Senior en vrijheidsdressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nastik

Senior en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:21

Ik heb een tijdje terug de beslissing genomen om te stoppen met het berijden van mijn Senior-paard. Hij is 20, wordt dit jaar 21 en heeft zijn sporen ruimschoots verdiend.

Omdat mijn paard wel een heel trots paard is, wil ik hem graag in beweging houden en uitdaging blijven bieden, maar niet meer onder het zadel. De reden hiervoor is artrose in zijn been en het feit dat ik merk dat o.a. galop op dit been hem moeite kost. Ook de frustratie van het "niet meer kunnen" is met regelmaat van hem af te lezen. We deden vrij vaak nog een sprongetje aan de longeerlijn, maar ook dit lijkt me geen goed idee meer i.v.m. zijn artrose. Ook lijkt het mij wel gezond om zijn conditie op peil te houden.

Ik wil wel vrijheidsdressuur of wat grond werk met hem gaan doen. Zijn hier cursussen voor of bijv. mensen die training op maat geven en mij dit kunnen leren?

Wat doen jullie aan oefeningen met een senior/oud paard en zijn er mensen die hun ervaring met mij willen delen?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:12

Vrijheidsdressuur is zeker te doen voor een senior. Je moet natuurlijk wel rekening houden met de beperkingen van je paard, maar dat geld bij elk discipline :). Mijn paard heb ik inmiddels ook al een flinke tijd niet kunnen rijden, ( Het is nog wel een jong beestje ) maar toch is ze in vorm omdat we elke dag ongeveer een uurtje bezig zijn met vrijheidsdressuur. Ik zou er zo weer op kunnen stappen :) ! Ook probeer ik zo veel mogelijk te wandelen, is ook goed voor mijn conditie! :D

Amable hier op bokt geeft vrijheidsdressuur lessen. :)

JustMeKV

Re: Senior en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:35

Je kan idd nog prima aan vrijheidsdressuur gaan doen met je paardje..Goed kijken en luisteren naar wat hij nog aankan.. dan komt het zeker in orde.

Ikzelf geef ook Vrijheidsdressuur lessen maar ben van België dus een eindje uit de buurt om je te kunnen helpen..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:31

Ik geef inderdaad VD les en dat is absoluut leuk om met je oudje te doen. Maar ik zou als ik jou was ook eens kijken wat je met onbelast werk nog kan. Wellicht is lange teugel werk ook leuk om te doen, en dan vooral in stap.

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:00

Is de monty roberts manier wat voor je? Join up e.d.?
Dan moet je zijn bij annemarie vd toorn!