Waarom touwhalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Waarom touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 03:27

Een kennis van mij is heel leuk bezig met VD met haar twee paardjes OK dan! Gewoon met een stalhalster en eventueel een touwtje. Nou vroeg ik me af: de eigenaar van een paardje dat ik vorig jaar heb bijgereden vond dat ik voor loswerken/VD een halstertouw moest gebruiken. Kan iemand me vertellen wat het nut daarvan is? Die halstertouwen zie ik namelijk wel vaker, bij zowel VD als NH. Zou het kunnen dat NH'ers met VD zijn begonnen en dat het daardoor "gewoonte" is geworden om een touwhalster te gebruiken? Is het een modegril? Of heeft het ook echt nut? Het lijkt me niet zo fijn voor het paard, dat touw snijdt toch eerder dan een gewoon stalhalster?

Misschien is het wel een hele domme vraag Bloos Maar maak me dan maar slimmer met een goed onderbouwd antwoord Vork Tong uitsteken

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:44

Een touwhalster verdeeld de druk, de touwhalsters zijn bedacht door Pat Parelli (NHMS). Het is geen 'must' bij VD. Bij Parelli is het wel heel makkelijk, een touwhalster snijd niet, als je hem goed gebruikt, en gebruikt waarvoor hij bedoeld is :) . Ik vind het erg fijn en gebruik het bij alles, behalve als ze vast moeten staan. Als ik ga wandelen krijgen ze hem om, bij Parelli, bij Fietsen, bij Spelen en ook bij VD :j , bij VD heeft het de zelfde werking als een stalhalster aangezien je bij VD niet met 'druk' werkt. Bij mij hebben ze hem vaak om omdat ik eerst Parelli doe en daarna VD of eerst VD en daarna Parelli oid. Dan houd ik hem gewoon om. :)

Ik hoop dat ik je zo wat duidelijkheid heb gegeven.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:34

oke, dat snap ik
maar wat ik maar niet gevonden krijg, is of zo'n touwhalster vaste knopen heeft.
ik bedoel, als er dan druk op komt te staan, blijven die knopen op hun plaats, of krijg je dan een soort van slipkettingeffect?
sorry, ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren :o
Ik zit er al een poosje over te denken om een touwhalster aan te schaffen, niet voor het rijden, maar gewoon voor vrijheidsdressuur en met wandelen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:42

nee de knopen blijven waar ze zitten, hoogstens word de knoop waarmee je het halster aandoet losser ( Opzij )
Het halster is zeker wel een instrument dat harder inwerkt als een gewoon halster omdat de touwtjes dunner zijn . Ik raad je aan om ,als het mogelijk is, een gewoon halstertje te gebruiken.
Als je paard geen speciale behandeling of training nodig heeft heb je dit niet nodig.
ik heb het nodig bij een merrie die is heel erg sterk en aan een gewoon halster kan ik haar niet onder controle houden

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:00

we hebben sinds kort een haflinger, superbraaf beestje, maar soms een beetje eigenwijs. Met wandelen buiten (zitten mijn kids er zonder zadel op) dan wil ze nog wel eens vergeten dat ze netjes naast me moet lopen en niet tegen me aan mag duwen.
Laatst maar het hoofdstel met bit ingedaan, ging iets beter dan met een gewoon halster.
Ja, ik weet dat het een kwestie van opvoeding is, en daar word aan gewerkt. :o ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 16:16

Oei, was m'n eigen topic een beetje uit het oog verloren :o Mijn paardje komt als het goed is binnenkort deze kant op, ik ga gewoon lekker prutsen met 'm met een gewoon stalhalstertje ;) Bedankt voor alle info!