duncie schreef:Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met grondwerk met mijn verzorgpony (uit het boek grondwerk met paarden van inge teblick).
Ik vind het altijd fijn als iemand z'n weg vindt in m'n boek ondanks de kleine lettertjes
.
duncie schreef:1: Als hij naar mij toe gekomen is moet hij mij dan ook volgen? Of hoeft dit nog niet?
Niks moet, alles mag. Er zijn zoveel verschillende manieren om volgen of naar je toe komen of van je weg gaan te trainen, de oefeningen die jij nu volgt zijn er maar een paar van. Ik heb het overigens in de inleiding van m'n boek geschreven: het is een ingrediëntenboek, geen receptenboek. Je kan met de eerste oefening beginnen, maar het hoeft niet.
duncie schreef:2: Raakt mijn verzorgpony niet in de war als hij eerst uit zichzelf naar mij toe moest komen en ik hem bij de volgende oefening weg zend?
En als hij het wel gewoon goed oppakt is er dan een kans dat als ik stop met 'wegzenden' dat hij dan weer naar mij toekomt?
In het begin is er misschien heel even verwarring, maar die is snel over als jij aan je paard maar duidelijk genoeg kan uitleggen dat wat hij daar doet, is wat je wil - ook al lijkt het er in de verste verte nog niet op, alleen maar een klein beetje.
Ja, die kans is er uiteraard, dat je paard weer naar je toe komt - het is zelfs te verwachten als je zou gaan clickertrainen (maar dat doe je (nog) niet vermoed ik). Dat is helemaal niet erg - hij heeft toch immers al gedaan wat je wou - namelijk: van je weggaan. Als beloning mag hij dus naar je terugkomen, als hij dat wil. Een paard wegzenden, een paard dat moet blijven doorgaan, en een paard dat op afstand moet blijven zijn namelijk drie verschillende dingen, en je leert ze één voor één.
duncie schreef:Is dat eigenlijk niet vervelend voor een paard als hij gedwongen wordt zo rond te stappen?
Als het eruit ziet alsof je paard het vervelend vindt, ga er dan maar vanuit dat het inderdaad zo is. Persoonlijk vind ik een half uur hetzelfde moeten doen *lang*! Het is aan *jou* om te zorgen dat je paard het leuk vindt; bijvoorbeeld door de beloning groot genoeg te maken, niet teveel tegelijk en niet te lang hetzelfde te willen, er een spelletje van te maken en niet gewoon 15 minuten de ene kant op en dan 15 minuten de andere, af te wisselen.
@westernjo:
Wil je het met voerbeloning trainen, of met wijken voor druk?
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 10:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd & quote verwijderd. Gebruik graag de Wijzig-knop en in de meeste gevallen is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.