LL: stelling vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

LL: stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 00:05

Hoe kun je het beste bij een shet aan de LL stelling gaan vragen?
Mijn verzorgshet krijg ik wel in de stelling naar buiten. Stelling naar links buiten gaat moeilijker dan naar rechts buiten. Bij links buiten gaat ie steeds dichter bij de omheining lopen tot ie niet verder kan.

Stelling naar binnen gaat absoluut niet. Pony slaat dan gewoon af. Ik "mis" mijn beenhulp om hem op de hoefslag te houden. Wat vormt dus bij LL de beenhulpen?

(Zelfde geldt voor later het "wijken voor de kuit" zoals het bij mij op de manege heette (welke kuit bij LL haha) en (ben nu even de term kwijt) de manier van lopen dat je op de hoefslag stelling naar buiten vraagt en dan de achetrhand naar binnen laat komen waardoor het dier zijwaards de hele hoefslag afloopt. (Sh*t hoe heet dat nou. 't Is laat, ik moet naar bed!)

(Even voor de info: Ik doe LL met longeersingel, teugel gaat door de zijringen)

TanteSabien

Re: LL: stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:14

voor de LL geldt hetzelfde als OHZ: zoek een goede instructeur/instructrice Knipoog

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:00

Ik gebruik zelf de zweep ipv mijn kuit, pony moet dan voor de zweep op die plek naar buiten gaan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:13

Zoals ik kan opmaken, wil je dus een schouderbinnenwaarts proberen aan de LL?
probeer het eerst aan de hand te doen.
kijk eens op, http://www.paardenbegrijpen.nl en dan bij de Rechtricht oefeningen, allemaal oefeningen die je aan de hand kunt doen.

Als ze het aan de hand snappen kun je het met een zweephulp, stemhulp uitwerken naar de LL.
Ik doe de SB aan de hand als volgt.
Ik gebruik een touwhalster omdat ik met Parelli bezig ben maar die heb je niet nodig.
Pak een stalhalster (geen hoofdstel want dan kun je snel het bit uit de mond trekken).
pak het stalhalster aan de binnenkant vast en bij het binnenvoorbeen zet je 2 vingers. die vingers blokkeeren als het ware dat de pony naar binnengaat.
door de kracht te verdelen en in het begin niet meer al 3 stappen te lopen en dan gelijk 'druk vrij' even er over aaien en naar 4 passen weer 3 passen doen. zo telkens uitwerken en elke keer een stapje verder (NIET te snel).

En alle 2 de kanten anders wordt de ene spier heel flexibel en lang en de andere heel kort en stoef. en dan heb je een groter probleem want dan is je pony zo scheef als een hoepel en dan kun je ze eerst helemaal gaan rechtrichten.

Succes

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 23:58

Dank voor deze tip. Ik zal dus eerst eens kijken hoe hij het aan de hand doet. En in hoeverre hij het al weet/ snapt of dat hij het nog helemaal moet leren. Want ik denk niet dat hij ooit OHZ dusdanig dressuur gelopen heeft. Heeft altijd op een kinderboerderij gelopen. Dus ik ga dit rustig oppakken en opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-01-09 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen qouten indien nodig.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:43

Inderdaad is rechrichten een optie. Bij iedere kleine stap voor de stelling met rechtuit gaan belonen. Maar niet te veel dr op hameren en geef het de tijd. Alle paarden zijn van natuur uit scheef gebouwt waardoor ze bij een stelling moeilijkheden kunnen krijgen. Het beste ist dit dus met veel rust en beleid aan te gaan.

Groetjes Wolly Haha!