Longeren met pessoa, tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Longeren met pessoa, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 23:02

Ik heb een vraag mbt het longeren van mijn paard.
Mijn paard heeft moeite met de rechterstelling op de volte.
Loopt makkelijk over schouder weg.

Ik longeer mijn paard graag aan de pessoa. Loopt hij heel fijn op.
In eigenlijk de 2e stand zo te zeggen. Dus bont achter de billen, musketon met katrol aan onderste ring van longeersingel en dan laatste mustketon door bit (buiten naar binnen) en dan 1 ring hoger aan longeersingel.
Longeer ik hem lang en laag (dus tussen voorbenen) dan loopt hij achter het bit (of hoe je het ook zegt, achter de teugel? Achter LL in ieder geval...).
Gebruikt hij zijn rug niet en komt hij min of meer onder het werk uit. (Deed hij in het begin ook onder het zadel!!)

Maar goed, mijn probleem het met name dus te maken met die rechterstelling.
Onder het zadel vind hij het ook lastig en ik wil hem graag wat ondersteuning bieden aan de longe.
Het liefst longeer ik hem met dubbele lijn, maar dat heb ik nooit geleerd en wil ik eerst aangeleerd krijgen voordat ik zoiets zou gaan doen. Ik heb het al genoemd, moet er nog even werk van maken.
Onder het zadel los ik het op door veel binnen- en buitenstelling te vragen, en hem echt leren binnenschouder voor te kunnen zetten, en dan weer zijn buitenschouder. Dat hij leert beide te gebruiken. Volg je het nog???
En hem vervolgens heel goed recht te richten, en hem vanuit achter echt naar mijn hand toe te rijden.
En dan op rechterhand echt stelling vragen, maar niet overdreven, dusdanig dat hij zijn schouderpartij goed blijft bewegen.
Ja misschien moet ik het eens filmen?

Hoe kan ik dit het beste begeleiden aan de longe met de pessoa?
En misschien dit met ondersteunen met bevesting van longeerlijn? Normaal doe ik gewoon slag om binnenste bitring en vastmaken aan buitenste.

Hebben jullie ideeën???

Sieeem

Re: Longeren met pessoa, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:07

Voor extra rechterstelling kan je de longeerlijn door het bit naar de passoaring brengen en daar vastklikken. zo krijgt het paard meer in jouw geval meer recherstelling en valt dus als het goed is minder weg over de buiten schouder

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:08

Dubbele lijnen lijkt mij het handigst. Hier kan je zelf de stelling regelen van het paard. Hiervoor is het aangeraden om hulp te vragen bij het leren. Lachen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 15:48

Sieeem schreef:
Voor extra rechterstelling kan je de longeerlijn door het bit naar de passoaring brengen en daar vastklikken. zo krijgt het paard meer in jouw geval meer recherstelling en valt dus als het goed is minder weg over de buiten schouder

aan de pessoaring? Of bedoel je ring van longeersingel??
En hoe door bit heen, binnenste bitring en dan aan longeersingel vast (neem aan dat je longeersingel bedoelt)
Of door binnenste en buitenste heen en dan aan longeersingel vast?????
Nog ergens een extra slag omheen slaan?

Ja dubbele lijnen.. Ik wil en zal dat ook leren. Ik wil mij graag door goed ervaren en professioneel iemand aangeleerd krijgen. Geen gestuntel.
Maar dat is denk ik ook de oplossing van mijn "probleem".
Maar voor dat ik dat onder de knie heb, wat is een alternatief voor dit???

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:08

door de binnenste bite ring naar het ringetje op de longeersingel ,waar je ook het klipje van je pessoa hebt vast gemaakt.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 12:17

Oké, ja deze methode heb ik vaker gezien inderdaad. Voor mijn gevoel begrens je de buitenschouder dan niet, maar het is het proberen waard... Haha!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:30

Uriah schreef:
door de binnenste bite ring naar het ringetje op de longeersingel ,waar je ook het klipje van je pessoa hebt vast gemaakt.

Idd, zo kun je gemakkelijk genoeg stelling vragen. De manier waarop jij je lijn vastmaakt is vooral geschikt voor paarden die erg moeilijk zijn. Probeer het dus eens op deze manier.

Hoe reageert je paard de zweep? probeer het eens doormiddel van wijzen naar de schouder, eens kijken wat dat uithaalt?

Op wat voor niveau is je paard ongeveer en hoe oud is hij/zij? hoe train je verder, en waar naar toe? dressuur/springen/oid of recreatief?

Je zou een clinic/cursus rechtrichten kunnen gaan doen, het heeft er namenlijk mee te maken dat je paard niet recht is, en zodra jij je paard oefeningen laat doen en hem zijn spieren laat gebruiken die hij normaal niet of minder gebruikt, zul je merken dat hij hier minder moeite mee krijgt.

Succes!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 12:44

Tess, dat inderdaad handige informatie om ook van mij te weten. Ik ga proberen antwoord te geven op al je vragen.

Ik heb absoluut geen moeilijk paard. Meer dan een vrolijkheidsbokje aan de longe zul je niet zien. Mijn paard beweegt zich van zichzelf al makkelijk en door het lijf, maar door de training met pessoa en longe bereik ik dat hij aan het eind echt ruim overstapt en helemaal los wordt door het lijf.
Onder het zadel ondervind ik moeite met het aanspringen in de rechtergalop. Paard is 6 jaar en ik train hem richting de dressuur. Door de vorige eigenaar in de L2 uitgebracht. Maar dit ik korte tijdbestek en niet met zachte hand en hulpen. Naar mijn idee.

Sinds september nieuwe instructrice die mij dus nu pas - na 12 jaar - echt de basis leert. En ook mijn paard. Door de harde hand van vorige ruiter waar hij dus alle steun krijg op zijn hand, heeft mijn paard nooit op eigen benen leren lopen. Dat doet hij nu sinds een paar week al super. Hij geeft steeds meer aan. En ontspant nu echt en wil al wat gaan zakken van achter. Puur zijn eigen. Er wordt amper wat gevraagd. Tempowisselinen, handen stil en dragend, en los maken in zijn lijf. Veel 8-en rijden. En rechtrichten, heel heel veel binnenhoefslagen. Zodat er geen steun verkregen kan worden bij de bakranden. En maar weer rechtmaken in zijn lijf. Dus daar ben ik inderdaad inmiddels heel erg mee bezig.

Ik wil hem dan ook echt aan de longe ondersteunen. Vooral zijn rechtergalop. Ik denk door de voorgeschiedenis dat hij dit zelf erg moeilijk vind.
Krijgt natuurlijk lichtere en andere hulpen bij mij, heeft helemaal andere balans en is zelf nog jong.

O en mijn paard is niet bang voor de zweep. Daar binnenschouder wijzen doe ik zodra hij naar binnenvalt of wat dan ook. Die hulp kent hij.
Ik train hem nog voor het uitbrengen in de B-dressuur. Maar alles wat we meenemen van de L is meegenomen natuurlijk.