welke leeftijd beginnen met longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

welke leeftijd beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 16:04

hallo,
wat vinden jullie een goede leeftijd om te beginnen met longeren?
en zit er voor jullie ook nog verschil in wat voor ras het is?
Of dat het bijvoorbeeld een shet of dat het een arabier is? of maakt dat allemaal niks uit?
Ben benieuwd ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:13

Als ik een jaarling zou hebben zou ik pas beginnen met de 3, 3.5. Aangezien ik er toch pas met de 5 op wil ongeacht het ras :) . Tot de 2.5/3 zou ik hem in de opfok zetten en daarna naar huis halen (24/7 buiten) met een kleiner groepje paarden. Beginnen met handmak maken, borstelen, Parelli en grondwerk. Dan met de 3.5 een begin maken met 'over de weg wandelen' en achter de dijk en een begin maken met los longeren, als dat allemaal goed gaat zou ik pas het longeertouw eraan doen. Ik zou wel wat langer wachten, hoe minder de kans dan op (lichaamelijke) schade is. Maar ieder heeft zo zijn eigen mening. Vaak beginnen ze met de 2.5 met longeren maar dat is imo te jong :) .

Het kan ook zijn als ik eenmaal een jonkie heb dat het dan heeel anders loopt. Maar dit is als hoe ik er nu tegenaan kijk :) .

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:17

Die van mij wordt begin april 3 jaar en ik ga straks een keer beginnen met longeren. Als je dit niet te lang en niet tevaak doet kan dat prima op deze leeftijd!

WendyxSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:47

Mijn haflinger wordt in april 2, dan ga ik beginnen met longeren.
Ik vind dat niet te jong, jong geleerd is oud gedaan ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:50

WendyxSenna schreef:

Het is wel slecht voor de gewrichten! Het is een hele belasting voor een (jong) paard hoor! Verkijk je daar niet op..en wat is de toegevoegde waarde om te gaan longeren op 2 jarige leeftijd?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:53

Jong geleerd oud gedaan? Misschien bij mensen ;) Paarden van 2 jaar zijn fysiek nog niet in staat om informatie goed op te slaan. Ook is het voor de spieren en gewrichten niet goed en kun je er een hoop mee kapot maken, dan is het jong geleerd jong gebroken ;) . En dat is zonde van je paard als je na 5 jaar kunt stoppen met rijden omdat zijn botten, spieren en gewichten niet de 'kans' hebben gekregen om zich te ontwikkelen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:58

WendyxSenna schreef:

Dit soort posts maakt dat ik steeds minder negatief tegenover het idee ga staan om mensen een kennistest af te nemen alvorens ze een paard mogen kopen.

Ik wil je aanraden je eens goed te verdiepen in:
a. Het groeiproces van jonge paarden, met name de leeftijd waarop en de volgorde waarin de groeischijven aan de uiteinden van de beenderen zich sluiten.
b. Welke belastingen er op het totale bewegingsapparaat van een paard komen te staan bij het longeren. Niet alleen op het beendergestel, maar juist ook op de spieren en pezen.

Op 2-jarige leeftijd beginnen met longeren resulteert niet in 'jong geleerd, oud gedaan' maar in een paard dat een bovengemiddeld hoog risico loopt om voortijdig last te krijgen van slijtagekwalen: artrose, spat, OCD, hoefkatrolontsteking, peesblesssures en ga zo maar door.

Edit: typo, kleine aanvulling.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 19-01-09 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Re: welke leeftijd beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:59

Ik zou pas gaan longeren vlak voor ik met het inrijden ga beginnen en een paard dus voldoende is ontwikkeld zowel geestelijk als lichamelijk. Longeren is erg belastend voor de gewrichten namelijk.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:00

2 vind ik ook wel erg jong om al aan longeren te beginnen,maar als die bijna 3 is kun je wel heel rustig beginnen denk ik.. En dan gewoon eens 1 á 2 x in de maand om te beginnen,en dan een beetje opbouwen naar 1 x in de week en als hij 3 en een half is kun je het meer opbouwen. Maar ik zou het niet meteen teveel gaan doen en het heel rustig opbouwen bij een jong paard..

esther_lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:21

het ligt er gewoon aan wat je bedoelt met longeren

als je meteen wil vastzetten enz dan is het verkeerd ja met 2 jaar

maar aan een halstertje met lijn kan je makkelijk een keer stap draf en stilstaan oefenen kan niks kwaad als je het maar rustig doet

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:26

Met een jaartje of 3 enkele keren per week.
Niet te zwaar/te lang belasten maar je kunt wel de stemhulpen erop zetten en op die manier de (overtollige) energie eruit gooien

Poowns zijn op die leeftijd nog lang niet uitgegroeit, gelieve daar rekening mee te houden ongeacht het ras! ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:49

Zelf kan ik me goed vinden in het advies van xmarliez.
Al moet ik zeggen dat ik mijn paard met ruim 4 zadelmak heb gemaakt (en puur opstappen, afstappen en maar een paar keer gereden, totdat ik hem overgangen kon laten makken van halt-stap-draf en terug en ondertussen half sturen) en nu staat hij weer grasmaaier te wezen met zijn bijna 3 jarige vriendinnetje. In maart wordt hij 5, dus ga ik hem weer wat oppakken met rijden.

Longeren zou ik ook niet te vroeg doen, sowieso niet voor 3,5.

In dit topic kan je er veel over lezen:
[RT-D] Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?
(Het is een oud topic, dus graag niet op reageren. :) )

In dat topic wordt ook de volgende link genoemd en die is écht heel informatief.
De botten van jonge paarden zijn nog heel zacht, net zoals bij mensen de botten ook steeds harder worden. Op deze site zie je plaatsen en een schema wanneer alle botten hard genoeg zijn geworden (oftewel: de groeiplaten in die botten zijn gesloten).
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:53

Wij zijn begonnen toen hij 2,5
dat is echt geen probleem.
hij is lekker jong en leert het makkelijk aan
dan zijn we puur rustig aan aan het doen hoor .
kennissen van ons hebben nu een 7 jarige staan die zo nog
willen zadelmak maken !
Rond de 2,5 kan je makkelijk beginnen met een beetje longeren
als hij 3 is ga je echt een beetje op en afstappen en erop gaan zitten !

cocochanel schreef:
2 vind ik ook wel erg jong om al aan longeren te beginnen,maar als die bijna 3 is kun je wel heel rustig beginnen denk ik.. En dan gewoon eens 1 á 2 x in de maand om te beginnen,en dan een beetje opbouwen naar 1 x in de week en als hij 3 en een half is kun je het meer opbouwen. Maar ik zou het niet meteen teveel gaan doen en het heel rustig opbouwen bij een jong paard..

Dat is echt zeker weten geen probleem hoor....
1 a 2 x is heel erg weinig bijna elke dag , moet het ..
bij 3,5 moet je er zeker al een beetje op gaan zitten hoor!
alleen ook niet te lang dan heb je alleen maar kans dat hij meer
longfunktie krijg dus heel veel konitie en adem.
veral bij hengsten is dit het geval. zelf zijn wij en stal
en hebben al hele goede paarden uitgebracht en verkocht
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-01-09 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop.

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:48

2,5-jarige longeren kan prima. Je merkt het zelf ook wel aan je paardje, vaak vinden ze het wel leuk om wat te gaan doen. Ligt er natuurlijk ook helemaal aan of ze een beetje goed gegroeid zijn en pas laat rijp zijn. Maar zolang je het rustig aan doet en het voor het paard leuk houdt maakt het niks uit. Alleen wel letten op de bodem, te los is niet zo best voor de pezen etc.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:52

ach ik ken veulens die al gelongeert werden toen ze een jaar oud waren met hoofdstel en zadel.

Dan lijkt 2 jaar me net iets beter(niet goed maar beter!!!) :+
mijn veulie is bijna 3 en binnenkort wordt ze eens een paar keer gelongeert

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:10

We zijn de mijne gaan longeren toen hij 3,5 was. Overigens vind ik 3 jaar niet te jong om wat te stappen en draven aan de longe.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:32

Die van mij wordt in maart 2 en we willen haar rond juni/ juli in de grote bak op de hoefslag balkjes laten lopen aan haar halster. Misschien 1x per week! Echt opbouwen met longeren gaan we pas doen als ze ruim 3.5 is en met haar 4e wordt ze ingereden en komt ze langzaam aan een paar keer in de week onder het zadel! Waarom zou je zo vroeg met alles erop en eraan beginnen? Laat ze lekker groeien en leren waar ze hun 4 benen neerzetten. Ze moeten nog 20 jaar mee!!!!!

macc ('ll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:59

met mijn shet ben ik er op 2.5 jaar mee begonnen!
ze vond het meteen geweldig.
ik zou je aanraden om er niet te vroeg mee te beginnen!
btw; ik heb een vraagje hoe kan je een topic plaatsen?
pb mij, dankjeee.

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:02

Ik heb een fries en een andalusier, en ben op 3 jarige leeftijd langzaamaan begonnen.

metjetarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:26

Een vriendin van mij is met 2,5 al begonnen met het inrijden van haar paard.
Die is nu 4 en rijd L2 dressuur.
Volgensmij is ze daar ook bijna uit.
Ze deed ook mee aan NLkampioenschap.
Ik vind het veel te jong want haar zus heeft op die leeftijd ook haar paard ingereden die is nu 8 of 9 en zijn benen zijn helemaal kapot.
Ik denk dat te vroeg longeren ook niet goed is.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:23