Pony doet ''travers'' op hoefslag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elbrich

Pony doet ''travers'' op hoefslag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 17:41

Hallo,

Mijn pony doet sinds korte tijd ''travers'' op de hoefslag.
Rechtsom. (Linksom loopt ze héél fijn)

Rechtsom gooit ze dus telkens haar kont naar binnen. Vooral in de hoek krijg je haar er niet normaal doorheen.
De hele tijd dus de kond op de binnenhoefslag. Ik heb haar al een keertje een klein tikje gegeven, maar zonder resultaat.
Ze reageerde er niet op. Hebben jullie misschien tips wat zou werken, bijvoorbeeld longeerlijn met dubbele lijnen?
Of misschien helpen balkjes op de binnenhoefslag, zodat ze wel normaal móet lopen ook wel.

Graag tips, alvast heel erg bedankt! :)
» Graag in dit topic reageren.

Groetjes,
Elbrich

Precipitator

Re: Pony doet ''travers'' op hoefslag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:53

Ik zou proberen om haar schouders meer naar binnen te zetten. Een soort schoudervoor of schouderbinnenwaarts.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 17:55

Oké!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:10

Inderdaad wat schoudervoor/binnenwaarts :j Heeft bij het paard van een vriendin ook geholpen :)

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 12:03

Misschien iemand anders nog ándere tips? Bedankt voor de tips, maar het is een nog groene pony dus kan nog geen schoudervoor/schouderbinnenwaarts! ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:08

Schoudervoor is absolute basis.
Dat is ook een groen paard onder begeleiding direct te leren.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 12:11

Oke.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:42

Het is duidelijk een probleem met rechtrichten, zeker als je schrijft dat het over een nog groen paard gaat. Probeer lange stukken rechtuit te rijden, en haar vooral los te laten, zodat ze haar balans kan zoeken.
Je kan inderdaad ook via het longeren werken aan een gelijke bespiering. Het is belangrijk dat je dat "scheefgaan" opvolgt, bvb met een videocamera. Anders bestaat het risico dat jij je gaat aanpassen aan de nog iets scheve gang van het paard, zonder dat je dat nog merkt. En volledig recht lopen is natuurlijk de basis voor al het verder werk :-)

Succes!

Maxiime123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:45

goed je rechterbeen erbij houden,
reageert je paard daar niet op dan vlak achter je been een tik met je zweep geven
suc6 ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:42

Het is idd een rechtricht probleem.
Hoe is je paard gesteld of gebogen als ze met haar kont naar binnen loopt? Is ze dan naar buitengesteld? Vermoedelijk wel.
Van nature zijn de spieren aan haar linkerkant dus korter dan aan haar rechterkant en zal ze de keuze maken om naar links gebogen te lopen.

Er zijn een heleboel manieren om recht te richten en dus ook ene heleboel oefeningen. Schouderbinnenwaarts en schoudervoor is daar een van, maar vaak zie je de ruiter te snel wil en de voorhand van de hoefslag zet en het hoofd naarbinnentrekt en tadaa, schouderbinnenwaarts zonder dat je paard ook maar een onsje buiging heeft. Dit is ene kwestie van HEEEEL GOED kunnen voelen..
Ik zou me dus meer richten op een 'voel oefening.'
Zet je paard op de linkervolte, als het klopt wat je zegt zal ze naar buiten toe gebogen zijn, je neemt zelf ook die houding aan, butenbeen er dus ietsje aan, teugels lekker losjes, laat dta hoof maar eventjes en ga voelen naar wat het lijf doet. Ze zal tegen je binnenbeen aanlopen. ( contrastelling op de volte dus) Je blijft op de volte deze hele oefening en begint met vragen of ze haar buik voor je binnenbeen weg wil doen, je buitenbeen gaat er dan vanaf. Zodra je de buik naar buiten voelt gaan, laat je haar recht door gaan. Dat zal in het begin een heel kort moment zijn. Deze oefening moet je dus blijven herhalen, met veel rust en geduld kun je je paard rechtrichten. Als ze linksom heel fijn loopt hou dan extra in de gaten dat ze aan die kant niet over haar buitenschouder wegloopt!!
Doe deze oefening ook maar eens rechtsom, dan kun je makkelijker voelen wat die buik doet!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:46

dapperdier schreef:
Doe deze oefening ook maar eens rechtsom, dan kun je makkelijker voelen wat die buik doet!

Als je die oefening de 'goede kant' op doet, stel je haar dan in eerste instantie ook bewust om naar buiten (haar slechte kant)?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:47

mijn paard deed dit ook. Hij stond scheef. Ik heb door iedere week les geleerd dit te voelen en te corrigeren. Ik ben er nog niet maar het gaat al beter. Ik kan het je niet zo eenvoudig uitleggen, les nemen is denk ik de moraal van dit verhaal.

Alleen je been aanleggen zal niet afdoende helpen, ook niet schoppen en slaan. Je paard zo krijgen, dat je hem:
linksgesteld, rechtsgesteld en recht krijgt, dat is wat je wil.

Succes!

elinetjee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:49

het paard waar ik op rijd is erg moeilijk aan de teugel te rijden, als je hem dan eindelijk omlaag hebt gaat hij ook met zijn kont naar binnen :o schoudervoor/binnenwaarts helpt bijmij goed ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:05

Iris82 schreef:
dapperdier schreef:

Als je die oefening de 'goede kant' op doet, stel je haar dan in eerste instantie ook bewust om naar buiten (haar slechte kant)?

Juist!

@ Rakni: les is idd heel belangrijk , het gaat frustratie tegen als iemand vanaf de grond je moed inpraat en geduld leert te hebben. ook kunnen zij beter zien wanneer het goed is en dan weet je als ruiter hoe 'goed ' voelt.

@elinetjee18: Mijns inzien is aan de teugel iets dat pas later komt, veel later, pas als je paard recht gesteld is, over zijn rug loopt, balans heeft en loslaat bij het lang&laag instellen. Ondertussen werk je aan goed onderzetten van de achterbenen en dan is het aan de teugel komen bijna iets dat vanzelf gaat. Als het niet vanzelf gaat, gaat het dus niet goed....
Maar dat is mijn mening.

Evydepevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:20

Gaat het al wat beter met alle tips? Ik wilde nog als aanvulling geven dat het ook belangrijk is dat je goed voorwaarts blijft rijden -
in een iets hoger tempo is het minder makkelijk om scheef te gaan. Verder binnenbeen buiten teugel en 2e hoefslag rijden zodat
je pony nergens "tegen aan kan leunen" want kont naar binnen kan ook schouders naar buiten zijn en dit kan komen doordat je
te weinig kan begrenzen met je buiten teugel.

Nou succes maar weer.

Dag Evelyn