"Aanvallen" tijdens longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

"Aanvallen" tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 16:39

Ik durf nu eigenlijk niet meer zo goed te longeren, omdat mijn paard, Toran, mij elke keer "aanvalt" tijdens het longeren.
Wat hij doet is zijn oren naar achter en naar mij toe komen heel boos, en dat vooral van stap naar draf op beide kanten. Hij heeft gewoon een hoofdstel om en ik heb een longeersingel. Ook heb ik een elastieken hulpteugel eraan, die ik op de meest losse stand heb staan...in de stap gaat het wel heel goed, maar de draf niet. Galop daar waag ik me nog helemaal niet aan omdat hij me dan volgens mij echt gaat aanvallen...
Ik gebruik geen zweep, want dan raak ik helemaal in de knup en ik denk dat Toran het niet zo op prijs stelt als ik de zweep gebruik...Met rijden reageert hij namelijk ook wel boos op de zweep, maar dan sta ik er niet naast :P
Maar wat moet ik doen zodat hij me niet gaat aanvallen? Ik las al iets van dat ik een beetje achter hem moet blijven lopen misschien, dat kan ik wel proberen, maar het is vooral met aandraven dat hij het doet...

sporter

Re: "Aanvallen" tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:43

Zou toch maar eens overwegen een zweep erbij te pakken, en hem ook flink te gebruiken.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:43

Wat doe je op dit moment als het gebeurt?
Longeren met een zweep wil niet zeggen dat je hem ook moet gebruiken, maar kan jeook alleen als hulpmiddel gebruiken. Hij voelt zich baas boven jou, anders zou hij je niet aanvallen. Je moet op dat moment dus echt goed duidelijk maken dat jij zijn baas bent en hij maar te luisteren heeft. Door een lijn of zweep in je handen te nemen, jezelf groot te maken en met flinke stappen op hem aflopen als hij jou 'aanvalt'. Ookal vind je dit eng, hij moet merken dat jij je niet af laat schrikken door dat gedrag.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:06

Ik snap wel dat de zweep als hulpmiddel gebruikt kan worden, maar ik vind het gewoon te veel gedoe :P Daarom gebruik ik hem niet.
Je hebt wel gelijk Phynix dat ik hem moet laten weten dat ik dat gedrag niet accepteer en dat ik de baas ben, alleen moet ik dan wel de moed ervoor hebben om het ook echt te doen. Ik ga het wel uitproberen volgende keer als ik ga longeren!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:37

Mijn pony had er ook altijd last van! ;(
het is heel vervelend..
maar heb je vaker een pony gelongeerd?
ging het toen wel goed?
want het kan ook aan jezelf liggen namelijk!
Is het paard van je nieuw, of heb je hem al
langer?
want het kan ook zo zijn dat als je het paard nieuw
hebt, dat er iets is mis gegaan bij het vorige baasje.

en anders kan het ;;
- sorry dat ik het zeg hoor maar ik bedoel het als tip:+ -
het kan een xtje bij jezelf fout gegaan zijn met longeren.
misschien te proberen bij iemand anders die hier ervaring heeft
met longeren.

( en trouwends het is wetenschappelijk bewezen dat;;
hengsten en ruinen beter met mannen kunnen werken, dan bij vrouwen.
dit komt door dat mannen andere moteriek hebben door vrouwen.
ik heb het een xtje ergens gelezen.. )

het helpt trouwends ook om rustig aan weer op nieuw
op te bouwen! eerst stappen, is het braaf en rustig belonen!
niet straffen enzo wat ik denk dat je ook niet doet, omdat je
ook geen zweep gebruikt. gewoon belonen! dikke knuffel of een snoepje
of wat dan ook, dan weet het paard dat ie braaf is geweest!
zo doe je dat ook met de draf, niet slaan of wat dan ook, het
wordt alleen maar erger! gewoon het verkeerde gedrag negeren.
en als het een paar x raar heeft gedaan enzo en daarna weer rustig.
geef hem geen beloning! het moet volledig braaf zijn.
en houd het kort, probeer elke dag weer opnieuw ik denk dat dit wel
een goeie methode is :+

Maar vergeet natuurlijk niet dat jij de baas bent!!!
dit is echt het aller bellangrijkste!!

ooh ja en een paard voelt als je bang of wat dan ook bent!
het kan daar ook raar meedoen! ( netzo als bij rijden )
vraag anders gewoon een xtje iemand anders die ervaring met
longeren of met die problemen heeft!

en je kunt ook het eind van het longeer touw gebruiken als zweep, doe ik altijd :+

ooh ja en gekleurde longeer touwen met velle kleurtjes kunnen paarden ook raar
op reageren! ;)

hier nog iets voor de zweep als het paard er bang voor kan zijn :
loop met de zweer naar het paard toe!
laat iemand anders het paard vast houden of vastzetten!
doet het paard rustig?
belonen natuurlijk ;)
gewoon een aaitje of zo.
je gaat rustig met de zweep over het paard heen ..
niet slaan ofzo gewoon meer aaien..
is het rustig .. ? dan kun je er mee te werk gaan!

Let op! JIJ blijft altijd de baas!!

dat van mij geld alleen als een paard bang is..
daar kan die van aanvallen ;)
maar niet gebruiken als het niet zo is :+
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-01-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Edit-knop.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:41

Mijn pony heeft dat ook.
Ik ga an alltijd op m´n tenen staan zodat ik groter lijk.
Maar bij mij loopt ze in staap geen stap naar voren als ik mijn hand dan uitsteek en stap zeg word ze boos en komt op me af met oren in de nek.
Ik weet het ook niet meer

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:42

Dit lijkt puur een kwestie van dominantie. Zelf zorgen dat je de leider bent (lichaamstaal, positie tov je paard bij training en daarbij is het soms al genoeg om een zweep in de hand te hebben (niet eens te gebruiken maar om jouw positie over te brengen)). Volg eens een training paardentaal of freestyle...kun je zeer veel van leren. Dit vraagt doordachte en paardvriendelijke aanpak anders wordt het misschien zelfs gevaarlijk voor jou zelf. Blijf niet tobben en schakel hulp van een goed instructeur in. Haal de hulpteugels eens weg en begin eens met wat meer ontspannen longeren? Wie weet....een paard doet niet voor niets zo...zoek de sleutel bij jezelf.

Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:47

___Sanne schreef:
Ik snap wel dat de zweep als hulpmiddel gebruikt kan worden, maar ik vind het gewoon te veel gedoe :P Daarom gebruik ik hem niet.
Je hebt wel gelijk Phynix dat ik hem moet laten weten dat ik dat gedrag niet accepteer en dat ik de baas ben, alleen moet ik dan wel de moed ervoor hebben om het ook echt te doen. Ik ga het wel uitproberen volgende keer als ik ga longeren!

Leer dan eerst eens goed met zweep longeren, bijvoorbeeld met een brave pony.
Dan sta je wat zekerder in je schoenen, en je word handiger.

Voor goed longeren is een zweep best belangrijk. Sommigen kunnen het met enkel hun arm, maar een zweep is een verlenging van je arm. Je kunt zo duidelijker aangeven wat je van je paard verlangt. Is prettiger voor beide partijen, tenzij je gewoon erg goed op elkaar ingespeeld bent.

Probeer je paard tijdens het longeren voorwaarts en aan het werk te houden. Zorg dat je 'm gevangen houd in het driehoekje tussen je arm die de lijn vasthoud en je arm die de zweep vasthoud.

Komt hij toch op je af, dan mag je een fikse lel uitdelen.
Denk je dat dat het alleen maar erger maakt, en dat hij je dan echt aanvalt, probeer dan eens grondwerk. Doe een cursus ofzo, zodat de onderlinge verhoudingen weer kloppen.
Sucses!

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:56

Ik heb er hier ook een op stal staan.
Maar bij hem is het gewoon, omdat ie er geen zin in heb.
Ik moet er echt met mijn hoofd bij blijven.
En als ie mij aanvalt. Dan ben ik sneller dan hem.

Ik longeer hem strak.. Hoofd vast zodat ie moeilijk omhoog komt. En als ie op mijn af komt krijgt ie minimaal een harde klap met de zweep, want ik ben daar niet van gedient. Ik heb er namelijk al 4 keer onder gelegen. En een 5de keer gaat niet gebeuren.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:39

Als een paard je meerder ekeren aanvalt zou ik niet alleen kijken naar het communicatiegedeelte (dominantie), maar ook of er fysiek mischien iets niet in orde is. Zelf heb ik een paardje wat altijd slecht op de volte wou en ook soms ging steigerde als ze moest van mij, achteraf bleek ze een probleem te hebben met haar rug dus er was ook een fysiek probleem.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:44

Mijn pony doet dit ook! Ik heb haar een tijdje terug al een keer gestraft ervoor maar lijkt niets uit te maken... Ik heb haar 1,5 maand dus het zal vast zo zijn dat ze me aan het uitproberen is! Maar ik ben idd ook een beetje bang om haar te longeren... Tijdens het rijden probeerd ze me ook wel uit maar niet gemeen.. Meer door langzamer te gaan lopen ofzo.. Maar ik hou het hier wel in de gaten misschien dat er ook een oplossong voor mij bij zit! :P

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:52

Als je zoiets zelf niet durft op te lossen, vraag dan iemand om mee te helpen die het wel durft. Hoe langer je wacht en het toelaat, hoe dominanter je paard wordt.

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:06

Ik denk dat, zoals al eerder is aangeraden, het verstandig is om eerst het longeren onder de knie te krijgen, mèt zweep. Als dat eenmaal goed gaat ga dan samen met een kundig iemand aan de slag met je paard. En bedenk vooral, een paard is heel veel sterker dan jij bent, dus als je jezelf moet redden (bv hij komt op je af gestormt) bescherm op dat moment jezelf, hij is dan niet zielig!

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:02

Ik zou gaan longeren met dubbele lijnen, zo geef je hem wat meer uitdaging en heb je zelf de mogelijkheid om hem te sturen mocht hij je aanvallen!
Succes

metjetarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:18

Misschien kun je eens natural horsemanship proberen.
Bij een vorm daar van heeft het paard geen hoofdstel of halster om en sta je met hem in een longeerring.
Je moet dan met een touw draaien naar zijn achterhand zodat hij harder gaat en je hand omhoog doen en in een circel iets voor hem lopen zodat hij langzamer gaat.
Je moet steeds in een soort circel lopen met je paard mee en dat is jou territorium.
Als hij op je af komt jaag je hem weg en laat je hem weer rond je lopen.
Wanneer hij zijn hoofd laat hangen, zijn lippen gaat bewegen en zijn binneste oor naar jou draait.
Kun je jezelf omdraaien en dan is het de bedoeling dat hij naar je toe komt.
(rustig niet aanvallend :P)
Zo kun je het vertrouwen met je paard opbouwen.
Ik weet niet meer hoe deze vorm van horsemanship heet.
Maar het is wel een heel bijzonder gevoel voor jezelf en ik denk ook voor het paard. :j

metjetarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:21

botjes schreef:
Ik denk dat, zoals al eerder is aangeraden, het verstandig is om eerst het longeren onder de knie te krijgen, mèt zweep. Als dat eenmaal goed gaat ga dan samen met een kundig iemand aan de slag met je paard. En bedenk vooral, een paard is heel veel sterker dan jij bent, dus als je jezelf moet redden (bv hij komt op je af gestormt) bescherm op dat moment jezelf, hij is dan niet zielig!

Ben ik met je eens.
Mijn instructrice longeerde een x een paard en toen wou ze weer stoppen dus liep ze met het paard naar de bakrand.
Toen beet de pony in haar hand en liep niet meer los.
Met haar andere hand had ze dat paard was dus toen kon ze niks doen.
Toen beet ze in de lip van die pony en toen liet hij eindelijk los.
Ze had wel een vieze wond maar beschermde iniedereval zichzelf. :}

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:30

Herkenbaar..
Wat ik heb gedaan is buiten de longeercirkel gaan staan en met de zweep achter d'r aan zwaaien. Wanneer het goed gaat er snel in en die zweep er achter aan houden. Wanneer het mis gaat weer uit de cirkel en weer d'r achter aan zwaaien. En daarbij ook heeel goed je stem gebruiken! En zodra ze ook maar 2 meter goed d'r best doet meteen belonen met je stem, gewoon heel erg overdrijven (zowel met belonen als straffen op het begin).
Beetje bij beetje ging het bij mij beter en op dit moment hoef ik alleen 'uh' te zeggen wanneer ze iets verkeerds doet en ze herstelt zich. Ze luistert naar stap, draf, galop en om. Ik weet natuurlijk niet of het zo bij jouw gaat werken en er is wel een beetje lef voor nodig want je moet echt constant op blijven letten. Bij mij heeft deze manier iig goed gewerkt!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:49

Ik zou een aantal longeerlessen nemen. Misschien dat je iemand in je buurt kent die veel ervaring heeft met longeren en loswerken? Misschien heb je onbewust een verkeerde houding en geef je tegenstrijdige signalen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:24

Ik zou toch maar de zweep erbij pakken en hem even goed doorpakken. Is hij nou helemaal gek geworden! :n
Jij bent onderdanig aan je paard, dat is toch wel een serieus probleem. Longeer hem anders zonder longeerlijn als daar de mogenlijkheid voor is en pak dan die zweep er eens bij. Een aanvallend paard is niet normaal, wat heb je straks liever ? Een paar tanden in je nek (want zo kan het escaleren!) of een paardje dat een beetje boos reageert?

Makkertje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:11

Mijn paard deed dit vroeger ook,
maar hij kwam alleen met steigerend met zwaaiende voorbenen
naar je toe.
Toen kreeg ik de instructie op met het achterkant van je longeerzweep
om op zijn neus te tikken(niet heel erg hard)
maar omdat dit het gevoeligste plekje is weet hij als hij
dat nog een keer doet dat het wee zeer gaat doen
hij is het gelukkig snel afgeleerd.

probeer het eens bij jou paardje om te kijken of het werkt

succes

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:14

Ik ken het.
Je paard is daarmee dominanter dan jou, terwijl het andersom moet.
Doet ie het alleen met een lijn of ook los?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:16

Uitermate vervelend dit maar dit kan een medische oorzaak hebben. Bij ons op stal hebben we een paard met hetzelfde probleem; valt aan bij de overgang van draf naar galop. Dit doet hij uit verzet vanwege de rug.

Doet je paard het ook als je hem geheel los longeert? Dus niet aan de bijzet? Doet je paard ook met rijden vervelend tijdens overgangen?

Uiteraard zou ik hem, wanneer er geen sprake is van een medische oorzaak, flink aanpakken. In dat geval neemt hij namelijk een loopje met je.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 11:53

Mijn probleem is opgelost!
Ik heb vorige week gelongeerd, en het ging nu prima :D
In het begin zat ik nog een beetje te klooien, en toen ging hij wel bozig doen. Toen dacht ik, gewoon even doorzetten en streng doen! Dat heb ik dus gedaan, en ik heb hem elke keer als hij in mijn cirkel kwam naar buiten geduwd door hem te "porren" tegen zijn schouder met de zweep. Als hij moest doorlopen legde ik de zweep weer naar achteren enzovoort. Dit is dus de oplossing voor mij! Gewoon zweep erbij en duidelijk zijn!
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-02-09 00:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Boldcode zo goed als helemaal verwijderd. Graag niet gebruiken voor hele berichten, maar alleen om zinnen/zinsdelen te accentueren.

Evydepevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:26

Als eerder gezegd lijkt het idd dominantie, ze zou misschien ook nog kunnen overwegen om eerst met een rijzweepje te beginnen als je zo'n lange zweep wat ingewikkeld vindt. En misschien moet je 'm juist wat strakker bijzetten zodat hij echt aan het werk moet en geen tijd heeft om zich met jou te bemoeien. Succes!

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:19

@metjetarina:

Dit word ook wel een join-up genoemd ;)
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.