Ik ben een grote fan van longeren en zie het als heel goede extra qua trainen.
Ik werk momenteel met een vrij onervaren merrie. Op het bit reageert ze soms heftig aan de longe, zeker bij de galop durft ze wel eens met de voorbenen slaan naar het bit. Dit betert naarmate we het longeren meer oppakken, maar ik blijf de indruk hebben dat het bit voor haar soms te scherp is. (madam is mss ook rap beledigd
)Ik overweeg iig volledige bitloos trainen, indien dat kan voor de eigenaresse.
Sinds kort heb ik een kaptoom gekocht. Ik heb hiermee gelongeerd na lang stilstaan en het ging super. Ze reageert op hele lichte druk, zonder enig teken van belediging of niet begrijpen of verzet. Ik heb dus het gevoel dat ze het kaptoom een heel duidelijk doch eerlijk hulpmiddel vindt.
Alleen het schuift naar binnen. Het is een kaptoom met 2 riemen en geen 3.
Ik heb geprobeerd de bijzets er op het verste gaatje aan te hangen, maar die waren te kort doordat het toch nog een stukje verder is naar de bovenkant van de neus dan naar het bit. Kortom: paard liep opgekropt en niet prettig. Dat hebben we dus maar snel afgeschaft nu.
Wat kan ik nu best doen tegen een schuivend kaptoom? Het past verder prima, dus ik denk niet dat het aan het kaptoom ligt?
Mss touwtjes?