Iemand nog variatietips voor het longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Iemand nog variatietips voor het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 19:17

Hoihoi

Momenteel ben ik druk bezig met een 4 jarige kwpn ruin. (zie topic : [GVL-ITP] 4 jarige KWPN- Armageddon @ Longe voor 2e keer )
Maar het longeren gaat mij, en hem denk ik ook, op den duur vervelen. nu nog niet, maar ik wil dat graag voor zijn.

Heeft er iemand nog leuke variatietips voor tijdens het longeren.
momenteel doen we vooral veel stap en draf, de galopknop zit er wel al een beetje op, maar dat houden we even rustig.

Ik wil binnekort een keer wat balkjes neerleggen... en daar lekker met hem overheen gaan stappen en draven, los of aan de longeerlijn.

Iemand nog meer leuke ideetjes,tips, om het leuk te houden en er variatie in te houden?

lynne_berna

Re: Iemand nog variatietips voor het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:32

Ik doe mee, wegens blessure ben ik erg afhankelijk van de bak. Even een stipje!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:40

Balkjes, als hij daar bekend mee is kun je balkjes iets hoger leggen, je kunt ook een soort van longeren los in de bak, dit kan ook met bijzet. Hiervan leren ze fijn los te lopen en trainen ze de juiste spieren omdat ze de bijzet dragen. Bovendien leren ze diep de hoeken in te wandelen, balkjes te draven, de hoefslag te nemen etc. Bovendien vinden ze het speelse aspect hiervan heel erg leuk. En ze worden lenig van het balkjes lopen. Lachen

Ik zal het even proberen uit te leggen, maar het komt eropneer dat je in iedere hoek een staander hebt staan met een balk schuin ertegenaan de hoek in. Zodat het paard gedwongen wordt om om de balk heen diep de hoek in te gaan. En verder kun je naar wens balkjes op de korte of lange zijde neerleggen en ze eventueel wat verhogen, ook een sprongetje is mogelijk op deze manier. Lachen

Succes. Lachen

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:11

Zoals hierboven al gezegd is, balkjes of een klein sprongetje, hierin kun je ook variëren.
Verder wissel ik zelf ook af met enkele longe/dubbele longe en los longeren, dat geeft ook variatie.

Daarnaast bij het longeren tempowisselingen ook leren stilstaan etc.

Ben wel benieuwd of hier verder nog leuke tips bij komen, hou deze ook even in de gaten Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:03

Als je echt serieus traint aan de longe, dan ben je met max. een half uur (en dat is nog vrij lang) wel klaar hoor en 20 minuten is ook al lang zat. Qua gehoorzaamheid en "scherp" zijn is er vast nog genoeg te oefenen. Dat eventjes moet 'ie z'n aandacht er toch wel bij kunnen houden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 10:32

Nikkerr : dit paard is nog groen Nagelbijten / Gniffelen
dus bijzet begin ik (nog)niet aan, en dubbele longe ook niet, want aan de normale loopt ie soms nog wel eens te stuiteren. of draait ie ineens om zodat het touw om z'n nek zit en dat soort gekke fratsen.

Balkjes is een leuk idee, dat los longeren ook! bedankt! Haha!
tempowisselingen doe ik ook, galopknop zit er al aardig op. drafknop ook, alleen terug naar stap duurt allemaal wat langer, halt kent ie wel een beetje, zijn we druk mee bezig.

maar hou er (in mijn geval) rekening mee dat het gaat om een paard wat nu mischien voor de 5e/6e keer wordt gelongeerd...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:17

Dat geeft niet, dat kun je ook zonder bijzet doen. Maar omdat hij 4 was dacht ik dat hij inmiddels wel aan de bijzet liep. Mijn jonge beesten longeer ik nu ook voor de 10e x ongeveer en daar doe ik dit ook allemaal mee. En ze vinden het geweldig, hoewel ze eerst liepen te stuiteren toen ze de bak inkwamen Tong uitsteken Maar eenmaal aan "het werk" vinden ze het super tof. Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:44

mja ik denk dat het met dit paard nog geen slim idee is, hij kent nog geen druk in de mond he, en heb hem liever eerst onder controlle.
er komt straks nog een topicje(zie onderschrift vanavond)

hij moet nog even leren/snappen dat werken ook leuk kan zijn, maar het gaat steeds beter, maar nu emt die bevroren bak vind ik het zo oneerlijk om hem te laten werken terwijl die niet netjes kan lopen wegens de kuilen en hobbels.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:51

je kan hem een keer los longeren, dus zonder lijn. Kijken wat hij dan doet. Of hem wat nieuwe dingen leren, zoals bijvoorbeeld omkeren wanneer jij dat van hem vraagt Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 19:15

los longeren doen we al Ja
zoals te zien is op de foto's in het topic in mijn onderschrift.
omkeren ben ik mee bezig Ja en ook op commando en handgebaar achteruit lopen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:18

grondwerkoefeningen zijn ook een leuke afwisseling

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:18

Zo te lezen heb je nog werk zat... Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 19:19

Evelyne79 schreef:
grondwerkoefeningen zijn ook een leuke afwisseling

dat is idd een idee! Zal eens wat erover gaan zoeken op internet

haha margreet, dat moet ook he, anders wordt het zo saai, heb nu alweer wat leuke dingen die ik kan gaan doen Ja
maar zoals ik wil, moet er wel lekker variatie in blijven voor het paard.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:24

Maar waarom varieren als er nog genoeg werk te doen is aan de basics? Tempo- en richtingcontrole finetunen kun je al flink mee varieren hoor. 20 minuten max is bovendien echt meer dan genoeg qua concentratie voor zo'n puppypaard, zo snel verveelt 'ie zich echt niet hoor.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:32

Dubbele lijnen!! Ideeal om heeeel veeel oefeningen te doen, soepelheid, stelling, verzameling en nagefelijkheid kun je zo prima trainen. Of een obstakelparcours (zeilen, paraplu's, ...) aan de dubbele lijnen, nadat je dit eerst aan de hand geoefend hebt...

Als je niet bekend bent met het longeren met dubbele lijnen, zoek iemand om je op weg te helpen...

Een leuk boek met 101 oefeningen:

101 Longeing & Long Lining Exercises (English & Western)
Hill, Cherry

Wel in het engels, maar per oefening staan er duidelijke plaatjes bij...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 19:41

dubbele lijnen begin ik niet aan.

Margreet : je kan dr niet vroeg genoeg bij zijn, de variatie op te zoeken. en idd 20 min. is méér dan genoeg, daarom bven ik vaak al met 10 minuten ook klaar.
heb nu helemaal niets kunnen doen wegens het weer, dit pakken we in eht voorjaar wel weer flink op!

bedankt voor de tips!

Deirdre86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:22

Wat ik vaak doe voor de afwisseling is de lijn innemen, zodat er een kleine volte ontstaat. Ik doe dat bijvoorbeeld in stap en laat hem op de kleine volte aandraven. In de draf geef ik weer lengte, later kan je bijvoorbeeld in draf de kleine volte vragen. Zorg wel dat je paardje goed reageert op de druk naar binnen te vragen, je moet natuurlijk niet gaan hangen.