Ja, zoals de titel al zegt, hoe lang duurt het voor jou paard een vd oefening beheerst? Ik ben gisteren begonnen met mijn verzorgpaard, omdat ik eens wou kijken of hij het leuk vond. Heb iets heel simpels gedaan, een kus geven, gewoon targetten dus. Binnen 5 minuten had hij door wat hij doen moest als ik een zin met het woord kus erin zei, en mijn wang aanwees. Hij was wel wat druk, maar als ik zijn aandacht vroeg ging het prima. Ook geeft hij al andere mensen kusjes als je naar hun gezicht wijst en het commando geeft. Ik had nooit geweten dat dit zo leuk kon zijn!
En hoe lang duurt het bij jullie voor je een kunstje aangeleerd hebt? En onderverdeeld in het een beetje snappen, het echt snappen, en zelfs een kleiner commando geven?
(Ik heb de zoekfunctie gebruikt, kon hier niks over vinden!)
Ik heb 1 dag een cursus vrijheidsdressuur gedaan en was verbaast wat ik en mijn paardje allemaal hebben geleerd; Kus geven,targetting,voetje geven aan beide kanten,begin van het compliment. Als de basis goed is en je paard is voldoende lenig,dan hoeft het niet zo lang te duren denk ik.( afgezien van de moeilijke oefeningen,zoals liggen,zitten etc) Bij stal mansour geven ze prima dagcursussen,ga er dit jaar zeker weer een keer een dagje heen.
is te zien wat voor kunstje je wilt gaan aanleren... maar ik heb hier paarden staan die hun 1ste kunstjes in amper 5minuten door hadden.. andere doen er dan weer iets langer over en nog anderen nemen het eerst gemakkelijk op daarna moeilijk en omgekeerd kan het ook dat ze alles eerst moeilijk opgenemen en erna ze alles in een paar minuten door hebben... Ik heb nog paarden geleerd die van niks in 1dag tijd 6 verschillende dingen konden.. dit hangt natuurlijk ook af van de ervaringen van de persoon die VD wilt gaan aanleren... Denk niet echt dat je daarop een tijdstip mag aan geven, teveel factoren spelen hierin een belangrijk rol: het paard, ervaring, omstandigheden, karakters..... Belangrijkste is dat alles met respect en goede bedoelingen gebeurd..
Ik geef cursusen en op jouw vraag is lastig antwoord te geven, het ligt aan de basis die je paard al heeft, maar ook de intelligente en concentratie boog van je paard. Sommige paarden, waaronder eentje die ik heb getraint kun je in 2x een kwartier (als ze voetje geven en target al kennen) een net compliment leren. Andere paarden hebben wat meer herhaling nodig.
Hey! Vandaag was ik weer langsgeweest, en hij kent het nog steeds een beetje. Hij moest het zich even herrineren, maar daarna ging het op zich weer prima. Maar denk dat het idd best lang gaat duren voordat hij het ook zonder snoepje doet. Hij is namelijk best druk, en hij let meer op z'n omgeving dan op mij.
Ik verschiet ervan dat ik hier allemaal reacties zie dat paarden dingen in 5min of op een dag leren?! Ik dacht echt dat dit maanden zou duren voor een paard 1 kunstje zou geleerd hebben?Natuurlijk weet ik niet of buigen en dergerlijke ook zo snel gaan wnat die hebben wel wat meer geduld nodig,maar jah,het kan gelijk een hond zijn,die heb ik in 2 uurtjes ook iets kunnen aanleren namelijk buigen,hehe
@Horselover: ik heb hier een Pony staan die in amper 10 minuten tijd kon liggen Hangt veel af van wat je paard al van basis heeft tegenover zijn leider, hoeveel respect het heeft en wat hij bereid is om te gaan doe tegenover je... Heb 2 Paarden staan die Compliment geleerd hebben in een dik 20minuten tijd... Is niet gemakkelijk in te schatten wat voor tijd je nodig hebt, zoveel factoren spelen een rol.. Ik heb hier thuis een d-pony staan (naast de andere paarden waarmee ik VD doet) waarvan ik nu al zeker 1,5jaar VD mee doet en die kent nu nog maar nee-schudden en de jambette.. compliment doet hij maar dan enkel bij mij, zodra er iemand naar hem kijkt wilt hij dit niet meer doen... bij hem moet ik echt alles heel langzaam opbouwen, vertrouwen is er maar is zo'n zijden draadje dat dit heel vlug verbroken word van aan zijn kant.. Ik weet zeker dat we er ooit zullen komen, maar weet ook 1 ding dat hij nooit geen 6 kunstjes op 1 dag zal leren en dat het bij hem over jaren zal gaan... ik heb geduld en hij mag zijn tijd nemen, liever tijd nemen dan alles te gaan forceren..
Met liggen ben ik jaaaaren bezig geweest en eigelijk nog steeds bezig. Ik heb er dan ook voor gekozen het niet met een beenlonge te doen maar met veel geduld en koekjes haha.
Door zijn bouw is ook het compliment niet eenvoudig, maar die beheerst hij inmiddels ook. Spaanse pas heb ik ook vrij lang over gedaan en ik ben nog bezig met hem sterker maken zodat hij het stappend voorwaarst kan volhouden.
Doekje zwaaien, blok staan, steigeren( in alle varianten), buigen en pirouette waren een stuk eenvoudiger aan te leren.
Het verschilt per paard en eigenaar. Omdat ik het meeste nu al een keer heb aangeleerd weet ik zelf sneller hoe ik het een ander paard kan aanleren.
Maar waar de echte basis ligt is de band die je met je paard hebt/opbouwt en hoe je na het aanleren consequent kun blijven en je hulpen kunt verfijnen..
Dat is heel verschillend per paard, de ene begrijpt alles heel snel terwijl de andere echt precies stap voor stap moet doen, en steeds herhalen.. En het ligt natuurlijk ook aan het kunstje die je wil aanleren Mijn pony snapte kusje meteen, en had ik ook zo aangeleerd. De buiging lukte ook wel snel, alleen op commando ging het nog niet helemaal goed, daar moest ik wel wat meer tijd in versteken
Maartje_kmd
Geplaatst: 20-02-09 14:00
Ik heb over ''op blok'' 5 minuten gedaan. en over ''touch'' 3 min de draai duurde best lang bij mij, omdat ze het in het begin gewoon niet snapte maar nu doet ze hem hartstike braaf!
ik heb een maand of zo erover gedaan om het kunstje een voorwerp aan te raken te leren. ze weet wel wat de bedoeling is maar doet het niet op commando. maar ik begin nu met een ander kunstje.
Dit is zo verschillend per paard, trainer (+ ervaring van beide met VD) en het kunstje.... Bij Mirei heeft het bijvoorbeeld máánden geduurd voordat ze het compliment kon, terwijl ik haar in 5 minuten heb geleerd om je rits op commando open te ritsen!
En als ik bijvoorbeeld Mireille en Lente vergelijk, merk ik duidelijk dat Mireille alles veel sneller oppikt dan Lente
Norvid doet een moord voor snoepjes dus ja ik zat gebakken. Flemen deed hij binnen een minuut, maar dat doet hij constant, commando eraan plakken en hij snapte het. Buigen binnen 10 minuten, compliment is nog wat moeilijk want hij is zo gefocust op het snoepje dat hij zn evenwicht kwijt raakt. Met liggen ben ik nog steeds bezig. Mijn shet kan kusjes geven, hij is nog jong dus ik heb rustig aangedaan. Maar ook hij pakt dingetjes snel op.