Longeersingel met lange lijnen bij een jaarling??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RR&R

Longeersingel met lange lijnen bij een jaarling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 00:17

Ik heb een merrie veulen van 10 maanden, ik heb haar eigenlijk alles al geleerd, van voetjes geven tot verkeer en kan zelfs mijn jas over haar hoofd heen gooien zonder dat ze ook maar een kik geeft!

Super paardje dus... Alleen nu denk ik dat ze zich een beetje verveeld en ze vind het erg leuk om te leren. Ze staat de hele dag in een zeer grote paddock met andere veulens en volwassen paarden.

Ik heb dus vandaag een longeersingel gekocht, een sjabrakje en 2 longeerlijnen. Alleen nu is mijn vraag, hoe pak ik dit aan? Er is iemand bij met verstand van longeren maar niet met zo'n jong ding. Ze is een draver en die zijn met 2 jaar uitgegroeit dus ze is al aardig op maat en ze kan volgend jaar beginnen met een lichte sulkytraining (dit is niet zwaar, ze lopen alleen rechtdoor en het is een licht gewicht)

Ik was van plan haar eerst te laten wennen aan de singel, nu denk ik dat ze dat meteen accepteerd want dat doet ze met alles wat ik om haar doe en vastmaak. Maar dan die ellendige lijnen, de singel heeft van die haken waar de lijnen doorheen gaan zodat ze niet verstrikt kan raken.

Heeft er iemand tips waar ik nog op moet letten? Ik begin a.s. zondag :D

PS!!! ALS ze het niet leuk vindt of nog niet aankan, stop ik ermee en probeer ik het over een paar maanden weer! Dus liever geen commentaar hierop ;)

Alvast bedankt! :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:27

Gewoon niet aan beginnen, je wilt veel te snel. Volgend jaar is vroeg zat. Ik weet niet hoe je erbij komt dat dravers met twee jaar volgroeid zijn want dat is geen enkel paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:31

Helemaal mee eens.. Een paard van een jaar hoort nog niet zoveel te leren. Als ze zich verveeld zal je iets aan haar omgeving moeten veranderen (ander maatje, meer aandacht, speelmateriaal).

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:54

Moderatoropmerking:
Er zijn diverse berichten verwijderd uit het topic. Ondanks dat jullie een totaal andere mening hebben is het wel zo prettig om deze op onderbouwde en gepaste wijze te uiten. Probeer te onderbouwen met argumenten (feiten, misschien wel links naar relevante informatie?) waarom jij vind dat de mening van de ander niet klopt en waarom jouw mening wel klopt. "Speel op de bal en niet op de man" zoals vaak genoemd wordt. :)

poes

Re: Longeersingel met lange lijnen bij een jaarling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:24

Waarom wil je met lange lijnen aan de slag? Welke meerwaarde wil je erin zoeken?

10 maand is piepjong, echt nog baby, ik zou daar nog niet te veel mee frullen. Wees blij dat ze wil leren en laat haar leren... van andere paarden wel te verstaan :)

2j is een absoluut minimum voor langelijnen en dan nog!!! Dan nog zou ik enkel stapwerk doen en niet langer dan 10 minuten.

Als je bovendien geen ervaring hebt met lange lijnen en dubbele longewerk zou ik je aanraden eerst een cursus longeren en dan nog flink wat begeleiding te zoeken, want het is evenzeer technisch als rijden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:18

sorry, maar ook ik sluit me er bij aan dat 10 maanden echt veel te jong is!
zoizo is het heel gevaarlijk, omdat ze nog zo speels zijn.
zelf heb ik een shetlander, en ik had precies het zelfde!
na een half jaar kende hij alles al en wist ik megot niet wat ik nog meer moest doen.
ga anders gewoon dingen doen zoals:

- longeren (gewoon met halster en longeer lijn, zonder prut!!)
- wandelen
- schrik training
- longeren zonder touw. (sirkel game)
- makkelijke trucjes leren (zoals kusje, voetje, fleem)
- koop een skippie bal en laat haar daat mee los in de bak

maar het beste is gewoon als je haar gewoon lekker in de wei laat staan, en as
weer verder gaat met wat je nu wil gaan doen als ze 2 en half is!
je kan met longeren met dubbele lijnen en bijzet teugels je paard op jongere
leeftijd echt vlink verpesten. de dingen die hier boven staan heb ik ook met mijn
shet gedaan tot hij 2 en half was (wat hij nu is) en nu begin ik met erachter lopen enz.
ook ging ik zwemmen met mijn pony. ik hoop echt dat je even wacht, maar je moet
natuurlijk zelf beslissen of je jezelf kan inhouden of niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:05

Longeren zonder prut is ook nog veel te vroeg voor zo'n jong ding ...

DinaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:21

10 maanden en dan al longeren met dubbele longe en longeersingel is echt veeel te jong! Je kan genoeg andere dingen doen, wandelen, schriktraining doen. Mijn paard is bijna 3 en ik ben pas met 2 jaar en 3 maanden begonnen met longeren 3 x per week...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:26

Ik ben het met anderen eens dat het te vroeg is om hier mee te beginnen. Wandelen en voetjes geven, knuffelen en wat poetsen. Meer kun je gewoon op die leeftijd nog niet doen.
En longeren is helemaal nog veel te vroeg! Op de volte belast een paard zijn spieren, pezen en gewrichten nog veel meer. Juist bij zo'n jong paard kun je met longeren heel veel kwaad doen!
Ik snap dat je graag meer wilt doen maar je zult toch nog geduld moeten hebben. Ik denk niet dat je paard zich verveelt als ze op de wei staat. Je kunt het beter anders bekijken:
Als ze volwassen zijn moeten ze nog hun hele leven aan het werk. Laat haar nu lekker genieten van het jong zijn en paard zijn!
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 11-02-09 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:27

DinaLove schreef:
10 maanden en dan al longeren met dubbele longe en longeersingel is echt veeel te jong! Je kan genoeg andere dingen doen, wandelen, schriktraining doen. Mijn paard is bijna 3 en ik ben pas met 2 jaar en 3 maanden begonnen met longeren 3 x per week...

Schriktraining en weet ik wat met een veulen van 10 maanden oud gaat ook nergens over. Lekker op de wei met soort en leeftijdgenoten en over een paar jaar weer eens verder. Wil niet zeggen dat hij nooit in de hand mag komen, maar er echt mee aan de gang is veel te vroeg.
En je maakt mij niet wijs dat je veulen zich verveelt in een kudde! (in de opfok of waar dan ook )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:37

Ik kan niet anders dan het volledig met je eens zijn, sifra01!!
10 maanden is nog een VEULEN, een baby dus.
Wil je nog lang plezier hebben van je paard, dan moet je nu gewoon nog een paar jaar geduld hebben en het kind, kind laten zijn. In de wei met soortgenoten zodat hij door de oudere dieren kan worden opgevoed, dat is veel meer waard dan je nog lang niet volgroeide dier dingen leren die nog lang niet aan de orde zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:41

10 maanden hoort nog lekker onbevangen op de weide.
Er zijn genoeg leuke andere dingen te verzinnen.
Buiten wandelen ( verkeersmak maken) bv.
Merrie van mij word van de zomer 2, staat nog lekker op de wei met haar vriendjes en komt er zo nu en dan eens uit voor een poetsbeurt of kort lesje grondwerk.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:49

Ik struikel vooral over de: "het is een draver en die zijn bij 2 jaar uitgegroeit, dus..."
Ten eerste, Hoe kom je erbij??!! Waar heb je dat gelezen, wie heeft je dat verteld? En dat is een serieuze vraag, ik kom vaker dit soort kreten tegen en dat moet weerlegt worden want zoals al eerder gezegd werd; geen enkel paard is met 2 jaar uitgegroeit. Dat kan ook niet, als je bedenkt dat pezen een jaar nodig hebben om zich aan te passen aan de groei van een bot, het skelet groeit door tot het derde jaar als ik me niet vergis, maar de pezen en spieren moeten zich dan nog aanpassen. Dus wil je geen peesproblemen of een zwak onderstel, weet wanneer je waarmee moet beginnen. En kijk, ajb, niet naar dravers stallen (met hun beleid ben ik het ook niet eens maar dat terzijde) want dat zijn profs over het algemeen en zelfs die beginnen niet met 10 maanden te longeren.
Ten tweede, wat is de 'dus'? Dus kun je er nu met 10 maanden al mee aan de slag? Jouw 'dus' raakt kant noch wal. geef je babypaard de tijd.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:54

@RR&R:

PARDON?! een draver is helemaal niet met 2 jaar uitgegroeit, geen enkel paard!! ga eerst nog maar eens wat ervaring op doen, en laat je paard PAARD ZIJN!! het is een jaarling, gewoon een ''baby'' een wandeling op zijn tijd een borstel erover etc. Maar ga geen lange lijnen werk doen etc...
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-02-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:02

lekker met zijn soortgenoten in de wei doen en er niet meer naar omkijken,je maakt er zo een verwend poppie van,een wandelingetje op zijn tijd en voetjes optillen borsteltje er over is genoeg,verder hoeft hij niks te leren,ga je hem zelf beleren,of gaat ie naar een trainer,want ik denk niet dat die er blij mee is als je hem al gaat longeren,je jaarling is echt nog veel te jong!als 2 jarige beleren ze hem voor de kar kijken of hij talent heeft,is het een groot talent en staat hij bij eeb grote trainer dan is de kans dat hij een paar keer in de baan komt,en anders gaat ie als 2 jarige gewoon weer op de wei,want dan heeft hij in training nog niks te zoeken,dan zien ze hem wel weer intraining als hij 3 is of helemaal niet!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:04

ik ben het met de rest eens.
je hebt nog tijd zat.

PS!!! ALS ze het niet leuk vindt of nog niet aankan, stop ik ermee en probeer ik het over een paar maanden weer! Dus liever geen commentaar hierop ;)

ik zou het risico niet eens nemen!
neem anders een verzorgpaardje erbij kan je daar lekker mee werken en kan je veulen nog lekker baby zijn.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:05

Ik denk niet dat de pony zich verveelt maar dat jij teveel tijd over hebt op een dag.Ik ben het dan ook eens met alle voorgangers.En laat dat paard lekker onbeleerd staan totdat hij 3 jaar is. Dan pas gaan longeren of met lange lijnen en bitten gaan werken.Ook een draver is niet eerder uitgegroeid.Ze beginnen daar eerder mee omdat er dan eerder geld mee te verdienen is.En dat is neem ik aan niet jou doel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:10

gewoon mee blijven wandelen....omdat het een draver is is ze echt niet sneller uitgegroeit als een ander paard hoor.....
afhankelijk van het ras groeien paarden zeker tot een jaar of vier/vijf....sommige rassen zijn nog later.
Als je haar goed de tijd geeft te groeien is de kans op gebreken later ook kleiner...longeren kun je mee beginnen als ze 2,5 ofzo,en dan maar 10 minuutjes!
Longeren is heel zwaar voor een paard en zeker voor een jong paard.
Ik heb trouwens de indruk dat jij de gene bent die zich verveelt...niet het paard...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:11

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:33

Een draver is met 4 jaar uitgegroeid, dat staat in een algemeen informatieboek wat ik pas heb gelezen. Ik kan je zo de titel en auteur geven, het is ook kort geleden opnieuw uitgegeven, dus ik praat geen onzin ;) Ik zou het nu gewoon nog rustig aan doen met je paardje, laat haar wat lekker in het land lopen met haar soortgenoten, dan verveelt ze zich echt niet. ;) Ik help bij een drafstal en beleer de dravers als ze onder het zadel moeten. Dat doen wij pas als ze drie jaar zijn, en dan nog bouwen we het eerst rustig op. Ik ben niet zo heel zwaar, anders zou ik wachten tot ze nog wat ouder zijn. Natuurlijk verschilt het wel per paard, de een ziet er als driejarige nog steeds uit als een jaarling. Die laten we sowieso eerst nog even staan, die gaat eerst weer een tijdje in het land.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:40

Sorry maar een boek dat is uitgegeven is ook geen bijbel! Wil echt niet zeggen dat het dus waarheid is. Een draver is net als elk ander paard. Ik denk dat een onderzoek toch meer waarheid bevat dan een algemeen informatie boek.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 07:03

Ik doe toch ook niet alsof het een bijbel is ;)
Sorry als het zo over kwam, want dat denk ik echt niet.
Ik zei erbij waar ik het weg had, omdat er ook mensen zijn die zomaar wat zeggen wat wel uit de lucht lijkt te vallen. Maar dat betekent niet dat ik gelijk heb, dat weet ik ook wel.
Ik bedenk me net; misschien heeft de schrijver van dat boek er wel iemand naar gevraagd die daar onderzoek naar heeft gedaan? Maar ik houd er nu over op, want dit gaat helemaal niet meer over de vraag van de TS.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:42

oh oh oh, waar gaat dit toch elke keer heen? Die dravers worden allemaal vernaggelt! Volgens mij sluiten de groeischijven pas met groeien als ze 6 á 7 jaar zijn, en dan dus helemaal uitgegroeit, maar natuurlijk zou je een paard wel eerder kunnen beleren, dat je lekker bezig bent met je veulentje is natuurlijk alleen maar goed, en dat ze ook nog lekker sociaal is met andere paardjes van verschillende leeftijden is top, en is volgens mij een goede combi, maar je kan het natuurlijk ook overdrijven! Geen ieder paard is met 2 jaar volwassen, je kan je paardje ook óver vragen.... Dit kan alleen maar averechts werken, je paardje is nog een baby, en als je dit te veel oplecht kan het ook geestelijke schade oplopen, nu klinkt dit misschien heel zwaar, maar hoop dat je er eens over na denkt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:17

Ik zou er ook maar echt nog niet aan beginnen.
Ze kan zich wel vervelen, maar ga dan met haar spelen, maar zeker nog niet met lange lijnen aan het werk, dat is echt veel te zwaar voor zo een jong beestje hoor.
Misschien lijkt ze al zo groot, maar daar verkijk je je op. Ik dacht dat die van mij met 3 jr al aardig uitgegroeid was, maar nu 5,5 jr later is hij pas uitgegroeid, dus zo zie je maar.
Zie je paardje maar als een grote kleuter, die ga je ook nog niet met wiskunde opzadelen toch?
Ik weet dat het verlijdelijk is, maar geef je paardje de tijd tot iig 2,5 jaar en ga dan pas aan werk denken, tot die tijd speel en geniet ervan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:30

Buckje schreef:
Misschien kun je haar beter opvoeden, en met andere veulens zetten ipv aan het werk ????
RR&R @ [OPG] Jaarling trapt naar volwassen paarden en veulens, wat nu???

Heb idd even snel gelezen wat er stond, en heel eerlijk:
Je bemoeit je teveel met je jaarling!
Laat ze lekker in de kudde lopen, laat ze andere paarden trappen, en laat ze ook die klappen terug gewoon krijgen. Een paard is een kudde dier. Een jaarling is niet gemeen uit zichzelf, maar gaat uitproberen wat wel en niet kan.. daarom is het juist zo belangrijk dat ze af en toe eens klappen krijgt van anderen.

Bovendien.. als je paardje lekker in de kudde loopt, zal ze zich ook minder vervelen, en hoef jij ze dus niet bezig te houden. Longeren is al uit den boze, laat staan met singel en dubbele lijnen.
Wil je em vroeg kapot hebben, moet je dat vooral doen.

Dat dravers en renpaarden al met 2 aan de gang zijn, wil niet zeggen dat dat goed is voor het dier. De dieren moeten het naast het lichamelijke ook nog in de kop kunnen verwerken..
Laat daarom zo'n jong dier lekker echt een jong dier zijn..

Poetsen, hoefjes uitkrabben en wandelen is goed te doen, maar niet meer dan dat.