Welke Kunsjes en welke leeftijd beginnen met shetlanders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Walliska

Welke Kunsjes en welke leeftijd beginnen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:36

Hoi,,
Ik heb 2 shetlandpony merries
Oda zij is 7 jaar en Angel zij is 1 jaar, ik wil graag met hun beide beginnen met VD, maar ik vraag me af of het kwaad kan om ook al met Angel VD te gaan doen, omdat ze nog maar 1 jaar oud is.
En met Oda met welke kunsje kan ik heb beste beginnen?
En moet ik persee werken met een klikker of kan het ook met iets anders?
Is het bij shetlanders moeilijker aan te leren als bij grote paarden?

Ik hoop dat jullie andwoord op mijn vragen weten, en mij kunne helpen met mijn begin met VD

Alvast bedankt

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-12-08 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold code verwijderd.

Amable

Re: Welke Kunsjes en welke leeftijd beginnen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:18

Geduld is een schone zaak...

Shetjes zijn net paarden, weet je? Knipoog Ze leren dus als soort niet anders en ook niet sneller of langzamer als andere paarden. Mijn ervaring is wel dat het ras erg enthousiast en werkwillig is, vooral omdat er voer in het spel is.

Over de clicker lopen al een paar topics met heel veel uitleg, even daar kijken waarom je wel of niet met een clicker zou gaan werken.

Een pony van 1 jaar is niet verstandig om al mee te gaan clickeren. Ook de kleine dingen niet, die heb je namelijk rap aangeleerd en om daarna niet verder te gaan naar de belastende zaken is lastig. Of je hebt een pony die 1,5 jaar lang alleen maar kleine dingetjes hoeft te doen voor de beloning en dan ineens de grote, zwaardere oefening. Kans dat je dan protest krijgt en tegenwerking is erg groot.

-marije-

Re: Welke Kunsjes en welke leeftijd beginnen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:12

ik zou met de shet van 1 nog ff wachten,

maar met de anderen kan je : click tranning leren zie andere topics!
maar ook vd dressuur zonder clicker bijv beginnen met leren flemmen.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:47

Ik zou met je 1 jarige shet nog even wachten met VD, ik zou daar pas mee beginnen als ze minstens 3 zijn.

met je andere shet kun je beginnen met de basis eerst aan een lange lijn of desnoods halstertouw:
*stap op commando
*draf op commando
*achteruit op commando

na deze basis kan je alles zonder de lange lijn proberen pas als je de basis goed hebt kan je aan de zware kunstjes beginnen.

je hoeft het niet perse met de clickertraining te doen, je kan hem gewoon belonen met snoepjes en met je stem en die snoepjes zo langzamerhand afbouwen.