Algemene vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Algemene vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 21:39

Jaja, ik ben sinds kort begonnen met vd Cool Ik heb zelf 0,0 ervaring ermee, maar het leek me interessant/leuk/nuttig, dus ik dacht, waarom niet? Nu twee keer met mijn merrie gedaan, gewoon targetten en clickerwoord aanleren, tweede keer beginnetje gemaakt aan het targetten op commando te zetten("kom"). Nu komt het hoor, duizend en één vragen.
Hoe nu verder? Ik heb dus écht weinig ervaring, en wil niets verpesten Lachen Ik dacht aan hoofd laag vragen om mijn timing ed te verbeteren. Maar daarna weet ik het niet echt meer, is het te vroeg om dan al "echte" kunstjes te gaan leren?
De bassis zit er wel een kléín beetje in, maar ik denk dat ik die even moet her-installeren Clown Is het slim om dat ook met clicker te doen? Ik bedoel, ik heb niet echt zin om iedere keer als ze meeloopt als ik het vraag, te belonen... Lijkt me ergens ook wel gewoon algemene opvoeding.
Als ik targetten op commando zet, is dat dan alleen een ondersteuning in de zin van: Let op, je moet targetten! Of mag ze alleen targetten als ik commando geef, en niet als ik mijn hand gewoon ophoud?
Einde Cool

xmarliez

Re: Algemene vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:10

de clicker vervangt de beloning niet he! ik hoop dat je dat al weet.
De clicker is bedoelt voor de timing. de pony doet iets goed, jij clickt, daarna als de pony met de oefening klaar is krijgt de pony een brokje/snoepje/worteltje net wat jij haar geeft.
met de clicker click je op het moment dat de pony het trucje als beste uitvoert.

Ik zou eerst helemaal met de basis beginnen. daarmee kun je ook kijken of VD wel iets voor jou of je pony is. De basis duurt mischien wat langer als het er nog niet in zat. maar je hebt er wel wat aan. bijv: je pony ligt... en nu? hij staat op. niet als jij het commando blijf goed hebt aangeleerd. als jij dan zegt blijf dan hoort jou pony net zo lang te blijven liggen als dat jij wil.

Ook met het targetten moet ze het pas doen als jij het wil.
In het begin lijkt het wel heel leuk 'kijk ze gaat uit der zelf met haar neus naar mij hand' maar even later kan dat erg vervelend zijn. je moet duidelijk zijn in de dingen die wel en niet mogen (dat is trouwens niet alleen bij VD van toepassing, maar ook gewoon bij de hele omgang met paarden).

Hier heb je een site die ik zelf heel makkelijk vind. er staat ook erg veel op van de basis op en ook van de verder trucjes.
Zorg aub dat de basis er echt goed in zit. als jou pony de basis niet beheerst dan kan dan heel vervelend worden.
http://www.pink-horizon.nl/

Succes Doei!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 12:38

Ja, ik weet dat click=beloning Lachen
Ik denk dat ik vanmiddag eerst even met de basis aan de slag ga, maar wel zonder clicker... Iedere keer voedselbelonging als ze netjes meestapt vind ik net wat te ver gaan.
Ja, alleen targetten wanneer ik dat wil lijkt me slim. Ik ga denk ik hem op commando zetten, en niet meer belonen voor de keren dat ze mijn hand aan raakt zonder het commando.
Ik heb even op ide site rondgeneust, en daar staatets over het afbouwen van de beloningen, verliest een paard zijn interesse dan niet?

Myrtheke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:24

Kheb een vraagje ...
Moet je echt van veulen afaan beginnen met VD ???
Of is er echt een maximum leeftijd...
We leren want ik zou het graag aan mijn ponytje van 13 jaar proberen te leren...

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:37

Natuurlijk hoeft het niet van veulen aan! Sterker nog, mijn pony is al 15 en pikt het prima op Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:38

Mijn pony is ook 15 en dat gaat super Lachen.
Ik denk zelf dat de pony dan wel een beetje zijn interesse verliest omdat ze het toch doen voor die beloning. Lachen

Myrtheke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:12

OK !! Bedankt !!!