er vandoor schieten tijdens longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

er vandoor schieten tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:42

Ik ben in het bezit van een negenjarige temperamentvolle haflinger. Mijn haflinger heeft doordat ze weinig beweging krijgt op het moment (vorst, natte bak) erg veel energie over. Ze komt dagelijks enkele uren op de wei, maar door alle modder rennen en spelen ze daar ook minder.
Ze had altijd de neiging om tijdens het moment van op de cirkel gaan (instappen) ervandoor te schieten. Dit kon ik altijd redelijk oplossen door dit gelijk af te straffen en haar te laten stappen. Dit lukt mij nu echter niet meer. Ze gaat er gelijk als een dolle merrie vandoor, compleet met bokken. En dat is natuurlijk best gevaarlijk, ik ben er best handig in geworden en spring gelijk weg.
Na een paar rondjes heb ik haar wel weer in stap, maar normaal instappen krijg ik niet voor elkaar. Iemand tips??

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:45

blijft ze nu wel of niet op de cirkel/volte? of rent ze ér écht vandoor dat jij er zo'n beetje achteraan gesleurd wordt? Longeer je overigens met een halster of gebruik hoofdstel of zo'n ding dat daar speciaal voor gemaakt is waarvan ik de naam zo 1 2 3 niet meer van weet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:49

Touw eraf, in het midden blijven staan en laten lopen. Laat haar maar even helemaal uit haar dak gaan, maar dan wel zonder jou erbij te betrekken (Dan wordt het vaak ook minder leuk want dan besteed jij geen aandacht aan haar). Instappen is op dat moment even niet nodig (als ze in de wei staan en ze schieten er vandoor zijn ze ook niet warm gestapt). Als ze aangeeft dat het klaar is klik je het touw eraan en begin je met stappen en je normale longeer momentje. :)

Je kan ook longeren zonder touw en als ze er vandoor gaat schieten direct voor haar gaan staan (ze loopt echt niet over je heen). Dan geeft ze waarschijnlijk een schrik reactie en rent ze de andere kant op daar houd je haar ook weer tegen :) . Dan wordt het een soort spelletje en uiteindelijk geeft ze op :) dan heeft ze zoiets 'nouhoouuuu nu is MIJN spelletje verpestt!!! ik wilde jou plaageennn!!! jij niet mij!! '. Ben haar dus voor met de lol!

zo doe ik het altijd :) mijn shetje is ook zo een drukte maker aan de longe. Ik bedenk altijd een spel die het meest gunstig is voor mij :D zij wil mij plagen? dan plaag ik haar 10x harder terug. Dan heeft ze door dat het geen zin heeft en gaan we onze lol samen combineren en meestal vind ze het longeren dan erg leuk :j

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:57

Ze blijft wel op de cirkel. Ik hoef er gelukkig niet achteraan te slepen :D Op het moment dat ik met haar de bak in stap en haar op de cirkel wil zetten gebeurt het.
Ik longeer haar in de bak, dus niet in een cirkel en kan haar dus niet echt losgooien.
Oja, ik longeer met een hoofdstel.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:00

Ik longeer ook in een bak, niet in een cirkel.
Je kan het beter met stalhalster doen, dan is erg in iedergeval geen 'getrek' in haar mond.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:09

Dat trekken doet ze toch echt zelf :o
Een frisse haflinger in een grote bak aan de longe met een halster zie ik persoonlijk niet zitten. Ik heb geen zin in waterskieën :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:17

Klinkt inderdaad als een erg leuk spelletje voor haar..
Ik zou in ieder geval het cirkeltje doorbreken.
Het ligt aan hoe je paard is, hoe het op te lossen.
Je zou eerst gewoon rondjes aan de hand in de longeercirkel kunnen gaan lopen, zodat de spanning eraf is.

Je zou ook haar in de cirkel kunnen doen, longe eraf en zelf uit de cirkel gaan.. is niet zoveel lol aan dan natuurlijk.

Je zou ook kunnen kiezen voor 'jij wil rennen, dan zal je rennen'. Als zij stopt met gek doen, haar nog even extra door de laten galopperen in een flink tempo. Dan heb jij uiteindelijk de controle.

Voor m'n eigen paard zou ik voor het tweede kiezen, die vind het dan gelijk niet meer leuk en loopt rustig naar me toe..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:19

vandaar dat ik me afvroeg of je dus met halster of hoofdstel longeerde. Ik heb dat keer op keer geprobeert en ik werd er iedere keer achteraan gesleept (dat was geen waterskieën maar buikglijden :Y) ) tja en ik had geen zin meer in die 'grapjes' dus dan eigen schuld dikke bult krijg je gewoon een hoofdstel om jíj trekt ik niet :)

maar is het dan niet mogelijk om je haflinger in de bak even los te gooien en even laten rond te rennen? Anders kun je 'm aan de longe even een paar rondjes laten gallopperen?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:25

Ik stap haar altijd al aan de hand in, dan is er op zich geen spanning. En is ze ook goed gehoorzaam. Stopt wanneer ik stop, gaat achterwaarts enz.
Ik wil dit spelletje van haar ook doorbreken. Ik heb al geprobeerd om haar continu naar mij toe te laten komen wanneer ze ervandoor gaat. En ook al geprobeerd om haar echt flink door te laten galloperen. En dat werkt ook niet.
Haar los laten in de bak zou kunnen, maar door een schiefel aan de binnenkant van haar been en door haar idiote gedoe ben ik eerlijk gezegd daar wat bang voor geworden.

Def

Re: er vandoor schieten tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:57

Heb je al eens goed gekeken naar wat jezelf doet als je haar begint te longeren.
Het zou heel goed kunnen dat je onbewust zelf spanning opbouwt doordat je al denkt: oh jee, daar gaat ze zo weer..
Niet omdat je bang bent, maar omdat je gewoon gewend bent dat ze dat doet en verwacht.

Je zou eens een heel andere houding kunnen aannemen. Met de rug naar haar toe, helemaal in elkaar gezakt. Eens heel rustig gewoon de andere kant op lopen.

Denk ook aan de plek waar je begint, is die altijd hetzelfde?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:04

Zo'n gevalletje heb ik ook, maar dan in de vrom van een engels volbloed, gaat bijna plat de bochten door dan.
Ook ik moet in de rijbak longeren, maar laat haar meestal eerst maar effe uitrazen, want er is dan toch geen houden aan.
Voorheen probeerde ik het ook door haar dan meteen naar me toe te halen en op een kleine cirkel te laten lopen, hielp allemaal niks, dus bij mij is de enige oplossing, de gelte er effe uit laten rennen en dan serieus aan het werk.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:06

Ik ben er zelfs van overtuigt Def dat het door haar Lichaamstaal komt. Bij mij was dat ook zo. Ik stelde me onzeker op tegenover mijn pony. Een shetlander..... hmm die gaan daar mee spelen net als Hafjes. Schouders recht een strenge uitdrukking op je gezicht als je het zat bent en de pony van je afwijzen. Zorg dat hij jou respecteert en al helemaal jou bevelen.

In zakken heeft geen zin dat is een teken van ontspanning van jou kant en dus niet als oplettend. Jij wil wel oplettend en zeker over komen dus sta daar ook na :) .

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:21

Het heeft wel zin als je zoveel spanning hebt opgebouwd met je houding, heel verkrampt stijf rechtop, om dan in te zakken.
Maar ja, ik kan het vanaf hier niet zien he, dus het is wel een beetje gissen :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:25

gewoon laten gaan, en als die weer gaat stappen.... nee zij wilden rennen dan gaat die ook,
bij mijn paard ook zo gedaan,na een keer of 3 werd die het goed zat!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:41

Vergeet niet dat het ene paard het andere niet is he.
Net als mensen, je kunt ze niet allemaal op dezelfde manier benaderen wil het effect hebben. ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:29

Nee precies onassa, daarom is het altijd zo moeilijk advies te geven vanaf bokt!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:25

Hey Coby,

We kunnen het de volgende keer tijdens de les weleens proberen! Ik denk dat je bij haar het beste heel erg consequent kan zijn. Dus in stap beginnen en doet ze dat niet: onmiddelijk terug naar stap. Gewoon erg streng zijn. Desnoods proberen we eens met dubbele longe, dan hebben we wat meer te zeggen! Succes nog even :-)

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:32

Ik herken dit wel een beetje.

Vanachter je pc is het moeilijk om advies te geven eignlijk. Maar laat me een poging wagen.
Bij mijn haf heb ik het volgende gedaan. Afhankelijk van de situatie zoals weer, maar ook gedrag van je paard als je haar uit de wei haalt heb ik het volgende gedaan.

Laten gek doen effe zodat haar uitlaat klep effe leeg is en dan serieus aan de slag gaan
volkomen negeren
als je wil rennen dan ren je ook maar maar dan zeg ik ook wanneer je mag stoppen

succes!

Nogmaals de manier van reageren is per paard en situatie verschillend en misschien ook nog eens per dag bij je eigen paard verschillend. !!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:36

zo bedoelde ik het dus ook maar jij heb het mooier (uitgewerkt)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 14:02

Dank voor de tips. Ik heb zelf niet het idee dat ik angstig of gespannen ben. Misschien onbewust, dat kan natuurlijk ook.
Ik heb geprobeerd om haar eerst eens lekker te laten vliegen, maar dit schijnt niet te helpen bij haar. Het moment van vliegen wordt dan steeds eerder. Ze begint dan al te stuiteren wanneer ik de lijn op maat maak.
En dat is nu dus een probleem. Ze gebruikt het op de volte zetten, wat een 'normaal' :D paard stappend doet. ( Rustig bij de eigenaar vandaan lopen met behulp van de zweep....) als een soort spelletje. En schiet er gelijk al vandoor. Wat vaak resulteert in een eigenaar die haastig de lijn op lengte moet krijgen, tegelijkertijd een zweep in de handen heeft, en nog eens moet denken om rondzwiepende achterbenen.
Ik ben bang dat ze door heeft dat ik op dat moment niets te vertellen heb.

Hé Lisette. Toevallig zonet nog aan je gedacht! Ik zou in principe vrijdagavond weer kunnen... Maar de week daarop weer niet ivm onderwijsbeurs in Utrecht en school in Meppel. Voor deze dagen voorspellen ze wel veel regen, hoop het niet want dan is de bak zo weer doorweekt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:16

Coby schreef:
En dat is nu dus een probleem. Ze gebruikt het op de volte zetten, wat een 'normaal' :D paard stappend doet. ( Rustig bij de eigenaar vandaan lopen met behulp van de zweep....)

Met behulp van je lichaam/lichaamstaal. arm/hand uitsteken in de richting waar je heen wilt . Geen reactie zweep laten zien, geen reactie rondjes draaien in de lucht met de zweep (gewoon op de hoogte waar je de zweep op hebt als je hem laat zien). nog geen reactie uiteinde van het touw van de zweep tegen haar schouder . Dit heb jij niet nodig omdat jou pony al weg is voordat je, je arm kan strekken. Maar ik wilde het gewoon even zeggen :) . Wel eens aan Parelli gedacht?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:22

Probeer eens gewoon met haar te lopen en haar niet meteen op de cirkel te zetten. Op het moment dzt ze netjes met je meeloopt laat je het longeertouw steeds ietjes langer. Dan ga je haar pas een cirkel laten lopen. Begint ze dan te rennen gewoon gek laten doen. Wil ze dan stoppen dan jaag je haar op en moet ze doen wat jij zegt. Ook al is het maar 2 rondjes.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:03

Marlies, ik snap wat je bedoeld, maar ik vind het persoonlijk zelf wel fijn om met de zweep te werken. Vooral ook voor mijn eigen veiligheid, mocht ze een keer achteruit trappen. Maar bedankt voor het meedenken! Ik heb zelf met parelli gewerkt. En ook les gehad van Eddy. Maar dit was iets waar ik niet achter sta. Sorry...

Cassagranda. Best een goede optie, misschien doorbreek ik daar eens de vicieuze cirkel mee. Ga ik zeker proberen.

Vandaag ging het echter heel goed, ze schoot er eindelijk een keer niet vandoor. Ik heb gewerkt in de andere bak, misschien was die verandering ook goed. Wel continu dribbelen en draven wanneer ik stap vroeg. Ik heb dit geprobeerd op te lossen door continu stap te vragen, en dit te eisen door een kleinere cirkel. Maar het dribbelen ging toch steeds door. Toen het negeren maar eens geprobeerd, en heb bewust niet haar gekeken en haar geen aandacht gegeven. En dat scheen deze keer te helpen!!
Ze vond het eerst een beetje vreemd, maar houdt blijkbaar toch echt van aandacht. Daarna braaf haar rondjes gestapt.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:13

Je zou haar een kaptoom om kunnen doen, daar mee had ik bij mijn paard veel meer controle over hem. Je kan het met bit of zonder bit erbij doen. Dan heb je 2x zoveel controle. Het werkt meer op de neus. Of longeren met bijzetteugels.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:26

Het dribbelen en draven is ook speelsigheid hoor. Dat doet die van mij dus ook. In het begin laat ik haar dat ook doen. Vind ik niet erg. Gewoon blijven staan en er niets van zeggen. Dan houd hij vanzelf op. Het is juist wel goed om haar eens flink te laten draven aan de longeerlijn. De stap die komt vanzelf. Dat heeft bij Cathy ook even geduurd voordat ze daar naar luisterde. Soms nog hoor. Cirkel verkleinen is heel goed. En niet de hele tijd op een cirkel ook. Ik laat haar dus ook op de hoefslag gaan om dan weer naar een cirkel toe te werken. Dus niet de hele tijd rondjes draaien. En aandacht en knuffelen doen we als ze naar het midden mag komen. Onder het longeren praat ik wel met haar als ze het goed doet maar zeg ik een keer nee als ze niet luistert en negeer haar volkomen.

Dus goed gedaan en hou vol.