leren longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emeeke10

leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:51

hallo,
ik wil Shiva mijn paard 2 jaar leren longeren...
is ze oud genoeg?
hoe leer je ze longeren?

_Lucy

Re: leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:08

ja ze is oud genoeg, je kan het beste met ze 2en begginnen te oevenen dat er 1 naast haar loopt, en de anderelongeert en dan steeds een stukje verder van haar weg lopen tot dat ze zelf door loopt.
Xx

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:10

(zo heb ik het een veulen op de manege geleert samen met iemand anders geleert)

XxX

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:10

Waarom laat je haar niet gewoon nog een tijdje op het land staan? Lekker genieten laten van haar vrijheid.. Ze kan nog zoveel jaren voor je werken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:12

niet via bokt te leren. vraag er iemand bij die er verstand van heeft...

en luister goed naar je paard of ze het al aan kan. als je kijkt zie je dat snel genoeg.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:17

2 jaar vind ik nog wel te jong,die van mij is ook 2 maar die laat ik lekker nog een jaartje staan voordat ik begin met rustig aan te longeren Knipoog

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:31

Persoonlijk zou ik het pas doen 4 maanden voordat ze pas 3 worden.
En dan beginnen met 2 keer in de week 10 minuutjes rustig aan.
2 weken later 3 x in de week en dan 15 minuutjes ook rustig aan.
Zonder bijzet of pessoa! Gewoon dat ie leert om aan de longe te lopen.

Pas na 2 maanden ietsje de tijd verlengen en wat meer draf.
Beenbescherming om doen en inderdaad wat anderen ook zeggen: niet alleen doen als je het nog nooit gedaan hebt. Het LIJKT makkelijk als je het zo even ziet maar je moet wel de handigheid krijgen ALS een paard of pony rare sprongen maakt (en jij bijtijds de longe naar je terug haalt bijvoorbeeld)

2 jaar vind ik veel te jong om hem aan de longeerlijn te laten lopen. Laat hem gewoon nog groeien, hij is nog lang niet uitgegroeit. Heb jij later alleen maar profijt van.
Je kan al wel op deze leeftijd vast oefenen om een hoofdstelletje in te doen of een longeersingel om te doen (zie mijn laatste foto in profiel) . En dat doen op stal of in het land (als ie braaf is)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:42

L_bonsai_L schreef:
ja ze is oud genoeg, je kan het beste met ze 2en begginnen te oevenen dat er 1 naast haar loopt, en de anderelongeert en dan steeds een stukje verder van haar weg lopen tot dat ze zelf door loopt.
Xx

Absoluut niet mee eens, een paard moet minimaal 3,5 zijn om te kunnen beginnen aan longeren. Met twee longeren kan grote problemen voor de benen en de rug creëeren.

Verder ben ik het eens met ikenindi, vraag advies aan een kundig iemand en ga niet met een paar halfslachtige adviezen vanaf bokt zelf aanmodderen.

@ TS: Laat haar nog maar een anderhalf jaartje lekker staan en ga dan pas denken aan alles wat met het zadelmak maken te doen heeft, en zelfs dan is het nog erg vroeg. Dus eigelijk laat nog maar 2 jaartjes staan. Met staan bedoel ik niet dat je niet met haar aan de slag mag, je kan gerust met haar gaan wandelen, aan de hand oefeningen doen (je kan ze bv. achteruit leren gaa op commando) zo leert ze jou vertrouwen en zich netjes te gedragen als je aan het halster loopt. Je kan haar ook voor de lol eens een dekje laten zien, dit op haar leggen etc, zodat ze er al fijn aan kan wennen. Maar houdt dingen zoals een bit en een zadel nog maar uit de buurt daar is ze nog veel te jong voor. En ook dingen als longeren of er op zitten moet je nog laten op deze leeftijd. En als laatste, als je paardje straks oud genoeg is zodat je echt aan de slag kan laat je dan absoluut begeleiden door iemand met verstand. Neem dit advies ten harte en je zult straks een fijn gezond en netjes bereden paardje hebben, als je nog maar een jaartje of twee geduld hebt! Groetjes Lara en succes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:44

Downhill schreef:
Persoonlijk zou ik het pas doen 4 maanden voordat ze pas 3 worden.
En dan beginnen met 2 keer in de week 10 minuutjes rustig aan.
2 weken later 3 x in de week en dan 15 minuutjes ook rustig aan.
Zonder bijzet of pessoa! Gewoon dat ie leert om aan de longe te lopen.

Pas na 2 maanden ietsje de tijd verlengen en wat meer draf.
Beenbescherming om doen en inderdaad wat anderen ook zeggen: niet alleen doen als je het nog nooit gedaan hebt. Het LIJKT makkelijk als je het zo even ziet maar je moet wel de handigheid krijgen ALS een paard of pony rare sprongen maakt (en jij bijtijds de longe naar je terug haalt bijvoorbeeld)

2 jaar vind ik veel te jong om hem aan de longeerlijn te laten lopen. Laat hem gewoon nog groeien, hij is nog lang niet uitgegroeit. Heb jij later alleen maar profijt van.
Je kan al wel op deze leeftijd vast oefenen om een hoofdstelletje in te doen of een longeersingel om te doen (zie mijn laatste foto in profiel) . En dat doen op stal of in het land (als ie braaf is)

Ga helemaal met je mee. Echter zou ik geen longeersingel op doen in de stal. Je paard kan hier geen kant op! Die van mij is 2,5 en ik laat haar gewoon los staan in de bak en doe dan een longeersingel om..zonder dwang en hier heeft ze alle ruimte of weg te lopen!

Verder geen toevoegingen Lachen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:48

Die van mij heb ik het ook niet geleerd op stal maar in het land Lachen Maar door deze winterperiode zijn de meeste paarden nu wel op stal.
Maar je mag er inderdaad rekening mee houden dat sommigen het in het begin helemaal niet leuk vinden. (zoals die van mij in het land op de laatste foto in profiel - check zijn uitdrukking, hihihi)
Met een deken op doen zullen ze ook kunnen stuiteren, dat doe ik liever wel op stal. Ook al kunnen ze geen kant op. Die van mij krijgt voorlopig nog geen deken. Ik wil eerst dat ie 3 winters zijn eigen vacht gaat aanmaken en wisselen. Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:51

Die van mij vind het allemaal prima, hoofdstel om, deken om, zadel op (1x om te passen) maar draven met een longeersingel? Dat is wel heeel vreemd hoor en dan moet je toch wel onwijs uit je dak gaan (lees; met 4 benen de lucht in en in de 5e versnelling de bak door) als ze in paniek raken op stal ben je helemaal ver van huis denk ik..dan heb ik toch liever dat ze gewoon van me weg loopt in de bak!

Leuke foto's trouwens in je profiel Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:51

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:53

emeeke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:51

maar kan ik dan gewoon los laten lopen in de bak gewoon even met de zweep erachter zodat ze gaat lopen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:04

emeeke10 schreef:
maar kan ik dan gewoon los laten lopen in de bak gewoon even met de zweep erachter zodat ze gaat lopen?

Ze gaat dit waarschijnlijk niet snappen. Probeer eens in hoeverre ze op je stem en/of lichaam reageert, desnoods zou je een zweep met een zakje eraan kunnen gebruiken, maar let hier mee op je wilt geen paard dat bang is voor de zweep. Dus je geeft een duidelijk stemcommando en helpt dan na met de zweep maar zodra ze reageert meteen stoppen en haar niet aanraken met de zweep. Maar zoals ik al zei stop meteen zodra je ziet dat ze zich niet meer comfortabel voelt bij de oefening, je kunt snel iets verpesten. Oefen ook niet te lang met een jong paard, ze kunnen zich moeilijk concentreren.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:50

ik vind het overdreven om te zeggen pas bij 3,5 longeren, maar iedereen heeft zijn eigen mening. ik zou dan wel pas gaan inrijden enzo maar longeren kan volgens mij best als je veulen 2,5/3 is en mischien wel eerder. het licht er ook aan wat je zelf wil en hoe je veulen er op reageert. ja dat andere van mij was een beetje raar uitgelecht enzo. maar het is wel een makkelijke manier vind IK, iedereen vind iets anders. en ikenindi ik zeg niet dat is super veel ervaring heb ofzo, maar ik heb vaak genoeg geholpen met leren longeren en zadelmak maken en al die dingen, ik ik heb het 1x zelf gedaan(natuurlijk wel met wat hulp enzo) maar dat ging prima en toen ben ik ook begonnen tussen de 2 en 2,5 en daar is nu helemaal niks aan verpest! en die loopt nu prachtig onder het zadel! het licht er aan of je het voor je zelf doet of of het daarna verkocht word, als ik hem zou houden zou ik ook wel wat later beginnen, maar dit veulen was van de manege en moest daarna verkocht worden, en daarom begon ik mischien wat vroeg.(ik zeg niet dat ik gelijk heb enzo maar ik heb mijn eigen meening en vind dit, en jij mag van mij best iets anders vinden, daar heb ik geen problemen mee.

ik hoop dat het je lukt OK dan!

XxX

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:19

Bonsai het gaat erom dat op een rondje lopen nogal belastend is voor de spiren/pezen en gewrichten. Daarom wordt het afgeraden om met 2 jaar al te gaan longeren.

emeeke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 20:26

IndianLady schreef:
Bonsai het gaat erom dat op een rondje lopen nogal belastend is voor de spiren/pezen en gewrichten. Daarom wordt het afgeraden om met 2 jaar al te gaan longeren.

niet longeren!
los laten lopen in de bak

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:28

dat staat niet in je beginpost TS