hay ik heb een fjordX...... ik heb al een grote yogabal voor men pony ze kan in het weiland er al leuk mee spelen maar hoe moet je het leren als je er op zit????
Haha, voetbal is een hele leuke oefening! Als je paard al een beetje aan een bal gewend is, is het helemaal niet zo moeilijk meer. De bal zelf is vaak het grootste struikelblok, die vinden de paarden meestal hééél eng!. Goed belonen en een beetje geduld, dan kom je er wel !
Leg gewoon eens een grote bal in het weiland neer en stap op je paard. Draai eens een paar rondjes om de bal heen en maak die rondjes steeds kleiner. Beloon hem goed als hij naar de bal toestapt ! Probeer als hij dicht genoeg bij de bal staat hem een keertje de bal naar voren te laten trappen, als hij dat doet moet je hem de hemel inprijzen! (Kijk wel uit, je paard kan schrikken als hij de bal naar voren duwt) Tegen de bal trappen moet hij leuk gaan vinden, goed belonen dus! Daarna steeds uit gaan bouwen, probeer een keer of je de bal in draf kan raken!
heey shattered ik ben al zo ver dat ze dat al doet ze is namelijk helemaal nergend bang voor allene voor kauwgompjus die op de straat liggen dus ze schopt er nu ook al goed tegen aan maar hoe leer je haar uit de draf schoppen en kan het op een gegeven moment ook vanuit de galop of niet
Super joh! Dat is een heel groot voordeel als je een pony hebt die nergens van schrikt ! Probeer je pony eens op de bal af te sturen in een snellere stap, probeer dan steeds een beetje sneller op de bal af te sturen. Probeer kleine stapjes te nemen, dus steeds je pony iets sneller laten stappen als ze de vorige keer braaf tegen de bal aangeschopt had. Als dat goed gaat probeer je haar eens in een langzaam drafje naar de bal te sturen. Denk eraan, goed belonen als het lukt!
In galop voerballen hangt af van de grootte van je bal, in de galop kan je pony namelijk makkelijker over de bal heenschieten als in draf. (Dan kan je pony vallen of in paniek raken als de bal onder de buik terecht komt) Als je bal hoger is als de benen van de pony kan je het wel eens proberen, maar meestal wordt er gevoetbalt in draf. Dat is makkelijker voor je pony en wat veiliger.
Je kan natuurlijk wel naar de bal toe galopperen en vlak voordat je bij de bal bent, je pony terugnemen in draf.
heey oke ze is er vandaag achter gekomen hoe het voelt als de bal onder haar buik licht ze vond het eerst raar maar ze trapte eem met haar achter benen weg:P
ja zeker ze heeft het al helemaal door want heb nu niet echt veel om echt te rijden met bevroren grond moet in een weiland rijden geen probleem hoor maar het is nu bevroren dus kan nu even niet drafen en galopeeren alleen even over straat drafen maar ik rijd nu met de vorst gwoon lekker zonder zadel lekker warm:D en dan doe ik voetbal ik vind het zoo leuk:D
Ik lees met veel plezier hoe Shattered in stapjes uitlegt, hoe je een paard/pony balmak maakt. Misschien heb je iemand, die te voet je kan helpen?
Zelf train ik een paard of pony terwijl ik naast de ruiter sta, terwijl de ruiter/amazone op het paard zit. Op je paard (of pony) heb je meer invloed op je dier, dan als hij vrij in de wei bij de bal staat. Je kunt hem beter onder appèl houden en 'opsluiten tussen je handen en benen'. Zonder geweld of druk laat je het paard zelf bepalen hoever hij de bal voor het eerst verdraagt, deze afstand hou ik in eerste instantie aan. Nu kom ik als trainer/hulp pas in de buurt van de bal. Het mooiste is als er een ervaren balpaard in de buurt het spel voor kan doen, het zgn. 'spiegelpaard', waar een onervaren paard z'n gedrag aan kan spiegelen. Maar helaas heb je die niet altijd bij je.... Als ik geen ervaren paard voorhanden heb, ga ik de afstand tussen de bal en het nieuwe paard verkleinen zolang het paard nog steeds voorwaarst blijft (dat laatste is belangrijk, want je moet het paard nier bang gaan maken door de bal naar hem toe te rollen of stuiteren). Zoals je weet, zal een paard als vluchtdier weg willen voor iets engs wat hij niet begrijpt. Rol daarom de bal voor het paard in een voorwaartse beweging voor hem uit, en laat hem de bal volgen. Hier moet je ervaring in krijgen, door als hulp stiekem deze afstand te verkleinen. Maak je paard nieuwsgierig, dus vooral niet bang. Deze fase is een geduldig werkje, maar heeft bijna altijd positief resultaat. En je paard zal geen vertrouwen in jou verliezen, maar eerder winnen! Pas in een later stadium kan je de bal recht op het paard laten inkomen, maar zorg eerst dat je paard de rollende bal wilt volgen (daarom heb je hiervoor een hulpje met grondwerk nodig). Kijk iedere keer hoe je paard reageert op een nieuwe oefening, voordat je verder gaat. Volgt je paard de bal, en verdraagt hij hem zelfs onder z'n neus, dan kom je op een cruciaal punt. Degene op de grond (hier ikzelf) zorgt bij een voorwaartse beweging van het paard, dat de bal 'per ongeluk' de bal aanraakt. Let op, soms schiet hij met een kleine siddering in z'n lichaam even terug. Prijs hem, zoals eerder is gezegd, hoog de hemel in. Deze beloning bevestigt het gedrag, wat volledig nieuw is voor het paard. Vergeet niet, dat wij onze paarden van veulentje af aan leren niet door ons heen te lopen. En nu vraag je hem wel tegen een bal aan te lopen, dus bij je paard moet even een knop om...... Herhaal deze oefening kort achter elkaar op dezelfde manier, totdat het muntje bij het paard gaat vallen. Gebruik hierbij de rand van de manege/bak als steun, dit geeft het paard enige aanleuning en maakt het hem veel eenvoudiger de bal (liggend in de hoefslag) te volgen. Deze oefening kan je later ook uitbouwen in draf. Probeer dit eerst maar in stap, en hopelijk heb je een hulpje die naast jou mee wilt lopen. Later kan je paard dit helemaal alleen, en nog later ook in het vrije veld zonder aanleuning van de wand van de bak. Succes ermee, graag tip ik je later met nog een paar oefeningen. Dan wordt ook jou FjordX... een heus pushball paard, en kan hij/zij zo in ons team, ha, ha!
haay bedankt voor je tip ik heb helaas geen bak tot beschikking maar een groot weiland daar ben ik al druk mee aan het oefenen met men pony ze kan de bal al mooi voor haar uit trappen en er ook al achter aan rennen en zo in mijn zelf gemaakt goal schoppen gaaat dus al heel goed ik het het in een weekje aan haar geleerd zo knap vind ik zelf zou ik het nog meer uit breiden??
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-01-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.
Train je alleen, of ken je nog iemand met wie je kan oefenen? Ik bedoel met een andere viervoeter, groot of klein.
In mijn uitleg ga ik uit van de meest ideale situatie......
Ik lees al dat je verder bent. Naast het vertrouwen dat jou beest in jou heeft is veiligheid een ander belangrijk punt. Ik wil niet op een dominee lijken, maar ik merk dat veel mensen zitten te tobben met het juiste materiaal. De bal dient minimaal de hoogte te hebben van het borstbeen van je paard (het botje direct boven tussen de borstspieren), reden: de bal kan niet onder de buik van het paard komen en verder kan het paard ook niet met z'n voorhoef over de bal klauwen. Hiermee kan hij in het slechtste geval z'n schouder uitrekken of gemeen over de bal heen struikelen.
Hoe hoog is de stokmaat van jou FjordX.... Zelf heb ik een Fjord en mijn bal is rond 1 meter hoog en ook nog burst resistant, dus kan bij lekkage niet met een oerknal uit elkaar spatten. Onze paarden worden dus niet schotschuw. Welk merk bal heb jij en wat is zijn maatvoering? Uit ervaring zegt de maat niets over de werkelijke hoogte als de bal is opgepompt. Ik heb een bal van 1 meter voor de D-maat pony's en Kleinpferden als Fjorden en IJslanders en een bal van rond 1,30 meter voor de warmbloed paarden en op beide staat 120 cm gedrukt.... Zeg het maar. Daarom eerst zien, en dan geloven. Ieder merk heeft z'n eigen kleur per diameter, ik heb een gele TOGU of REDO bal van 120 cm voor de pony's en deze is dus maar op te pompen tot 1 meter.
Heb je al een foto met de bal naast je paard? Vergelijk jou bal met de maat van mijn bal, zie mijn weblog met de foto's met dubbele lijnen en mij Fjord. Daar zie je dat de bal ruim boven de elleboog van het paard komt, dus ik kan lekker knallen in middendraf..... Want zoals Shattered al schreef, is pushballen in galop uit den boze. Ook daar is een veiligheidsregel voor: in galop kan het paard uit enthousiasme over de bal heen springen, en misschien met z'n achterbenen blijven hangen. Of als hij erg 'heet' wordt, in de levade gaan en op de bal springen en daarna als een tutelmannetje omkantelen. Heel veel regels zijn uit veiligheid en diervriendelijkheid ontstaan, maar veel mensen weten vaak uit onwetendheid niet waar ze op moeten letten. En kopen dan bv. bij een speelgoedwinkel of een drogist een bal voor een paar euro, soms met het handvat er nog aan. Deze ballen zijn kwetsbaar en voor kinderen bedoeld en de hoeven van het paard kunnen ook in zo'n handvat blijven hangen.... hier moet ik niet aan denken. over een oerknal heb ik het even niet, want je moet een bal goed op spanning hebben zonder dat het gaat stuiteren of rond springen.
Welke type aanduiding staat op je bal? Van een paar merken weet ik of ze wel/niet burst resistant zijn. Sommige fysiobal fabrikanten beseffen nu waarvoor wij hun ballen voor willen gebruiken, maar officieel zijn ze daarvoor nog niet getest. Ik ben met hen in gesprek om een goede bal voor de paarden cq. pony's te ontwikkelen. Want naast NL wordt onze sport ook in de omliggende landen als Duitsland, België, UK en Tsjechië gespeeld. Op internet heb ik ook spelregels in sommige landen gevonden, zie ook daarvoor mijn weblog! Ik ben met de KNHS in gesprek om pushball in NL te verbeteren en wat meer te structuren. Dus jou vraag "hoe leer ik mijn pony leren voetballen?" kan je onder andere bij mij kwijt. Alleen compact schrijven is niet mijn sterkste punt... Waar train je jou beest? Zelf zit ik in Rotterdam en soms in de Achterhoek.
heey nee ik rijd mijn pony recreatief dus buiten ritten en allemeaal spelletjes dus niet echt trainen in de zomer dan ga ik wel aan het werk met haar met het mooi rond lopen maar dat laat ik nu achter lopen vanwegen het land waar ik in rijd dus nu kros ik er enen lekker op los kan ze lekker haar energie kwijt (niet als de grond bevroren is hoor;)) maar mijn bal is wel groot genoeg zo als jij je bal omschrijft zo groot is die van mij ongeveer ook:D maar zijn er ook speciaal lessen voor???
In welke regio zit jij? Op meerdere maneges wordt structureel aan paardenvoetbal bedaan, soms noemen mensen het ook ponyvoetbal. Zelf hou ik de oorspronkelijke naam aan 'pushball on horseback' oftewel pushball. Zelf geef ik trainingen aan teams van pony's (meeste D-maat), paarden als Fjorden en IJslanders, de laatste groep ook met volwassenen. Verder geef ik trainingen aan paarden, omdat mijn bal van 1,30 m daar ook ideaal voor is. Deze bal komt uit Duitsland, zelf gehaald.... Ik weet dat bij het IJslander stamboek veel initiatieven op dit gebied zijn. Dus het is een kwestie van even rondneuzen.
Maar iedereen hanteert z'n eigen systeem. Zelf gebruik ik pushball spelregels uit 1928, ook in Duitsland gevonden. In nabije toekomst zullen meerdere initiatieven wat meer naar elkaar toe groeien, denk ik.
Ik hoor wel waar jij zit, misschien weet ik een leuk team of groep mensen/manege waarbij je kunt aansluiten. Steeds meer mensen zijn op internet te vinden, alleen je zult zelf de appels van de peren moeten onderscheiden. Op dit forum zou je ook een oproep kunnen doen. Nu nog is het een speurtocht, er is immers nog niet één eenduidig pushball systeem met nationale spelregels: dat is nog toekomst muziek. Maar dat mag nu de pret natuurlijk niet drukken, want pushball/paardenvoetbal is gewoon leuk voor jong en oud en voor paard en voor pony: it's kicking! (mijn motto!)
Heb je een trailer oid of is vervoer een probleem voor jou?
heey we hebben net een nieuwe auto (speciaal gekocht voor mij) ben 14 dus rijd zelf nog geen auto whaha maar we zijn op zoek naar een 1.5 paards trailer dus die komt er wel binnen een maand;) daar heb ik echt zoon zin in lekker naar het bos maar ik woon in friesland in ijlst dat ligt vlak bij sneek weet je iets:D:D:D
Ik zal mijn connecties bij het Fries Paarden Forum aanspreken, want naast de IJslanders zijn er ook een paar fanatieke Friezen liefhebbers met paardenvoetbal/pushball bezig. Ik zal voor je rondkijken, maar google zelf ook rond en doe eventueel een oproep bij je eigen stamboek. Want in Limburg zijn een stel Fjorden daarmee bezig, helaas een beetje ver weg voor jou.
wat leuk om je op bokt te zien. Ik heb al eens via email contact met je gehad over het "hoefbal" van mijn manege ruiters.
Ontopic: het allerbelangrijkste is steeds je paard de hemel in te prijzen op het moment dat hij ook maar enigzins interesse in de bal toont. Onze topscoorders op de manege zijn de 2 pensionpaarden die er in het begin echt doodsbang voor waren maar nu in volle draf met de bal aan de haal gaan. Dus maak het leuk voor je paard en beloon ze veel en uitgebreid!!!
ik heb mijn merrie ook leren voetballen.. Echter als ik dit aan de lijn doet kwam er geen respons.. toen ben ik in vrijheid gaan oefenen en nu na 4 keer zijn we zover(zie filmpje)
een tip ga niet lopen pouchen dat ze het MOET.. maar aanmoedigen met complimentjes en evt keer voordoen en heenrennen naar de bal..
Hoe doet jouw merrie onder de man het Sophie? Je merrie schopt de bal niet zozeer maar wil hem meer controleren en bij zich houden als een leidende merrie bv zou doen met een ander paard. Dus ik vraag me af of ze onder de man wel de bal van zich af zou laten gaan als er andere paarden in de buurt zijn, of dat die dan klappen krijgen
Nee hoor ze kan prima samenspelen.. er zijn meer paarden bij ons op de wei die voetballen niet zo extreem.. ze maakt er nogal een spel van.. en ook ik kan hem rustig afpakken..
Aan de leadrope(lijn dus) is ze niet zo fanatiek want dat vind ze gewoonweg niet leuk ! ze is jong & wil rennen.. ze schopt dan wel maar los vind ze leuker.. en ik zelf ook overigens !
ze is nog maar 1,5 dus over erop zitten praat ik wel over jaar of 3.. ga haar inrijden als ze 4 of 4,5 is..