compliment lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiseke

compliment lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 10:56

hoi,

Mijn pony heeft moeite bij het uitvoeren van een compliment
Hij durft zijn knie/been niet op de grond te plaatsen en zijn gewicht naar achteren te brengen

hebben jullie tips?

grtz

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:15

Kleine stapjes en niet te veel in een keer willen. :)
Wat helpt is om eerst de buiging aan te leren en dan pas aan het compliment te beginnen. Het paard weet dan al dat hij zijn gewicht naar achteren moet verplaatsen, dus is de helft van het werk al gedaan. :) Als je het niet aandurft, met kleine stapjes opbouwen. Steeds een klein stukje verder naar de grond. :)

Signe

Re: compliment lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:27

Het gewicht naar achteren brengen is idd iets wat je hem aanleert door eerst de buiging te leren.
Het gewicht op zijn knie plaatsen is een handigheidje. Als je zijn voet kunt optillen zonder problemen en dan zijn hoofd naar je toe kunt vragen ( buiging oefening) moet je zorgen dat je eigenlijk tegenduwt! Dus naarmate je paard naar beneden komt krijg jij meer gewicht op het been in je hand. Daarmee geef je het paard het vertrouwen dat hij steun heeft.
Probeer niet in een keer op de grond te komen, maar neem kleine stapjes. Dat je paard zijn been geeft en niet wegtrekt is al een plus, als hij dna ook nog je hand volgt is een plus, als hij zijn gewicht naar achteren zet is een puls, en daarna is elke sm naar benenden een beloning waard.

Zelf vind ik het fijn als mijn paard eerst warmgelopen is voordat ik dit soort oefeningen doe, Het is behoorlijk rek en strek werk namelijk.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:38

De buiging zit er al aardig in ook kan mijn pony 'mooi staan' en voetje optillen is ook geen probleem. Ze heeft wel al een paard keer aangegeven dat het kan maar ik durf het gewoon niet, ik heb een tijdje steeds met stapjes gewerkt maar als het er op aan kwam vond ik het gewoon te eng... ik ben zo bang dat ze uit balans gaat en dat ze iets breekt/verrekt...

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:43

Dan zou ik toch een andere oefening proberen, je hoeft niet elke oefening te kunnen. Waarom jezelf pushen als je heel bang bent ? :)

Je kan ook een stuk van de longeerlijn gebruiken om het been te ondersteunen terwijl je met je andere hand je paard naar beneden lokt. Hier moet je wel héél voorzichtig mee zijn, niet ieder paard vind het fijn zo'n ding om zijn been. Als ze aan de kletter gaan terwijl ze een longeerlijn aan hun been hebben zitten zijn de gevolgen niet te overzien.. :n

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:53

Ik ben ook door gegaan met de verdere oefeningen ondertussen beheerst ze al aardig wat van me rijtje maar het compliment mist nog en dat is wel een oefening die mij en Shadow heel leuk lijkt. Door mijn angst hebben we wel wat andere dingen geoefend waar ze ook razend enthousiast over is!
En als ik het doe, doe ik het met mijn eigen kracht en vertrouwen naar haar toe. Als er iets gebeurd zonder we het 'samen' hebben uitgevoerd is ze totaal van de wereld en het vertrouwen in mij kwijt en dat is iets wat ik wil vermijden. Ik denk dat we nog maar gewoon lekker door gaan oefenen en dit de laatste opdracht wordt ipv. Steigeren.
En als dat niet mag baten dan is het helaas pindakaas voor het vrouwtje :) .

Signe

Re: compliment lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:50

Heel verstandig, vertrouwen is heel erg belangrijk! Voor zowel het paardje als de amazone!
Ik heb net iets aangeleerd waar ik heel erg tegenop zag, ik vond het eng. Maar inmiddels zijn we beiden al zover gekomen en hebben al zoveel problemen overwonnen dat als dit nieuwe kunstje een probleem wordt ik er vertrouwen in heb dat we dat wel weer oplossen met zijn tweeen.
Succes!