Leren Longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiesLotjee

Leren Longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 10:48

Hoi bokkers.

Ik wil mijn vz shet leren longeren ze is 4 of 5 jaar en dus al een stuk vol groeit Haha!
Om te beginnen iedergeval haha. Maar mijn vriendin wilt/kan niet altijd mij helpen
dus moet ik het meest zelf de pony leren, hoe kan ik dat het best doen?
ik doe wel met halster ( hoofdstel hebben ze nog niet ) en zonder zweep nog,
Alvast bedankt voor de reactie`s Haha!

M_i_R

Re: Leren Longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:51

Zeker in het begin is het toch wel noodzakelijk dat je er een zweep bij hebt. UIteraard niet om haar vooruit te meppen, maar om te begrenzen. Zonder zweep kan je haar niet 'opsluiten' tussen enerzijds de lijn en de stuwende kracht die van de zweep uitgaat. Ik zou daarom even wachten tot je de beschikking hebt over een longeerzweep en tot die tijd wat grondwerk doen (achterwaarts, zijwaards voor druk ed.)
Succes ermee!

LiesLotjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 10:59

M_i_R : Oke heel erg bedankt Haha!.
Ik heb idd wel een grote lange longeerzweep.
Maar omdat ik dr pas 2 dagen al vz kent ze nog niks op commando ik ben nu bezig op comando met stap/draf halt en achteruit Dus Back Tong uitsteken zou ik gewoon eerst dat doen en later als ze het kent leren longeren?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:34

Ik zou voordat je begint met longeren ervoor zorgen dat ze fatsoenlijk met je mee loopt. Ook kan je alvast een aantal commando's aanleren zonder dat je haar hoeft te longeren. (Ho, Blijf, Terug ed) zodra je dat erin hebt zitten kan je ook wat meer met longeren bezig gaan. Voor de eerste paar keren is het wel handig om er een tweede persoon bij te hebben zodat die naast de pony kan lopen wanneer jij in het midden staat. Deze persoon kan dan voorkomen dat ze naar je toe loopt. Op die manier leert ze dan gelijk dat het de bedoeling is dat ze niet naar het midden toekomt zonder dat jij daarvoor een commando hebt gegegeven. En als ze het goed doet uiteraard uitbundig belonen! Succes Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:10

Zoals Mir zegt is het erg handig om in het begin met 2 personen te longeren en ook om commando's aan te leren.

Zo ben ik met mijn paard ter voorbereiding veel gaan wandelen. Hierdoor kende hij al veel commando's, die hij met longeren nodig had. In ons geval was dat: Ho, Stap, Draf, Achteruit, Stap door en Draaf door. Aan de longe hoefde hij in het begin dus geen nieuwe commando's meer aan te leren, waardoor hij het longeren veel makkelijker oppakte dan bij paarden waarbij ik dit niet gedaan had.

Wat ook belangrijk is met het leren longeren voor beide is dat je zorgt dat je op de goede plek staat. Schuin achter het paard staan zorgt ervoor dat je het paard niet zult blokken.
Wanneer je zelf nog weinig ervaring hebt met longeren zou ik ook zeker zorgen dat je er de eerste paar keren iemand met verstand bij hebt.
Het een pony goed leren longeren is gemakkelijker (maar toch moeilijk) dan afleren wat de pony fout heeft geleert. Lachen

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:07

Het is vooraal ook handig om in het begin met 2 personen te zijn omdat shetlanders vaak eigenwijs zijn en naar je toe willen komen en zullen proberen om te draaien (degene die ik het longeren geleerd heb in ieder geval wel), merk dat het dan vooral fijn is als je met z'n tweeën bent.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:40

Ik heb mijn pony ook in kijn uppi aan de longe gekregen. Hierbij moest ze natuurlijk eerst fatsoenlijk aan de hand lopen. Daarna heb ik met haar in een kleine paddock geoefend.
Om voor haar het princiepe duidelijk te maken heb ik haar eerst rondes laten lopen zonder touw of halster. Gewoon puur natuur. De richting heb ik aangeven met lichaamstaal en gedeeltelijk met longeerzweep. Hierbij heb ik haar op mijn stem getraind zodat zij bij het klakken van mijn tong wist dat ze moest draven of galloperen.
Toen ik dus de gangen en het princiep rondjes lopen voor haar duidelijk had heb ik haar een halster omgedaan met aan de zijkant de longeer lijn. Deze bleef in het begin relatief losjes. Beetje na beetje heb ik de longeerlijn verkort zodat een aanleuning ontstond.
Toen het geen problemen meer gaf ben ik met haar naar een open veld gegaan en heb daar de longeeroefeningen voortgezet zodat ik ook met haar naar voren kon lopen zodat ze zich tussendoor recht kon stellen.
En van het een komt het andere. Daarmee bedoel ik hoofdstelletje, longeersingel, bijzet en dan cavalettis.
Het heeft 2 weken geduurt voordat ze zo liep als ik wou zonder de pony onder druk te zetten en door angstsituaties geruk in de mond.

Hopelijk kon ik je hiermee helpen.

Groetjes Wolly Haha!

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:09

Ik zou er iemand naast laten lopen en dan jij in het midden staan.
Zo kun je langzaamaan opbouwen.

Zara-pride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:25

hee !

Ik ben ook nog niet zo'n ster in longeren.
Maar het lijkt mij toch wel handig om met zweep te doen.
Met mijn verzorg ponny longeer ik ook wel eens.
Maar ik probeer steeds meer met mijn stem te doen enzo.

Ik hoop dat het beter lukt :)
xx

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:32

Ik ben begonnen met los longeren en de stem commando's heb aangeleerd door er langs te lopen. Ik ging dus wandelen en als ik ging versnellen zei ik 'drrraf' als ik naar stap wilde zei ik 'hoooo' en daarna 'sTap'. Ga zo maar door. Toen vond ik het tijd om los te longeren en zo mijn stemhulpen te bevestigen.
Hier vind je wat oefeningen. Ook heb ik veel inspiratie gehaald uit de Emiel Voest dvd's.
Ondertussen doe ik het ook aan de lijn :j . Een zweep hem je niet direct nodig als je maar op de juiste plek staat. Nu weet ik wel uit eigen ervaring dat Shetlanders er erg snel tussenuit willen sneaken en daarom is een zweep wel handig om haar te begrenzen.