en dus hun ogen niet op jou gericht zijn dan is de deur dicht.
Het weg zenden moet je hem ook leren. Het is niet van 'ik wijs daar heen en hij volgt' dan kun je namelijk wijzen tot dat je een ons weegt maar zal hij niet van je afgaan. Verdiep je is in Parellii (NHMS) daarin staat bij de Circling game heel goed uitgelegd hoe je, je pony van je af zend.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:40

even een update: Het is alweer beter aan het gaan. Idd iets duidelijker zijn in lichaamstaal en nu kan ik hem wegzenden. Is dat eigenlijk niet vervelend voor een paard als hij gedwongen wordt zo rond te stappen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:43

Je moet van moeten, willen maken :j .
Nu is het nog duidelijk moeten bij jullie maar je moet er voor zorgen dat hij het gaat willen.
Kijk wat hij aangeeft (welke kant wil hij op en in welk tempo) en ga daar op inspelen, zorg dat het leuk voor jullie beide wordt!
Ga met hem spelen er tussen door zodat hij zijn motivatie niet verliest.

duncie

Re: grondwerk: van contact leggen tot zo weinig mogelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 12:07

Hoe bedoel je spelen?

Ben gisteren met hem besig geweest en hij volgde me een half uur lang soms zelfs in draf dan een rondje daarheen dan linksaf dan rechtsaf en steeds een beloning (in de vorm van een stukje appel) daarna had ie al geen zin meer en ben maar gestopt..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:19

Spelen, daar kun je alles onder plaatsen waar jou pony vrolijk van wordt als jij dat met hem doet.
Ik doe aan Parelli en doe altijd alles games verwerken in een spel en daar worden ze helemaal speels van, dan ga ik altijd even los longeren zodat de concentratie weer bij mij is en dan begin in weer met het echte werk (op de grond). Aan het einde gaan we altijd nog even door de bak crossen en als ik stil ga staan moeten hun dat ook enz. Van alles eigenlijk, waar ze maar blij van worden. Zo houd ik het leuk voor ze en hebben ze wat positieve afleiding, anders gaan ze het zelf zoeken en zijn ze niet meer met hun concentratie bij mij en ik heb dat liever wel als we aan het werk zijn :) .

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:09

duncie schreef:
Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met grondwerk met mijn verzorgpony (uit het boek grondwerk met paarden van inge teblick).

Ik vind het altijd fijn als iemand z'n weg vindt in m'n boek ondanks de kleine lettertjes :D .

duncie schreef:
1: Als hij naar mij toe gekomen is moet hij mij dan ook volgen? Of hoeft dit nog niet?

Niks moet, alles mag. Er zijn zoveel verschillende manieren om volgen of naar je toe komen of van je weg gaan te trainen, de oefeningen die jij nu volgt zijn er maar een paar van. Ik heb het overigens in de inleiding van m'n boek geschreven: het is een ingrediëntenboek, geen receptenboek. Je kan met de eerste oefening beginnen, maar het hoeft niet.

duncie schreef:
2: Raakt mijn verzorgpony niet in de war als hij eerst uit zichzelf naar mij toe moest komen en ik hem bij de volgende oefening weg zend?

En als hij het wel gewoon goed oppakt is er dan een kans dat als ik stop met 'wegzenden' dat hij dan weer naar mij toekomt?

In het begin is er misschien heel even verwarring, maar die is snel over als jij aan je paard maar duidelijk genoeg kan uitleggen dat wat hij daar doet, is wat je wil - ook al lijkt het er in de verste verte nog niet op, alleen maar een klein beetje.
Ja, die kans is er uiteraard, dat je paard weer naar je toe komt - het is zelfs te verwachten als je zou gaan clickertrainen (maar dat doe je (nog) niet vermoed ik). Dat is helemaal niet erg - hij heeft toch immers al gedaan wat je wou - namelijk: van je weggaan. Als beloning mag hij dus naar je terugkomen, als hij dat wil. Een paard wegzenden, een paard dat moet blijven doorgaan, en een paard dat op afstand moet blijven zijn namelijk drie verschillende dingen, en je leert ze één voor één.

duncie schreef:
Is dat eigenlijk niet vervelend voor een paard als hij gedwongen wordt zo rond te stappen?

Als het eruit ziet alsof je paard het vervelend vindt, ga er dan maar vanuit dat het inderdaad zo is. Persoonlijk vind ik een half uur hetzelfde moeten doen *lang*! Het is aan *jou* om te zorgen dat je paard het leuk vindt; bijvoorbeeld door de beloning groot genoeg te maken, niet teveel tegelijk en niet te lang hetzelfde te willen, er een spelletje van te maken en niet gewoon 15 minuten de ene kant op en dan 15 minuten de andere, af te wisselen.

@westernjo:

Wil je het met voerbeloning trainen, of met wijken voor druk?
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 10:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd & quote verwijderd. Gebruik graag de Wijzig-knop en in de meeste gevallen is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:21

Ik ben ook tot conclusie gekomen dat een half uur echt te lang was... (ookal ging ik steeds een andere kant enz...)

ik ga het idd minder lang doen;)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:15

@IngeT
alle vrijheidsdressuurkunstjes doe ik met clicker en voerbeloning. Het wegzenden zonder voerbeloning, omdat ik had bedacht dat dat niet echt een kunstje is maar een concept. Maakt het uit waarmee je beloont dan?

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:52

Als je traint, en je krijgt méér van wat je wou, dan heb je blijkbaar beloond - ik denk dat je dus niet zonder beloning kan trainen.
Dat gezegd zijnde: mijn vraag was eigenlijk: wil je met voer belonen of met het wegvallen van druk?

Overigens: ja, ik denk dat het kàn verschil maken, maar het hoeft niet. Voor het paard dan! Nogal wat mensen denken namelijk dat het de hoeveelheid druk is die iets leert, terwijl het het op tijd loslaten is. Met druk werken is iets voor gevorderden denk ik soms ;-).
Spreek ik nu helemaal chinees?

Wat is "wegzenden" eigenlijk? Toch maar dat je paard ergens anders naartoe gaat dan waar je zélf bent? Er zijn heel veel manieren om dat te doen zonder druk, en een target op afstand is dan de eerste die bij me bovenkomt, een target in beweging volgen de volgende.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:34

IngeT schreef:
Nogal wat mensen denken namelijk dat het de hoeveelheid druk is die iets leert, terwijl het het op tijd loslaten is. Met druk werken is iets voor gevorderden denk ik soms ;-).
Spreek ik nu helemaal chinees?
.

Als jij Chinees praat, dan versta ik het! Ik vind dit heel mooi uitgedrukt! 'Druk' kan overigens een zweep, een hand een vinger of zelfs een paard alleen in een bak laten zijn.

Mooi gezegd!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 05:07

He fijn dat jij je ook toont hier Inge!! Heb je boek met veel plezier gelezen, herlezen, erin gekleurd met fluostift en zelfs meegnomen naar de paarden :D

Ben voor het eerst met voer beginnen werken met een merrie die me eerst opzij wou lopen voor een hapje gras en die nu al bij het zien van de wortel denkt: GAAF we gaan iets doen ik ga al even naar de piste op je gaan wachten :D

Mooiste vond ik toen ik het doekje oppakken wou leren, ze wou in geen geval de handdoek vastnemen, dus had ik uiteindelijk een hele berg wortel onder de doek gelegd. Mevrouw zakt haar hoofd (de favo oefening trouwens :') ), snuffelt aan de doek dus ik begin al jajajaja, pakt de doek dus ik X, en toen liet ze de doek los en ging ze lekker staan wachten op de beloning, zonder ook maar enige interesse te tonen in de berg wortels op de grond die vrij ter beschikking lagen.

DAT is voor mij werken met voer :j

Ik werk trouwens heel afwisselend en gecombineerd met positief en negatief bekrachtigen (heb als psychologe een enorm zwak voor leerpsychologie en het toepassen ervan).