Afbouwen gebruik longeerzweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

Afbouwen gebruik longeerzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 17:19

Omdat ik voorlopig niet rijd, ben ik veel bezig met longeren.
Ik wil graag oefenen om zonder zweep te longeren. Als ik de zweep erbij heb, is pony heel voorwaarts, maar op het moment dat ik hem weglaat, durft ze zeg maar te vervelen.
Ik wil minder grijpen naar de zweep en haar meer op stem longeren, ze snapt alle commando's, maar zonder zweep is het allemaal 'net niet', dat is al jaren.
Heeft iemand tips of ideeën, om straks zonder longeerzweep te kunnen longeren maar dat pony zeer goed luistert naar stem.

Apple

Re: Afbouwen gebruik longeerzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:20

Zonder zweep kun je nog als overgangsfase het uiteinde van de longeerlijn naar haar toe gooien als ze terugkomt in tempo Lachen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:21

Zweep korte stukje's weg leggen.
Zodra ze langzaam doet gelijk je stem erbij en dan ook op'n iets fellere toon.reageert ze niet,zweep weer pakken.
Verder veel belonen en praten met haar.
Ik kan zonder zweep longeren maar niet ieder paard vind dat fijn.
Dus ligt die zoziezo altijd in de cirkel.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:47

Apple schreef:
Zonder zweep kun je nog als overgangsfase het uiteinde van de longeerlijn naar haar toe gooien als ze terugkomt in tempo Lachen

Doe ik ook! Ik heb de zweep vaak wel naast mij liggen; beetje afhankelijk van Stef zijn bui (of zijn luisterknopje het doet) kan ik zonder zweep longeren, vaak is de zweep oppakken al genoeg. Door consequent te zijn met je stemhulpen heb je de zweep na verloop van tijd niet meer nodig Lachen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:35

ik denk dat de eerste stap is om de zweep niet voor je maar achter je te houden. En dan naar voren te halen indien nodig, dat heeft ze snel genoeg door! Daarna kun je idd bijv. de zweep eens wegleggen of met de lijn proberen.

Zorg er iig. voor dat je heel duidelijk praat, maar niet schreeuwt, wanneer je paard niet luisterd mag je schreeuwen. Zo maak je verschil.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:45

Waarom wil je zonder zweep? Je rijdt toch ook niet zonder been?

Hou het klein, dat je een zweep vast hebt betekent niet dat je er als een majorette mee hoeft te staan zwaaien en zwiepen Lachen

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:51

Zweep wel in je handen houden, maar als "laatste redmiddel" gebruiken. Je kan haar ook voorwaartser proberen te krijgen dmv je eigen enthausiasme. Zelf "jagen" ipv de zweep daarvoor gebruiken

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:18

Waarom zou je zonder zweep gaan longeren ? Dat hoort bij je longeeruitrusting ! Met de zweep geef je aanwijzingen en heb je net zo hard nodig als je longeerlijn!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:20

Dat is toch haar keuze?
Ze vroeg advies over hoe af te bouwen.

On topic: ik heb de zweep weggelaten doordat ik in een round pen ben beginnen te longeren. Ik weet niet of je die ter beschikking hebt? Je kan mss een lesje over lichaamstaal volgen.. dat heeft bij mij ook veel geholpen... en als ze echt niet willen kan je nog altijd met een stukje zand gooien (beetje he, geen klomp).

Ik regel het tempo met mijn lichaamshouding (het lukt de ene dag al beter dan de andere) maar leuk is het wel!
Mijn paard kopieert me, gaat meer ondertreden als ik mijn heupen naar voor doe en wat door mijn knieën zak, gaat in galop als ik een huppeltje maak, gaat sneller als ik snel ga en trager als ik vertraag.

't is interactiever en je communiceert meer met je paard ipv op te jagen.

Succes ermee!

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:26

het is een kwestie van heel consequent zijn ik heb mijn paard de eerste keer toen ik ging longeren met de zweep gedaan de keer daarna ( omdat ik de eerste keer zeer consequent was ) was de longeer zweep totaal niet nodig

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:28

ik kn best begrijpen zonde rlongeerzweep
ik probeer het zelf ook zoveel mogelijk te doen
in het begin heb ik dit gedaan door eht over te nemen met en halster touw, en die
, als die niet luisterd, naar zijn achterhadn toete gooien

uitiendelijk gaat tie vanzelf naar je stem luisteren;
ook de truc is om ipv alelenn haklster touw ook je stem te gebruiken
zo gaat hij meer vertrouwen opje stem

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:03

Je kan ook gewoon met je lichaamstaal duidelijk maken dat je voorwaarts wil. Vroeger kon ik mn pony niet voorwaarts houden (met of zonder zweep). En nu ben ik veel duidelijker in mn bewegingen. Ook zorgen dat je nooit in een hoek voor haar gaat staan, dat remt haar af. Natuurlijk begin je met een longeertouw te gooien.
Misschien heeft je paard erg schrik van de zweep en 'vlucht' ze ervan weg?