Als ik met mijn paard bezig ben met VD etc. En dan snoepjes heb.. heeft hij helemaal géén aandacht meer voor waar me mee bezig zijn, alleen maar met hoe hij zo snel mogelijk mijn zak open krijgt om snoepjes te pikken.
Hebben jullie daar geen last van?
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-02-09 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Titel verduidelijkt.
Niwla
Geplaatst: 04-02-09 16:53
Ik had hier eerst ook erg last van. Maar zodra hij begon te drammen duwde ik zijn hoofd aan de kant en zei ik: "néé". Door consequent te blijven heeft hij nu door dat hij alleen een snoepje krijgt als hij een oefening goed doet.
Mijn paardje deed dit eerst ook heel erg. Hij beet soms zelfs in mijn vinger! (Erg dominant paard, tevens de reden om aan VD te beginnen, respect!). Juist omdat hij zo dominant is, heb ik elke keer dat hij alleen maar een beloning wilde en naar mijn hand graaide (met of zonder bijten) hem aan de kant geduwd. Dit werkte eerst niet en toen heb ik hem een tikje op zijn neus gegeven op deze momenten. Dit werkte wonderbaarlijk goed en binnen twee dagen was het tikje niet meer nodig en voldeed het hoofd aan de kant duwen.
Voordat het helemaal over was, duurde toch wel een maand of 3-4, maar we zijn er gekomen en inmiddels kent hij al een berg oefeningen. Hij is nog steeds dominant, maar heeft inmiddels een berg respect voor mij. Vanuit dit respect zijn we vertrouwen op gaan bouwen. We moeten nog veel leren en meemaken, maar het begin is er!
Nienkex
Geplaatst: 11-02-09 20:39
gewoon geen snoepjes in je zak hebben zitten, leg ze als het kan ergens buiten zijn zicht neer, zodat je ze wel kan pakken op de momenten dat je ze 'nodig' hebt. En anders gewoon consequent zijn, en desnoods hem gewoon aan de kant duwen
heb ik geen last van hij krijgt soms na een aantal dingen doen klopjes op zn hals en tussendoor snoepjes
mn viendin heeft een pony die bijt in je handen om snoepjes te krijgen
Solleke_Noah
Geplaatst: 12-02-09 15:41
Je kan ook voedselweigering leren (een beleefdheidsoefening), zodat hij weet dat dringen niet helpt en hij enkel een snoepje krijgt als hij afstand houdt.