gevolg van longeren op bevroren bodem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joepiejee

gevolg van longeren op bevroren bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:53

Waar in het lichaam kan een paard last krijgen van het longeren op een bevroren ondergrond? Ik heb mijn paard deze week noodgedwongen alleen kunnen longeren (steeds een half uur, bijgezet) en niet kunnen rijden. Keer of 4 gedaan in totaal op die harde bodem. Maar nu had ik vandaag het idee dat ze niet heel regelmatig liep, niet heel duidelijk maar wel een beetje in het begin vooral. Waar in haar lijf kan ze nu pijn hebben? Zou het in de schouders kunnen zijn of zijn de pezen nu overbelast? Na 5 minuten doordraven was het over trouwens.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:20

in zo'n keiharde bevroren bak ga je toch niet longeren :n

onley

Re: gevolg van longeren op bevroren bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:23

dat is super slecht hoor zowel voor de pezen als voor de spieren
vooral als je ook nog bijzet en haar in houding dwingt

zo kan ze toch niet op haar gemak lopen
laat staan goed haar balans vinden

en dan gek vinden dat ze onregelmatig loopt

had het beest gewoon laten staan

dit duurt nu zeker 3 dagen voordat ze van die spierpijn af is
dus rustig aan met die hap
is het dan zo belangrijk dat ze moet lopen ze had er meer baat bij gehad als je haar dat half uurtje even had los gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:43

Longeren op een harde bodem is idd niet echt bevorderend...
Was de bodem wel helemaal mooi vlak?
Anders heb je ook nog kans op nare hoefkneuzingen/zweren :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:48

Op zo'n harde grond heeft het paard al veel moeite om zelf zijn evenwicht te bewaren en zijn voeten goed neer te zetten. Ga je hem dan ook nog in een houding dwingen dan is het vragen om problemen. In het vervolg lekker even losgooien, kan hij zelf zijn grenzen zoeken en stoppen als ie het genoeg vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:49

Bij longeren op een bodem die totaal niet mee veert kun je reacties verwachten in het hele lichaam. Helemaal met bijzet en helemaal op een ongelijke grond.

Ze wordt in een houding gedwongen en kan met haar benen niet lekker lopen, daar komt bij dat met longeren er op een krappe volte wordt gelopen. Paarden kunnen zich in hun lijf gaan vast zetten wat zich kan uiten in spierpijn en blokkades. Even eens is het niet bevordelijk voor de pezen en gewrichten. Bij een ongelijke bak komt daar hoefkneuzingen nog eens bij op.

Goed in de gate houden, niet mee aan de slag gaan anders dan eventueel licht los werken (aan de hand of onder het zadel.) Mist je zeker weet dat ze haar lijf niet meer vast zet, en de hoeven en pezen niet beschadicht zijn.

Volgende keer gewoon noet doen dus :)

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 13:53

Wat een agressieve antwoorden, tjemig, iedereen kan bij twijfel toch wel eens een misstap maken. :) :)

Ik had toch voor longeren gekozen omdat mijn paard op het moment in superconditie is en ze haar energie niet kwijt kan als ik haar niet een paar x per week lekker train. In de harde (maar wel vlakke) paddock gaat ze niet een rondje galoperen uit zichzelf.

Onley: mijn paard staat gewoon enkele uren buiten hoor in de winter. :)* :)

Nadere info: Bodem was 100% vlak en bovenste 5 cm was mul. Bodem bestaat uit verende snippers met zand. Je zou hier in theorie altijd (ook met vorst) in moeten kunnen longeren. Dit heeft iedereen op stal dan ook gewoon gedaan, zeker omdat de bovenste laag mul was.

Onley en Judith, bedankt voor jullie antwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:39

In dat geval zou het aardig mee vallen wat betreft eventueele schade aangezien de bak vlak is geweest en er toch deels mee vering was. Het zou kunnen dat ze als nog anders heeft gelopen dan normaal en daardoor spierpijn heeft gekregen. Of bijv. last van de kou kreeg en daardoor haar rug vast zette.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:46

Met dat laatste heb je inderdaad ook een punt, al heb ik wel een zweetdeken gebruikt met in- en uitstappen. Gelukkig was er vandaag, na een dag vrij niets afwijkends meer te zien in de beweging. Maar longeren als de bodem zo hard is doe ik maar niet meer, te risicovol.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:35

Daarin ga je sowieso niet longeren.
Denk oa aan peesblessures ed. :\

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:39

mijne ging direct haar rug vastzetten op het harde en liep als op eieren,
terwijl mijn bak haast niet bevroren leek,
maar eronder was die dat dus wel!

doe ik dus ook nooit meer

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:45

ik zou de volgende keer gewoon, indien mogelijk natuurlijk, een stap/draf ritje over de weg maken! Krijgt je paardje toch beweging en een frisse neus. Heb ik ook gedaan in de vorstperiode.

Zonder bijzet natuurlijk, paard moet zelf altijd zijn eigen balans en houding kunnen zoeken...Bijzetten vind ik zelf not done. (maar dat is mijn mening)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:47

Als de bovenlaag mul is, zou ik gewoon longeren, maar niet bijzetten. Het gaat in dat geval puur om de beweging, als je gaat bijzetten zet je ze extra aan het werk.

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:03

ik zou m'n paard nieteens 1 voet in de bak laten zetten.
ik zou gewoon met de paard aan de hand lopen op het erf.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:51

Ik snap niet dat iedereen zo moeilijk reageert, mijnmening is dat je best je paard kunt longeren op een hardere bodem, heb ik ook gewoon gedaan, ik zet ze dan alleen niet bij, omdat ze meer moeite hebben met hun evenwicht.
Wat jou paardje betreft, ze zal zich wel verstapt hebben, dus doe een paar dagen rustig aan, veel stappen, moet ze snel opknappen, anders toch maar even naar laten kijken

esther_lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:41

ik heb zelf ook een paar keer laten stappen in het longeerbakje en stukjes laten draven.. het bakje was wel recht

hoop dat het snel weer over gaat
:) succes

Maxiime123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:48

Als ik jou nu was zou ik maar ff stoppen met dat longeren,,
Laat haar lekker staan en elke dag een kwartiertje stappen, tot ze niet meer stijf is;)

enne pas weer verder longeren als de grond weer ondooit is hea;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:54

tuurlijk kun je het risico nemen door te gaan longeren op bevroren bodem. maar dan neem je ook echt een risico hoor. gisteren was de overbuurvrouw met haar paard hier. ( wij hebben een binnenbak) ze had gelongeerd in de buitenbak op een harde bodem. nu kwam ze bij ons om even in de binnenbak te kijken hoe haar paard liep. nou het beestje was dus onregelmatig.....en wat betreft de felle reacties, kan ik mij wel voorstellen, ik zou ook nooit longeren zoals je gedaan hebt. maar het is je eigen keuze geweest.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:12

Tijdje terug moest ik ook noodgedwongen op een gedeelte bevoren/gedeelte normale bodem longeren, het gedeelte dat bevroren was, was vlak.. Mijn paard heb ik gewoon rustig in de rondte laten lopen aan een longeerlijn en heb haar zelf het tempo laten bepalen, ze draafde in een rustig constant tempo rond. Na een kwartier vond ik het genoeg. Echter ging ze nog wel één keer er vandoor door een jongetje dat een bal wegschopte :+ , hierna was het ook weer klaar.
Kies er dan voor om dan niet te lang te longeren en zeker niet bijgezet!! Als de bodem vlak is, zie ik niet in waarom er een peesprobleem zou kunnen ontstaan, dan kan eerder in een te rulle bodem. Wel kunnen paarden wat last van hun voeten krijgen of gewrichten.. Het is dus gewoon logisch nadenken en in het belang van je paard. Soms moet je kiezen tussen twee kwaaien, mijn paard moest dus echt even haar ei kwijt, dan kan dit beter door wat rustig in de rondte te draven, dan wat stappen aan de hand..wat met haar dan niet erg verantwoord is. Het was ook iets eenmaligs, ik zou het niet nog een keer doen...

Excellent_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:04

daar kunnen de pezen van kapot gaan, dus ik zou het bij een keer laten