Lange lijnen vraagje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Lange lijnen vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:28

Hallo Bokkers,

Vandaag ben ik met Silence begonnen met werken aan de lange lijnen.
Hij pakte het goed op en ook ik vond het erg leuk.

Ik had alleen een beetje ruzie met de buitenteugel.
Ik liep dus ten hoogte van zijn heup en met de binnenteugel ging alles goed.

Alleen nu wist ik dus niet of ik de buitenteugel over zijn rug moet laten lopen of achter hem langs.

Wat is het beste?

Alvas bedankt.

IngLio

Re: Lange lijnen vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:47

als je de buitenteugel achter zijn achterbenen langs laat lopen, dan kun je zijn buitenkant beter begrenzen... bijvoorbeeld ter voorkoming dat hij met zijn bips naar buiten zwaait als je de volte wat kleiner maakt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 17:41

Bedankt, kan ik zeker wat mee.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:23

hey Silence!

Ik werk met Zingaro ook met dubbele lijnen (gisteren voor 't eerst in maanden nog eens gedaan).
Hij reageert er goed op en heeft veel meer vertrouwen in mij dan wanneer ik in 't zadel zit.
Om op je vraag te antwoorden: ik doe ze ook achter z'n bibs, eerst door het laagste ringetje van de longeersingel en dan achterdoor.

succes ermee!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:29

stipje ik wil ook gaan beginnen met lange lijnen

wat doe je dan bij een paard dat gaat bokken
als je de lijnen achterlangs zijn kont laat gaan ?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:31

Onley, de lijn goed strak houden (maar niet zo dat er ontzettend veel druk op de buitenteugel staat en je hem buitenom gaat trekken) maar er voor zorgen dat de lijn niet te lang wordt en hij niet verstrikt kan raken tijdens het bokken.

Ook ik doe hem achter zijn kont langs.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:32

onley, dan ga je te snel met de lijn achter zijn kont langs, betekend dat hij er nog niet aan toe is.
dat is ook de reden dat je in het begin de lijn nog niet achter zijn kont lans doet

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:33

de eerste keer gewoon laten gaan.. het is meestal een schrikreactie. Na een paar rondjes is het meestal wel over..
Die van mij vond het ook doodeng zodra je hem achter z'n kont deed, maar nu blijft hij op z'n gemakje staan en stapt rustig weg.. Niet tegen gaan houden laat hem maar even lopen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:34

Splash_ schreef:
Onley, de lijn goed strak houden (maar niet zo dat er ontzettend veel druk op de buitenteugel staat en je hem buitenom gaat trekken) maar er voor zorgen dat de lijn niet te lang wordt en hij niet verstrikt kan raken tijdens het bokken.

Ook ik doe hem achter zijn kont langs.

oke dan ik zal het eens gaan proberen

en dan nog een klein dingetje
hij neemt de linkerteugel totaal niet aan
en hangt er ook in, rechtsom doet die dit niet trouwens

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:35

siskeh schreef:
onley, dan ga je te snel met de lijn achter zijn kont langs, betekend dat hij er nog niet aan toe is.
dat is ook de reden dat je in het begin de lijn nog niet achter zijn kont lans doet

de eerste x kreeg ik een flinke boksessie en het gezijk dat die zich omdraaide

daarna heb ik de lijnen dus gewoon over de rug laten gaan en toen was het ook goed

@ silence sorry dat ik me er zo inmeng ik wilde toevallig vandaag een gelijk waardig topic openen

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:38

dat had die van mij dus ook precies hetzelfde, maar je moet dan gewoon door gaan. Het is een angstreactie.. wantjaa zou jij het leuk vinden als je een lijn achter je kont heb hangen :P die er normaal niet zit..
Je moet hem gewoon doorlaten lopen heel vaak heb je dan ook de lijn te kort. Veel paarden gaan dan ook in verzet door te bokken als je je buitenlijn te strak neemt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:54

DinaxUllie schreef:
dat had die van mij dus ook precies hetzelfde, maar je moet dan gewoon door gaan. Het is een angstreactie.. wantjaa zou jij het leuk vinden als je een lijn achter je kont heb hangen :P die er normaal niet zit..
Je moet hem gewoon doorlaten lopen heel vaak heb je dan ook de lijn te kort. Veel paarden gaan dan ook in verzet door te bokken als je je buitenlijn te strak neemt

het is bij hem wel iets meer als een angst reactie :+
het is de liefste niet :Y)

de buitenlijn hing op een los contact teugeltje
en alsnog een boksessie met gelijk een omdraai reactie
x op x

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:58

ik heb mijn verzorg-shet-hengst al vrij snel een hoofdstlletje om/in gedaan en ben ik begonnen, eerst naast de schouder, ga nu naar achteren, ik laat de teugels over zijn rug lopen, tis wel zo dat je dan slechter kan begrenzen, maar hij ziet me echt als leider, hij reargeert meer op me lichaamstaal (bijv. kleine volte) dan dat ik hem om moet trekken voor een volte, dat is erg fijn en ook aan te raden!

xx

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:58

Ik heb vandaag ook weer eens met de lange lijnen gewerkt. Gaat prima, lijnen door ringetjes aan de zijkant (niet boven!) van een longeersingel gehaald. Je moet zorgen dat de lijnen niet over de rug heenkomen, als ze dan omdraaien draaien ze zich vast en ben je ze kwijt. Dus altijd achter de kont langs, zorgen dat de teugel boven de hak blijft hangen. Ze wennen hier vanzelf wel aan. En als er iets gebeurt altijd de binnenteugel vasthouden, zodat je het paard naar je toe trekt. Anders heb je ineens een kont voor je neus als je aan de buitenteugel zou trekken. Beetje gevaarlijk soms;) De buitenteugel kun je dan best loslaten, als je de binnenteugel maar vasthoudt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 20:58

Bedankt.

Wat gebruiken jullie als lange lijn?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:48

Ik doe de buitenteugel over het paards zijn rug lopen. Dit vind ik zelf erg fijn werken, Maar dat kan natuurlijk voor iedereen verschillen. Ik werk zonder singel.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:03

Ik heb ook de buitenteugel over de rug heen lopen. Met wijken leg ik namelijk de teugel tegen z'n kont aan zodat hij weet dat hij 'om' moet.

M'n teugels zijn van de Decathlon uit Frankrijk. Er zijn een heleboel die een slof gebruiken als teugels. Of 2 van die soft-griplijnen aan elkaar naaien ;)

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:58

Ik doe de buitenteugel om te beginnen over zijn rug, zo kan hij rustig aan het idee wennen, lukt alles wat beter kun je rustig je teugel laten zakken, zo kun je je pony wat beter begrenzen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:36

Bedankt voor alle tips.
Heb vandaag een les gehad in longeren met dubbele lijnen en lange lijnen werk.
Ben dus een heel stuk verder op de hoogte.