Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Haar achterbenen zijn veel soepeler! Ook hadden mijn paard (en ik) veel moeite met de rechterzijde. Sinds we zijn begonnen met vrijheidsdressuur gaat dat allemaal veel makkelijker. We voelen elkaar ook beter aan, geen negatieve ervaringen dus. Juist positieve ! 

". Door zulke verhalen krijgt vrijheidsdressuur een slechte naam. Mensen snappen niet dat als je met al je macht aan een been zit te rukken dat het paard wel eens een blessure op kan lopen.
!. Ik heb ook een hele mooie clicker met een hondepootje erop
.
). Als ze te snel op mijn hand afkomen krijgen ze een tik op de neus, dat doen ze 1 á 2 keer. Maar als ze eenmaal snappen dat ze gewoon rustig moeten eten en moeten respecteren dat JIJ de beloning uitdeeld is er niets meer aan de hand. Wel consequent er in blijven !
Probeer ook een beetje afwisseling te houden in je beloningen. Soms vraag ik aan mijn moeder of die nog oude boterhammetjes heeft liggen, of ik snij eens een wortel in stukjes, pavo koeken vinden ze ook vaak heel lekker.
Vaak zijn er dingetjes die je paard écht lekker vind, probeer dat uit te vogelen. Voor de een is dit een stukje boterham, voor de ander misschien een beetje müsli.